ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سورس کد نخستین سیستم عامل گرافیکی اپل بعد از 35 سال متن باز می شود

اگر تا به حال می خواستید رابط کاربری گرافیکی اپل برای Lisa، کامپیوتری که پیش از مک به بازار آمد را تست کنید مجبور به استفاده از شبیه ساز یا پیدا کردن و خرید یکی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

اگر تا به حال می خواستید رابط کاربری گرافیکی اپل برای Lisa، کامپیوتری که پیش از مک به بازار آمد را تست کنید مجبور به استفاده از شبیه ساز یا پیدا کردن و خرید یکی از این ماشین های گران قیمت بودید. اما خوشبختانه، بزودی دیگر لازم به تحمل این سختی ها نیستید؛ زیرا به گفته اَل کاسوف از موزه تاریخ کامپیوتر، سورس کد سیستم عامل Lisa و برنامه های آن به صورت رایگان در سال 2018 منتشر می شوند.

این صرفاً تلاشی غیررسمی برای رساندن کدهای Lisa به دست مردم نیست و اپل هم مشارکت داشته و مشغول بازبینی کدها است. کاسوف می گوید هرچیزی که برای کسب تجربه ای کامل از این سیستم عامل نیاز دارید در دسترس قرار می گیرد. در واقع تنها چیزی که بعید است منتشر شود، دیکشنری American Heritage است که برای اسپلینگ چک در LisaWrite استفاده می شد. بنابراین برای بررسی متون کاری خودتان هیچ راهی به جز در سفر در زمان و بازگشت به سال 1983 ندارید.

کامپیوتر Lisa اپل

نکته قابل توجه اینجاست که احتمالاً از همان ابتدا قادر به نصب نرم افزار Lisa به صورت دوال بوت نخواهید بود؛ زیرا این سیستم عامل برای پردازنده ای متفاوت (یعنی Motorola 68000) و محدودیت های سختگیرانه تر حافظه توسعه یافته بود. با این حال، در دسترس بودن کدها، به خودی خود اتفاقی مهم به شمار رفته و به حفظ بخش مهمی از تاریخچه کامپیوترها کمک می کند.

Lisa (که نامش به خاطر دختر ارشد استیو جابز انتخاب شد) نخستین نتیجه محسوس دیدار جابز از Xerox PARC (یک کمپانی تحقیق و توسعه در کالیفرنیا) بود؛ جایی که مدیرعامل وقت اپل به شدت تحت تاثیر رابط کاربری دیداری متکی بر ماوس قرار گرفت و تصمیم به ساخت ورژنی دسترس پذیرتر از آن برای عموم مردم گرفت.

نتیجه نهایی، دستگاهی کند، محدود و گران قیمت (معادل 9995 دلار در آن زمان و 24560 دلار به پول امروزی) بود که فونداسیون لازم برای ظهور مک و تقریباً تمام کامپیوترهای مبتنی بر ماوس بعدی را بنا کرد. انتشار کدهای Lisa نه تنها روح این دستگاه را زنده نگه می دارد، بلکه باعث کسب این آگاهی می شود که مهندسین اپل در آن زمان به چه دستاوردهایی فکر می کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی