ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Cars parked in the streets are covered in ice
خودرو

11 نکته برای نگهداری اصولی از خودرو در فصل زمستان

با فرا رسیدن زمستان و افت شدید دما در برخی مناطق، شرایط برای حفظ و نگهداری از خودروها دشوارتر از قبل می شود؛ حال فرقی نمی کند که در این روزهای سرد، خودرو مدام در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ دی ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

با فرا رسیدن زمستان و افت شدید دما در برخی مناطق، شرایط برای حفظ و نگهداری از خودروها دشوارتر از قبل می شود؛ حال فرقی نمی کند که در این روزهای سرد، خودرو مدام در حال رفت و آمد باشد یا به مدت چند هفته یا حتی چند ماه راکد باقی بماند.

بر خلاف مقالات متعددی که در آنها به آماده سازی خودروها برای تردد در روزهای سرد زمستانی پرداخته شده، در این نوشتار قصد داریم به فراهم کردن شرایط برای خودروهایی که در طول زمستان باید راکد بمانند، بپردازیم.

Car-burried-in-the-snow

آنچه در ادامه می خوانید، برخی از اقداماتی هستند که می توان در این راستا انجام داد. پیش از پرداختن به جزئیات باید اشاره کنیم که بعضی از این راهکارها توسط شرکت RK Motors که در زمینه تجارت انواع خودروها از جمله نمونه های کلکسیونی فعالیت می کند، پیشنهاد شده اند.

اضافه کردن تثبیت کننده یا مکمل سوخت

امروزه اکثر افراد به اهمیت مکمل های سوخت کاملا واقف هستند و مقالات متعددی نیز در این باره نگاشته شده است. بنابراین اینجا نیز فقط یادآوری می کنیم از آنجایی که سوخت موجود در باک نهایتا 30 روز کیفیت اولیه خود را حفظ می کند، افزودن مکمل برای کُند کردن این روند در صورت راکد ماندن خودرو برای مدت طولانی امری ضروری است.

adding-fuel-stabilizer-to-car

تعویض روغن

تعویض روغن قبل از خواباندن خودرو برای مدت طولانی در زمستان نه تنها هیچ ضرری ندارد، بلکه بسیار هم مفید است. با این کار وقتی در بهار یا هر موقع دیگر برای اولین بار استارت بزنید، اجزای متحرک موتور توسط روغنی کاملا صاف و دست اول محافظت خواهند شد.

Oil-Change

روغن کاری بخش های مهم شاسی

چنانچه از یک خودرو به مدت طولانی استفاده نکنید، اجزای متحرک و انعطاف پذیر به مرور دچار خشکی بیش از حد و بعضا دچار زنگ زدگی یا حتی ترک خوردگی می شوند. این مساله در فصول سرد بسیار پر رنگ تر شده و احتمال آن بالاتر می رود.

Lubricate Important Chassis Points

برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند می توان این قسمت ها را با روغن کاری برای حرکت اولیه در چند ماه بعد آماده نگه داشت.

بازبینی محتوای رادیاتور و وضعیت آن

اگر قرار نیست که اتومبیلتان در یک گاراژ با سیستم تهویه مطبوع پیشرفته خوابانده شود، حتما نسبت ضد یخ با آب را چک کنید. بدون مقادیر مناسب، آب موجود در رادیاتور ممکن است به راحتی یخ زده و حجم آن بیشتر شود. در این حالت صدمات جبران ناپذیری به موتور وارد خواهد شد.

Check your Coolant Protection Level

فکری به حال باتری کنید

برای نگهداری از باتری در حالت کلی سه راه پیش روی مالکین وجود دارد. یا باتری متصل باقی بماند، یا از مدار خارج شود و یا برای آن باید از محافظ یا به عبارت بهتر شارژرهای موجود استفاده کرد.

Prepare Your Battery

شاید در این بین جدا کردن باتری و انتقال آن به مکانی که دمای آن به زیر صفر نرسد، راحت ترین کار باشد؛ اما با این روش نیز باتری در بلند مدت کارایی خود را از دست خواهد داد. بنابراین در صورت امکان حفظ باتری در مدار و روشن کردن خودرو هر از چند گاهی به مدت چند دقیقه معقول ترین راه باشد.

مسدودسازی دهانه اگزوز و ورودی ها

جاهای کوچک و خلوتی مثلی دهانه اگزوز و جعبه های ورودی هوا مکان های بسیار خوبی برای انواع حیوانات و موجودات کوچک هستند. به منظور پیشگیری از دردسرهای بعدی منافذ، دریچه ها و قسمت هایی را که حیوانات می توانند از طریق آنها وارد بخش های مختلف خودرو شوند، بپوشانید.

Block off your Exhaust and Intake

شستشو، پولیش و واکس زدن

این که اتومبیلی به مدت طولانی کثیف و گل آلود باقی ماند، به هیچ وجه خوب نیست. همچنین ترکیبات اسیدی ممکن است باعث صدمه به رنگ خودرو شده و خوردگی را به دنبال داشته باشند.

Wash, Buff, and Wax Your Car

بنابراین قبل از خواباندن خودرو، لازم است که هر گونه مواد زاید از روی بدنه پاک شده و سپس از یک کاور برای پوشاندن آن استفاده کرد. در این حالت به دلیل وجود گرد و غبار یا اجزای ریز، کاور نیز سبب ایجاد خراشیدگی بر روی رنگ بدنه نمی شود.

پارک کردن اتومبیل بر روی یک پوشش یا نایلون مقاوم

قطعا هیچ کس دوست ندارد بعد از پارک کردن اتومبیل در پارکینگ، با نشتی روغن و کثیف شدن سطوح مواجه شود. برای جلوگیری از این اتفاق اولا قسمت های مختلف را جهت هر گونه نشتی کنترل کرده و سپس برای اطمینان بیشتر اتومبیل را بر روی یک نایلون ضخیم یا پوشش نفوذناپذیر پارک کنید.

Tarp under car

استفاده از خشک کن یا رطوبت گیر در داخل کابین

به مشام رسیدن بوی ناخوشایند هنگام باز کردن در خودرو نیز یکی دیگر از اتفاقات ناخوشایندی است که هیچ کس مایل نیست آن را تجربه کند. با قرار دادن چند رطوبت گیر یا مواد خشک کن در داخل خودرو می توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

Use Desiccant Inside Your Car

ثابت کردن خودرو در محل پارک

ترمز دستی به مرور زمان قدرت خود را از دست می دهد، به همین جهت پارک کردن خودرو در یک مسیر مسطح و یا جلوگیری از حرکت خود به خود اتومبیل – مخصوصا اگر در سراشیبی پارک شده باشد – یک امر هوشمندانه و عقلانی است.

Rubber-wheel-chock

آسان ترین روش برای این کار استفاده از جک و یا قرار دادن مانعی در جلوی چرخ ها است.

استفاده از کاور

شاید هیچ چیز به اندازه استفاده از کاور یا چادر هنگام خواباندن اتومبیل برای مدت نسبتا طولانی بدیهی نباشد. با این کار از انباشته شدن گرد و غبار و هر نوع مواد دیگر بر روی بدنه پیشگیری شده و در نتیجه از احتمال صدمات جدی به آن کاسته می شود.

Use a Car Cover

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲۷ آذر ۱۴۰۰

    سلام ممنون مفید بود

  • noisymind
    noisymind | ۹ دی ۱۳۹۶

    تیتر زدین نکته های نگه داری ماشین در زمستان ولی مواردی که نوشتین برای نگهداری خودرو در خواب زمستانی هست!!

  • MasoudZ
    MasoudZ | ۸ دی ۱۳۹۶

    زمستون چی هس اصن؟?این حرفارو باید برا آمریکاییا و اروپاییا بزنین نه واسه ما,برا ما فقط باید در مورد اینکه چه ماسکی بزنیم که از آلودگی نمیریم و در مواقعی که زلزله میاد کجا بایستیم که پودر نشیم صحبت کنید?

  • H@m€D
    H@m€D | ۸ دی ۱۳۹۶

    والا ما اینجا تو اردبیل هم حتی برف و سرما نداریم دیگه چه برسه به جاهای دیگه.کوه سبلان به طرز بی سابقه ای دارای برف خیلی کمیه.
    زمستون بدون برف غم انگیزه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی