ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تاکسی‌های آنلاین اجازه فعالیت بین شهری ندارند

سامانه‌های درخواست تاکسی آنلاین در ایران در بین مردم جا افتاده و حالا اکثر افراد در شهرهای بزرگی همچون تهران، مشهد و اصفهان و... با این برنامه‌ها آشنایی دارند. مخالفت‌های ارگان‌های مختلف دولتی و شکایت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۰

سامانه‌های درخواست تاکسی آنلاین در ایران در بین مردم جا افتاده و حالا اکثر افراد در شهرهای بزرگی همچون تهران، مشهد و اصفهان و... با این برنامه‌ها آشنایی دارند. مخالفت‌های ارگان‌های مختلف دولتی و شکایت رانندگان تاکسی و آژانس‌ها و حتی اعتراض رانندگان خود این سامانه‌ها تا به امروز نتوانسته جلوی فعالیت آنها را بگیرد و گستره فعالیت این سامانه‌ها هم به شهرهای مختلفی در کشور کشیده شده است اما بین شهرها چطور؟

تا به امروز اکثر این تاکسی‌های آنلاین حیطه کاری خود را در سه الی چهار بخش خلاصه کرده‌اند: تاکسی‌های اقتصادی، تاکسی‌های لوکس، تاکسی‌های مخصوص بانوان و درخواست موتور. اما شبهه‌ای که در این میان با توجه به افزایش گستره فعالیت آنها وجود دارد، این است که آیا سفرها در این سامانه می‌تواند بین شهری صورت بگیرد؟ آیا راننده‌ای می‌تواند از شهر قزوین مسافری را تا تهران با خود بیاورد؟

«داود کشاورزیان»، رییس سازمان راهداری کشور تا کنون دو بار در قبال سفرهای بین شهری این سامانه‌ها موضع گیری کرده است. مخالفتی که البته بنا به گفته خود وی در حالی صورت می‌گیرد که این سامانه‌ها هیچ قصدی برای ورود به مسئله سفرهای بین شهری ندارند:

«هرچند هر دو سامانه اسنپ و تپسی برنامه خاصی برای حضور در جاده‌ها و سفرهای بین شهری ندارند، اما سازمان راهداری نیز مخالفت خود را با این موضوع به طور رسمی به آنها اعلام کرده است. باید سیاست‌ها و نگاه کلان کشور به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کند. ظرفیتی که در یک اتوبوس برای جابجایی مسافران وجود دارد، نیاز به 12 خودرو شخصی دارد و این یعنی  ما باید یک خودرو را حذف کرده و تعداد زیادی خودرو دیگر وارد جاده کنیم.»

کشاورزیان دلایل دیگری هم برای مخالف این سازمان بیان می‌کند از جمله اینکه رانندگان اتوبوس‌ها در هر شهر استراحت‌گاه مخصوص خود را دارند و همچنین مصرف سوخت برای چندین خودرو بیشتر از مصرف سوخت یک دستگاه اتوبوس مسافربری است. البته او باز هم اشاره می‌کند که: «البته خوشبختانه هیچ یک از اپلیکیشن های فعال در این حوزه طرحی برای حضور در جاده‌های بین شهری ندارند.»

به نظر می‌رسد صحبت‌های تازه وی به نوعی پیشگیری و یا هشداری برای این شرکت‌ها و یا شرکت‌های مشابه باشد تا مبادا با توجه به افزایش گستره کاری‌شان در شهرهای مختلف، سیستم سفرهای بین شهری را درون سیستم خود جا بیندازند.

کشاورزیان پیش‌تر نیز ادعای طرح شکایت از اسنپ برای سفرهای بین شهری کرده بود که البته با واکنش سریع موسسان این سامانه روبرو شد. آنها در جوابیه اظهار داشتند که اصولا سفر بین شهری در این سامانه وجود ندارد که کسی بخواهد از آن شکایت کند:

«در صورت انتخاب مبدا و مقصد در دو شهر متفاوت حتی هزینه سفر نیز محاسبه نشده و کاربر با پیغام خطا مواجه می‌شود. راننده‌های سرویس‌های مختلف اسنپ تنها در شهر محل سکونت خود قادر به پذیرش درخواست سفر هستند و از نظر فنی امکان فعالیت بین شهرهای مختلف برای آنها وجود نداشته و ندارد.»

البته این در حالیست که بر اساس آزمایش دیجیاتو، کاربران تهرانی می‌توانند به سمت شرق تا رودهن و به سمت غرب تا آن سوی شهرستان کرج را نیز درخواست بدهند. همچنین پس از گفتگو با چند راننده ساکن کرج، متوجه شدیم که این افراد به علت کرایه‌های پایین شهرهای اطراف تهران، تمایل زیادی به وارد شدن به بازار کار رانندگان تهرانی دارند که برای این کار ترفندهای مخصوص به خودشان را پیاده می‌کنند. یکی از همین افراد به دیجیاتو می‌گوید:

«با پانصد هزار تومان کسی را می‌شناسم که یک قبض در تهران جور می‌کند و می‌توانی پلاک نمره تهران خود را در آدرس یک فامیل یا دوست ساکن تهران تحویل بگیری. در این حالت سیستم هم متوجه اینکه تو راننده کرج هستی نمی‌شود و می‌توانی در شهر تهران کار کنی.»

این راننده همچنین از امکان سفر به کرج و بالعکس برای همه رانندگان خبر می‌دهد و آن را منافات با قوانین اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی آنلاین نمی‌داند.

البته منظور کشاورزیان از سفرهای بین شهری احتمالا به مسیری فراتر از شهرهایی چون تهران و کرج بوده. در حال حاضر انتخاب شهرهایی با فاصله زیاد واقعا در سرویس‌های اسنپ و تپ‌سی امکان‌پذیر نیست.

شما چطور؟ تجربه ای از سفر بین شهری با این سرویس ها داشته اید؟ آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mehrdad313
    Mehrdad313 | ۱ آذر ۱۳۹۸

    درستش اینه جلوی ترافیک زیاد گرفته بشه، تا خود مردم اذیت نشن، باید ماشین های مخصوص و راحتی برای اینکار در نظر بگیرن

  • Mehrdad_A_
    Mehrdad_A_ | ۸ دی ۱۳۹۶

    بنظرم تهران و کراج رو باید استثنا قرار بدند. یه نکته ای که هست اینه چون آزاد راه هست احتمال خواب آلودگی راننده بخاطر کار بیش از حد وجود داره!

  • مهدی
    مهدی | ۸ دی ۱۳۹۶

    مسخره ست!

  • ali rahimi
    ali rahimi | ۷ دی ۱۳۹۶

    از این اپ الان میشه بین ساری و بابل جابجا شد . حدود ۴۰ کیلومتره . دوستان من برای اومدن به دانشگاه از این راه استفاده میکنن . حدود ۲۵ هزار تومن برای ۵۰ کیلومتر . در مقایسه با ۳۲ هزار تومن و ۲ بار عوض کردن ماشین عالیه .

  • H A M E D
    H A M E D | ۷ دی ۱۳۹۶

    آخه به شما چه؟!
    برای همه چیز باید محدودیت بذارید؟
    بذارید باشه خود مردم تصمیم میگیرن

مطالب پیشنهادی