ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نمایشگاه CES 2018 لاس وگاس آمریکا
تکنولوژی

همه آنچه از نمایشگاه CES 2018 انتظار داریم

وقتی کریسمس به پایان می رسد و سال جدید میلادی از راه می رسد، برای علاقه مندان به دنیای تکنولوژی تازه فصل هیجان آغاز شده است، چرا که ژانویه برای آنها به معنی شروع یکی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۹ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

وقتی کریسمس به پایان می رسد و سال جدید میلادی از راه می رسد، برای علاقه مندان به دنیای تکنولوژی تازه فصل هیجان آغاز شده است، چرا که ژانویه برای آنها به معنی شروع یکی از مهترین رویدادهای دنیای فناوری یعنی نمایشگاه CES (مخفف عبارت consumer electronics show) در لاس وگاس آمریکا خواهد بود. انتظار برای

امسال نیز تقریباً تمامی بزرگان دنیای تکنولوژی و ده ها کمپانی کوچک و متوسط و استارتاپ ها خود را آماده می کنند تا در روز ۹ ژانویه ۲۰۱۸ (۱۹ دی ماه) جدیدترین دستاوردهای فنی و تکنولوژیکی و محصولاتی که قصد دارند در ماه ها یا حتی سال های آینده روانه بازار سازند را به نمایش بگذارند.

این یک واقعیت است که برای بسیاری شرکت ها، عملکرد خوب و درخشان در نمایشگاه CES به معنی سالی خوب و فروشی بهتر خواهد بود، چرا که هزاران علاقه مند و مخاطب می توانند با ارائه بازخورد بلاواسطه در مورد محصولاتی که در مرحله توسعه قرار دارند، کمپانی ها را در برنامه ریزی برای باقی سال و ارائه محصولات یا سرویس هایی مطابق خواست مشتریان یاری برسانند.

برای بسیاری شرکت ها، عملکرد خوب و درخشان در نمایشگاه CES 2018 به معنی سالی خوب و فروشی بهتر خواهد بود

همین تمرکز تمام دنیای تکنولوژی و هزاران رسانه بر روی نمایشگاه مورد بحث است که آن را به مکانی مناسب جهت برگزاری رونمایی های بزرگ و پر زرق و برق برای محصولات مختلف تبدیل می کند. شرکت هایی چون سامسونگ، ال جی و سونی هرگز این فرصت را از دست نداده و نخواهند داد.

در هر دوره ای از نمایشگاه سالانه لاس وگاس یک تکنولوژی یا شاخه ای از محصولات درخشش ویژه ای پیدا می کنند. در سال قبل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برند اصلی CES 2017 بودند، در حالی که بسیاری باور دارند ۲۰۱۸ سال دستیارهای دیجیتالی و خانه های هوشمند است.

بر این اساس در ادامه مطلب به بررسی مجموعه ای از محصولات و تکنولوژی هایی خواهیم پرداخت که انتظار داریم در نمایشگاه CES 2018 ارائه شده و مورد توجه قرار بگیرند.

لوازم خانگی هوشمند نمایشگاه CES 2018

در CES 2018 از خانه های هوشمند زیاد خواهید شنید

لوازم خانگی هوشمند چند سالی هست که حضوری پر رنگ در لاس وگاس دارند، اما در حالی که سال پیش بخش زیادی از توجه کمپانی ها معطوف به این بخش بود، شواهد نشان می دهد که در نمایشگاه امسال شرایط از این هم بهتر خواهد بود.

دلیل این مدعا چیست؟ پاسخ کوتاه اسپیکرهای هوشمند اکوی آمازون و گوگل هوم هستند. این دو هاب هوشمند علاوه بر آن که قرار است دستیارهای صوتی را بیش از پیش به زندگی انسان وارد نمایند، حکم هاب یا بهتر بگویم قلب و مرگز فرماندهی خانه های هوشمند را بازی خواهند کرد.

این دو ابزار در کنار سایر بلندگوهای هوشمند دیگری که در راه هستند (همانند محصولات مشابه اپل، سامسونگ، مایکروسافت و...) نقش به سزایی در ساده سازی و در نتیجه گسترش پرشتاب استفاده از سایر ابزارهای هوشمند در خانه های آینده خواهند داشت.

دستیارهای صوتی بیش از پیش وارد زندگی ما می شوند

تولید کنندگان به نام لوازم خانگی هوشمند می توانند بهترین استفاده را از حضور رو به گسترش اسپیکرهای اکو و گوگل هوم برده و علاوه بر فروش بالاتر، به تنوع بیشتر محصول خود بیاندیشند. رقابت امسال در این بخش بر سر میزان همگام بودن تولیدات هوشمند خانگی با پلتفرم های مذکور است.

در این میان نمی شود از حضور نامحسوس اپل در قالب محصولاتی که مبتنی بر پلتفرم HomeKit ارائه می شوند گذشت. گرچه کمپانی تحت مدیریت تیم کوک مدت هاست که غرفه ای در لاس وگاس ندارد، اما در سال گذشته نیز شاهد معرفی ابزارهای هوشمند متعددی سازگار با پلتفرم خانه های هوشمند این شرکت بودیم. امسال نیز چنین محصولاتی می توانند تا حدی از تاثیر خسارت بار تاخیر عرضه اسپیکر هوم پاد این شرکت در رقابت با بزرگان دیگر بکاهد.

در انتها باید به انتظارات بالا از سامسونگ اشاره کنیم که سرمایه گذاری زیادی را روی دستیار صوتی اختصاصی خود بیکسبی انجام داده و انتظار می رود امسال گروهانی از ابزارهای خانگی هوشمند مجهز به سرویس مذکور در جای جای غرفه کمپانی کره ای خودنمایی کنند.

بلندگوهای هوشمند نمایشگاه CES 2018

سال بلندگوها و دستیارهای صوتی هوشمند

در بخش قبل تا حدودی به بلندگوهای هوشمند و نقش آنها در توسعه نسل تازه ابزارهای خانگی اشاره کردیم. آمازون آغازگر شاخه ای تازه از محصولات الکترونیک بود که حالا به یکی از هیجان انگیزترین رده از محصولات تبدیل شده است.

البته گوگل نیز خیلی زود توانست پاسخ شایسته ای به اسپیکرهای اکو بدهد و به لطف نفوذ بالایی که در میان کاربران دارد، با سرعتی خیره کننده بخش قابل توجهی از بازار را به مالکیت گوگل هوم درآورد. پس از آن نیز کمپانی های دیگر این مسیر را پیش گرفتن. برخی با بهره گیری از دستیارهای صوتی این دو غول دنیای تکنولوژی و برخی دیگر با پلتفرم های اختصاصی خود.

امسال شاهد رونمایی از بلندگوهای هوشمند تازه ای خواهیم بود

به احتمال خیلی زیاد در CES امسام شاهد معرفی اسپیکر اختصاصی مایکروسافت با دستیار هوشمند کورتانا خواهیم بود. سامسونگ نیز سخت افزار خود را با بیکسبی به نمایش خواهد گذاشت. ال جی دیگر بازیگر تاثیر گذار این میدان است. این شرکت همین چند روز پیش بود که بلندگوی هوشمند و با کیفیت خود را با پلتفرم گوگل اسیستنت معرفی نمود.

کار دستیار دیجیتالی گوگل به همین جا ختم نمی شود، چرا که علاوه بر حضور در بلندگوهای هوشمند سایر کمپانی ها، این سرویس قرار است در قالب کیت گارمین به خودروها نیز وارد شود. حتی شنیده شده موتور جستجوی نخست دنیا یک غرفه ویژه در بخش قراردادهای CES را به این دستیار دیجیتالی خود اختصاص داده است.

واقعیت مجازی نمایشگاه CES 2018

واقعیت افزود، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی

تکنولوژی های مرتبط با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی همواره پای ثابت نمایشگاه لاس و گاس در چند سال اخیر بوده اند و انتظار می روند این روند امسال نیز تا حدودی حفظ شود، گرچه احتمال می رود شاهد شور هیجانی به بزرگی سال قبل نباشیم.

پیشرفت تکنولوژی های مرتبط با فناوری های مورد بحث در طی سال گذشته میلادی آنچنان سریع و رضایت بخش نبوده است. اگر مقایسه ای میان ویژگی های محصولات و تکنولوژی های ارائه شده در CES 2017 در این حوزه بیاندازیم خواهیم دید که اوضاع فعلی نسبت به آن روزها تغییر چندانی نکرده است. این مسئله علی الخصوص در خصوص هدست های واقعیت مجازی کاملاً‌ مشهود است.

امسال هدست های مستقل از رایانه و هدست های بی سیم محصولات پیشرو در عرصه واقعیت مجازی خواهند بود

با این همه انتظار می رود امسال کمپانی های تولید کننده کوچکتر در این زمینه حضور پر رنگ تری از خود نشان دهند. به خصوص حالا که پلتفرم هایی چون «Daydream VR» به بلوغ خوبی رسیده اند و محتواهای مناسب نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته.

بر این اساس تصور می شود که هدست های مستقل از رایانه و هدست های بی سیم محصولات پیشرو عرصه مورد بحث در نمایشگاه CES 2018 باشند. یکی از برندهایی که انتظار می رود در این بخش حضور بارزی داشته باشد چیپ ساز مشهور آمریکایی کوالکام است که با ارائه کیت توسعه چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ و قابلیت های ویژه آن در زمینه واقعیت مجازی توانست انگیزه های بسیاری برای تولید هدست های مستقل از رایانه را در میان سازندگانی همچون آکیلیس ایجاد نماید.

تکنولوژی واقعیت افزوده -و نسخه مایکرسافتی آن واقعیت ترکیبی- تاز در ابتدای راه است، اما به طور قطع در نمایشگاه امسال بسیار از آن خواهیم شنید. این تکنولوژی در حال باز کردن جای پای خود در تلفن های هوشمند است و انتظار می رود بخش عمده پرچمداران ۲۰۱۸ قابلیت هایی را در این زمینه در اختیار کاربران خود قرار دهند.

پوشیدنی های هوشمند ردیاب سلامتی نمایشگاه CES 2018

پوشیدنی های هوشمند و ریاب های سلامتی

پوشیدنی های هوشمند این روزها بازاری کاملاً مستقل با گردش مالی نسبتاً قابل توجه را به خود اختصاص داده اند. این رده از محصولات همراه با ردیاب های سلامتی در نمایشگاه CES 2018 سال قبل توجهات نسبتاً زیادی را به سمت خود جلب کردند.

با همه این ها اما بازار این محصولات در طی یک سال گذشته فراز و فرودهای متفاوتی را به خود دید و هر از چند گاهی شاهد تغییر گرایش خریداران به محصولات میان رده و ارزان قیمت و یا ساعت های هوشمند رده بالا بوده ایم.

تولید کننده های پوشیدنی های هوشمند در CES به دنبال کشف سلیقه مصرف کنندگان هستند

به نظر می رسد نمایشگاه CES 2018 نیز عرصه ای خواهد بود برای عرضه انواع پوشیدنی ها با ویژگی های مختلف تا کمپانی ها به نوعی از طریق آزمون و خطا به کشف سلیقه خریداران برسند.

البته تجربه سال گذشته نشان می دهد شرکت های بزرگ این بازار بیشتر تمایل دارند تا محصولات جدید خود را در رویدادهای مستقل رونمایی کند. فیت بیت نیز مدتی قبل از نسل تازه ساعت هوشمند Ionic خود رونمایی کرده است، بنابراین احتمالاً در نمایشگاه امسال شاهد معرفی محصول بزرگی در این زمینه نباشیم.

پوشیدنی های هوشمند عرصه ای است که به کمپانی های غیر تکنولوژیک نیز فرصتی برای حضور در CES می دهد. کفش ها، تی شرت ها، شلوارها و کمربندهای هوشمند محصولاتی هستند که هر سال در لاس وگاس به چشم می خورند.

موبایل های هوشمند نمایشگاه CES 2018

موبایل های هوشمند

با توجه به در پیش بودن کنگره جهانی موبایل در بارسلون اسپانیا، موبایل ها (به نسبت جایگاه فعلیشان در دنیای تکنولوژی) حضور چندان پر رنگی در نمایشگاه CES ندارند. البته این حرف به معنی عدم حضور موبایل سازان مشهور در آن و به چشم نخوردن چند محصول جدید در غرفه های آنان در هر سال نیست.

سونی از جمله کمپانی هایی است که علاقه ویژه ای به نماشگاه محصولات الکترونیک لاس وگاس دارد و تقریباً هر سال چند موبایل جدید از جمله پرچمداران خود را همزمان با رویداد مذکور رونمایی می کند.

سونی نخستین موبایل مجهز به چیپست اسنپدراگون 845 را در لاس وگاس معرفی می کند

امسال نیز انتظار می رود این شرکت پرچمدار جدید خود و نخستین موبایل دنیا مجهز به چیپست جدید اسنپدراگون ۸۴۵ را به نمایشگاه CES 2018 بیاورد. گرچه احتمالاً به سنت سال های قبل میان تاریخ رونمایی و عرضه اکسپریاهای جدید فاصله قابل توجهی وجود خواهد داشت.

هوآوی به عنوان یکی دیگر موبایل سازهای بزرگ قرار است مجموعه ای از موبایل های از پیش معرفی شده خود را به نمایشگاه امسال بیاورد. از جمله این مدل ها می توان به موبایل محبوب میت 10 و میت 10 پرو و تبلت مدیاپد M5 اشاره کرد.

بدون تردید فناوری ارتباطی نسل پنجم از دیگر رویدادهای مهم نمایشگاه CES 2018 خواهد بود. ورایزن، بایدو، کوالکام، ZTE و هوآوی نام هایی هستند که انتظار می رود در این زمینه نمایش هایی امیدوار کننده را برای مخاطبان به همراه داشته باشند.

فناوری 5G نمایشگاه CES 2018

موارد دیگر

  • پس از سال ها تلاش انتظار می رود که بالاخره در سال جدید میلادی خودروهای هوشمند بدون راننده به صورت انبوه وارد جاده ها شوند. پس بعید نیست که در غرفه های متعددی از نمایشگاه CES 2018 شاهد به نمایش درآمدن ویدیوهای معرفی از مدل های مختلف اتوموبیل های خودران با برندهای مشهوری باشیم.
  • صنایع روباتیک سالیان گذشته بخش چندان مهمی از نمایشگاه CES نبوده اند. اگر محصولات یکی دو برند همچون Roomba را کنار بگذاریم، باقی فعالین این بازار هنوز نتوانسته اند محصولات چندانی را برای مشتریان عادی روانه بازار سازند. با این حال همه ساله شاهد معرفی یکی دو ربات بامزه و خلاقانه از سمت استارتاپ های بعضاً گمنام و یا ربات های دستیار خانگی مفید بوده ایم.
  • تلویزیون های هوشمند در هر دوره نمایشگاه CES 2018 بزرگتر، باریک تر و با کیفیت تر شده و به تعداد K های آنها فزوده می شود. امسال نیز بعید است این روند تغییر نماید.
  • فرم های جدیدی از رایانه های شخصی از جمله رایانه های بدون کیس یا تبدیل شونده ها و هیبریدی ها از دیگر جاذبه هایی هستند که هر سال انتظار آنها را در لاس وگاس می کشیم. عرضه نسل تازه و بسیار موفق پردازنده های AMD و افزایش دامنه استفاده از پردازنده های اسنپدراگون کوالکام در مینی رایانه ها می تواند این حضور را تا حدی پر رنگ تر نماید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • DYBALA
    DYBALA | ۱۶ دی ۱۳۹۶

    نمیشه رفت و الا میرفتیم :((((

مطالب پیشنهادی