ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلاش دانشمند سابق ناسا برای ساخت ابر انسان با کمک ژن درمانی

یکی از محققین سابق ناسا ظاهرا قصد دارد «به انسان کمک کند تا ژن های خود را دستکاری کند» و از این طریق نسل تازه ای از ابرانسان ها را ایجاد کند. دکتر Josiah Zayner سی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

یکی از محققین سابق ناسا ظاهرا قصد دارد «به انسان کمک کند تا ژن های خود را دستکاری کند» و از این طریق نسل تازه ای از ابرانسان ها را ایجاد کند.

دکتر Josiah Zayner سی و شش ساله ماه گذشته و زمانی که اعلام کرد DNA خود را اصلاح کرده است نامش را در سرخط خبرها قرار داد.

او که در زمینه شیمی تخصص دارد پیشتر تلاش کرده با تزریق نوعی داروی ژن درمانی به بازوی چپش که خودش تهیه کرده بود، پروتئین هایی که مانع از رشد عضلات می شوند را حذف نماید و از این طریق قدرتی ماورایی پیدا کند.

دکتر Zayner که اخیرا مصاحبه ای با نشریه گاردین داشته در این باره گفت:

من روزی را تصور می کنم که در آن مردم به محل هایی نظیر اتاق های تتو می روند و به جای آنکه تتوی دلخواهشان را انتخاب کنند DNA مورد نظرشان را گزینش می کنند تا مثلا عضله ای شوند یا رنگ مو و چشمشان را تغییر دهند.

DNA ماهیت یک گونه جانوری را مشخص می کند و تصور نمی کنم تا تبدیل شدن انسان به گونه جانوری جدید زمان زیادی مانده باشد و علت هم این اصلاحات است.

علیرغم هشدارهای سازمان غذا و داروی آمریکا که براساس آن فروش داروهای ژن درمانی بدون موافقت نهادهای قانونگذار در این کشور غیرقانونی اعلام شده دکتر Zayner هم اکنون کیت های مهندسی ژنتیک خودش را به صورت آنلاین به مشتریانش عرضه می کند.

او حالا مدیرعامل و بنیانگذار یک شرکت مهندسی ژنتیک به نام Odin است.

سال قبل این شخص حدود ۲۰۰ هزار دلار از محصولاتش از جمله کیتی برای کشف آنتی بیوتیک ها در منزل را به فروش رساند.

وی که در کالیفرنیا زندگی می کند حتی یک راهنمای رایگان را هم در اختیار افرادی قرار داده که می خواهند پای را از عملکرد این کیت های مقدماتی هم فراتر نهاده و آزمایشاتی روی خودشان انجام دهند.

دکتر Zayner گفته:

ما همواره برده ژنوم هایمان بوده ایم. حال اگر مردم امکانی بیابند که این مساله را تغییر دهند بشر دستخوش تحولاتی قابل توجه می شود.

شاید در نگاه نخست ایده های این دانشمند اندکی علمی و تخیلی به نظر بیایند اما آنطور که خودش می گوید از دهه ۱۹۹۰ میلادی ژن درمانی روی انسان انجام شده و شمار اندکی از مردم به خاطر دلایل پزشکی تحت اینگونه درمان ها قرار گرفته اند. حالا من می خواهم به انسان ها کمک کنم تا خودشان ژن هایشان را اصلاح کنند.

دکتر Zayner کارش را با فلوشیپ همکاری با برنامه زیست شناسی مصنوعی ناسا آغاز کرد که در واقع هدفش مهندسی باکتری ها با هدف ایجاد حیات روی مریخ بود.

این دانشمند ۳۶ ساله در ادامه کارش را ترک کرد تا روی تکنولوژی های مهندسی ژنتیک فعالیت نماید و از آن زمان تاکنون به شخصیتی پیش رو در جنبش رو به رشد بیوهکر بدل شده.

در این جنش گروه هایی از دانشمندان، مهندسان و فعالان دست به تجربیات مختلف در حوزه بیوتکنولوژی می زنند و برای مثال دستکاری DNA را در دستور کارشان قرار می دهند تا ابرانسان بسازند.

در ماه نوامبر گذشته نیز همانطور که اشاره کردیم او ماده ژن درمانی به خود تزریق کرد تا پروتئین هایی که مانع رشد عضلاتش می شدند را متوقف کند و این فرایند را به صورت آنلاین پخش کرد.

خودش اما اظهار داشته که تا الان هیچ اثر محسوس و قابل توجهی از این تزریق در بدنش ایجاد نشده. وی به گاردین گفته که آزمایشات مشابه روی حیوانات بعد از ۴ تا ۶ هفته به بار نشسته اند.

وی ابراز امیدواری کرده که DNA موجود در بخش هایی از سلول های ماهیچه ای بازویش در آینده دچار تغییراتی شوند و همزمان یادآور شده که هم اکنون تست مشخصی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی بحرینی
    علی بحرینی | ۱۰ دی ۱۳۹۶

    اونجا که نوشته(در این( جنش )گروه ها)اصلاح شود به جنبش

مطالب پیشنهادی