ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی فرار بزرگ؛ داستان را خودتان بنویسید

بازی های سبک متن محور (Text Based) هر چه قدر در خارج از مرزهای ایران طرفداران فراوان خودشان را دارند اما متاسفانه بین بازیکن های ایرانی چندان محبوب نیستند. علتش هم مشخص است: برای اینکه ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۲ دی ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

بازی های سبک متن محور (Text Based) هر چه قدر در خارج از مرزهای ایران طرفداران فراوان خودشان را دارند اما متاسفانه بین بازیکن های ایرانی چندان محبوب نیستند. علتش هم مشخص است: برای اینکه از این عناوین لذت ببرید باید زبان نسبتا خوبی داشته باشید.

اپلیکیشن های متن محور بیشترین مانوور خود را روی جمله ها می دهند و چون درصد زیادی از معروف ترین های این سبک به زبان انگلیسی هستند، بنابراین اگر می خواهید با اینگونه بازی ها ارتباط برقرار کنید باید زبان نسبتا خوبی داشته باشید. مانعی که باعث شده مخاطبین ایرانی یکی از جذاب ترین سبک های بازی های ویدیویی را از دست بدهند.

بازی «فرار بزرگ» نقش نابود کننده همین مانع را دارد. بازی شاید پر از سوتی های ریز و درشت و مشکلات پایه ای در زمینه گیم پلی باشد ولی به عنوان نخستین بازی با کیفیت ایرانی در سبک متن محور اثر ارزشمندی بوده و حتی می توان استودیوی «یارا موبایل» را به خاطر ریسک بزرگی که در ورود به این سبک متحمل شده است ستود.

فرار بزرگ با موفقیت ها و پتانسیل هایش یک چیز را به خوبی اثبات می کند؛ عناوین متن محور هم می توانند در بازار داخلی خودی نشان دهند. در واقع فرار بزرگ آغازی بر یک مسیر بوده و امیدواریم در آینده عناوین ایرانی بیشتری در سبک ببینیم.

بازی همانگونه که اسمش نشان می دهد داستان یک فرار را روایت می کند. شخصیت اصلی بدون آنکه بداند کجاست و چه کسی است در جایی به هوش آمده و باید خود را از آنجا نجات دهد. غافل از اینکه همه چیز آنگونه که او می خواهد پیش نمی رود.

هر چند سازنده از ایده فوق العاده ای کلیشه ای فراموشی در عنوانش استفاده کرده ولی به خاطر استفاده درست از آن توانسته همین داستان تکراری را تبدیل به یکی از بهترین بخش های بازی فرار بزرگ کند. اما مشکلی که باعث می شود ساخته یارا موبایل در این زمینه فوق العاده نباشد روایت عجولانه و بعضی اتفاقات غیر منطقی است.

توسعه دهنده در قسمت آخر با یک پایان بندی مناسب تمام تکه های پازل را کنار یکدیگر قرار داده و علت فراموشی شخصیت داستان را بهترین شکل ممکن توجیه می کند. ولی اتفاقات به قدری سریع می افتند که بازیکن فرصتی برای ارتباط با آن ها پیدا نمی کند و همان لحظه که سعی می کنید کاراکتر را درک کنید، اتفاقی نامعقول باز شما را از داستان دور می کند.

اگر در روایت اتفاقات بازی حوصله بیشتری به خرج داده می شد، فرار بزرگ با جذابیت هایش می توانست یکی از بهترین بازی های داستانی ایرانی لقب بگیرد. البته حتی با وجود این مشکلات هم داستان به اندازه کافی نکته مثبت دارد تا پایان نگه تان دارد.

گیم پلی فرار بزرگ مشابه بقیه عناوین متن محور است. بازی های متن محور عمدتا به آزادی زیادی که به بازیکن ها می دهند معروف هستند. در این نوع بازی ها شاید با گیم پلی اکشنی مواجه نباشید ولی به خاطر تصمیم هایی که در تک تک لحظات میگیرید و به واسطه آن ها مسیر داستان را عوض می کنید یک تجربه کاملا متفاوت به خود هدیه می دهید.

بزرگترین وجه تمایز عناوین متن محور همین بوده و بازی فرار بزرگ هم جدا از این ویژگی نیست. در هر صحنه بازی چندین انتخاب به بازیکن نشان داده و حالا تصمیم هایتان باید ماجراجویی کاراکتر را ادامه دهید؛ یا او را به کام مرگ می کشانید و یا یک قدم به هدف نزدیکش می کند. همه چیز بستگی به انتخاب های تان دارد.

نکته مثبت اینجاست که گسترده نسبتا خوب انتخاب هایی که باید بگیرید موجب گشته تا هیجان بازی در بعضی صحنه ها به بیشترین میزان ممکن خود برسد. جدا از اینکه ایده استفاده از معماها هم در افزایش جذابیت ساخته استودیوی یارا موبایل بی تاثیر نبوده است.

البته چارچوب های تعیین شده در این قسمت که یکی از بزرگترین نقطه ضعف های عناوین Interactive Drama و متن محور به حساب می آیند به گیم پلی فرار بزرگ ضربه زده است. گاهی اوقات هر کاری که می کنید باز یک نتیجه مشترک می گیرید. در صورتی که این جور مواقع بازی باید با یک سناریو متفاوت دیگر بازیکن را رو به رو کند.

بخش عجیب تر تصمیم هایی است که خود بازی فرار بزرگ برای شما می گیرد، بدون آنکه شما دخالتی در آن ها داشته باشید. مثلا در قسمتی از بازی می توانید یکی از ماموران را بیهوش کنید. در این حالت اگر ماموران به سراغ کاراکتر داستان بیایند باید متوجه حضور مامور بیهوش بشوند ولی این اتفاق نمی افتد.

جالب اینجاست پیشتر بازی این قابلیت را به بازیکن می دهد تا اگر می خواهد مامور را قایم کند. فرار بزرگ عنوان کوتاهی بوده و این دست تصمیمات از پیش تعیین شده نه فقط روی گیم پلی بلکه داستان هم اثر منفی گذاشته اند. چون در این عناوین داستان و گیم پلی جزیی کاملا جدانشدنی از یکدیگر هستند.

ولی با وجود مشکلات گیم پلی و داستان، سازنده در قسمت صداگذاری و گرافیک عملکرد به مراتب بهتری را از خود به جای گذاشته است. در صحنه های خیلی معدودی گوینده کاراکتر اصلی دیالوگ های تکراری به زبان می آورد ولی کار فوق العاده صداپیشگان باعث شده تا این نکته منفی به چشم نیامده و بخش شنیداری بازی فرار بزرگ نمره قابل قبولی دریافت کند.

استفاده از گرافیک کمیک گونه را نیز می توانیم ایده ای هوشمندانه از سوی سازنده بنامیم. محیط فرار بزرگ همانند پنل های کمیک ها بوده و مشابه آن ها است. تک تک صحنه ها طراحی مناسبی دارند و به داستان کمک زیادی برای نمایش اتفاقات و درک بهتر مخاطب از داستان می کنند.

بازی فرار بزرگ به عنوان اولین تجربه با کیفیت سازندگان ایرانی از سبک متن محور اثر قابل احترامی به شمار می رود. ساخته استودیوی یارا شاید در بخش روایت و گیم پلی مشکلات خودش را داشته باشد ولی به خاطر آزادی مناسبش در بعضی انتخابات، گرافیک کمیک گونه جالب و صداگذاری فوق العادش از آن دسته عناوینی است که نباید از دست داد.

اما امیدوارم در فصل دوم بازی که با توجه به گفته های تیم توسعه دهنده تا یک ماه دیگر منتشر می شود، بعضی از مشکلات یاد شده را دیگر شاهد باشیم. یارا موبایل برنامه دارد که سه فصل از بازی فرار بزرگ را بسازد و فعلا تنها شاهد انتشار فصل اول بوده ایم.

فرار بزرگ (فصل اول)

فرار بزرگ (فصل اول)

سازنده: یارا موبایل قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 37.8 مگابایت زبان:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • هومن
    هومن | ۱۳ دی ۱۳۹۶

    درکل نقطه ضعف و نقاط مثبتی داشت مانند تمام بازی ها باید حمایت بشه و توسعه پیدا کنه واقعا صنعت بازی سازی داخل ایران مثل ی بیابان خشک ولی میشه ابادش کرد درضمن مثل این بازی در چین ساخته شده که با ارز دیجیتال کار میکنه و میشه ازش کسب درامد کرد

  • محمد
    محمد | ۱۲ دی ۱۳۹۶

    چه بازیه مزخرفیه

    • هومن
      هومن | ۱۳ دی ۱۳۹۶

      به نظر من از واقعا شروع خوبی داشتن فقط باید توسعه پیدا کنه

مطالب پیشنهادی