ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلزایمر
علمی

محققان از تاثیر مثبت یک داروی دیابت در درمان آلزایمر خبر می دهند

یکی از روش های موثر در درمان دیابت نوع دو استفاده از داروهای «Triple receptor» است و حالا محققان از تاثیر مثبت آنها در بهبود آلزایمر خبر داده اند. این داروها سه مولکول بیولوژیکی GLP-1، GIP  و Glucagon ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۲ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

یکی از روش های موثر در درمان دیابت نوع دو استفاده از داروهای «Triple receptor» است و حالا محققان از تاثیر مثبت آنها در بهبود آلزایمر خبر داده اند.

این داروها سه مولکول بیولوژیکی GLP-1، GIP  و Glucagon که به عنوان فاکتورهای رشد شناخته شده اند را با هم ترکیب می کند. فاکتورهای رشد در واقع موادی طبیعی مانند هورمون یا استروئید هستند که به رشد عناصری خاص در بدن کمک می کنند.

محققان دانشگاه «لنکستر» انگلیس اخیرا به منظور بررسی تاثیر Triple receptor در متوقف کردن روند تخریب حافظه و بهبود آن، این دارو را روی موش های آزمایشگاهی مبتلا به نوعی از آلزایمر جوندگان آزمایش کرده اند.

محققان زمانی داروها را به این جوندگان داده اند که به دلیل افزایش سن علائم این بیماری و تخریب مغز در آنها ظاهر شده است. برای بررسی تاثیر دارو نیز از یک آزمون هزارتو استفاده شده است.موش آزمایشگاهینتایج حاکی از این است که مصرف Triple receptor در موش های مبتلا به آلزایمر جوندگان به بهبود حافظه و مهارت های یادگیری منجر شده است.

بهبودها حتی در سطح بیولوژیکی نیز رخ داده و نشانه هایی از کاهش میزان پلاک های تشکیل شده در مغز که از مشخصه های اصلی این بیماری مهلک محسوب می شوند، مشاهده شده است.

علاوه بر این کاهش التهابات مزمن در مغز و نرخ تخریب سلول های مغزی نیز از دیگر مزایای این دارو هستند.

پروفسور «کریستین هولشر» از محققان اصلی این پروژه با استناد به نتایج به دست آمده گفته است:

 این دارو از پتانسیل های لازم برای تبدیل به یک روش درمانی بیماری های تحلیل برنده عصبی مزمن مانند آلزایمر برخوردار است.

محققان پیش از این به ارتباط بین این دو بیماری پی برده بودند. در واقع انسولین نیز نوعی فاکتور رشد است که اختلال آن می تواند به دیابت منجر شود و بر اساس تحقیقات انجمن آلزایمر احتمال ابتلای بیماران دیابتی به آلزایمر بیشتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۱۲ دی ۱۳۹۶

    امیدوارم روزی بیاد که تمام بیماری ها درمان داشته باشند آلزایمر و دیابت هم که روز به روز زیاد شده

مطالب پیشنهادی