ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

در سال 2017 چه بازی‌هایی بیشترین درآمد را از پلتفرم استیم داشته‌اند؟

کلاینت استیم (زیرمجموعه شرکت Valve) که تقریبا بزرگترین عرضه کننده بازی ها در فضای مجازی است لیستی از موفق ترین بازی های سال گذشته تهیه و در سایت خود منتشر کرده است. بازی های ذکر ...

مهران خاتمی
نوشته شده توسط مهران خاتمی | ۱۳ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

کلاینت استیم (زیرمجموعه شرکت Valve) که تقریبا بزرگترین عرضه کننده بازی ها در فضای مجازی است لیستی از موفق ترین بازی های سال گذشته تهیه و در سایت خود منتشر کرده است. بازی های ذکر شده در لیست استیم به چهار دسته پلاتینیوم، طلایی، نقره ای و برنز تقسیم شده اند. استیم هنوز هیچ توضیحی درباره فرآیند انتخاب بازی‌ها و نحوه جایگیری آنها در لیست نداده است و حتی تاریخ عرضه برخی از عناوین درون لیست به سال‌های 2012 و 2013 برمی گردد.

یکی از نکات مهم در لیست های جدید از بازی‌های موفق تغییر عبارت «فروش» به «درآمد» است و این امر دلیلی جز پیاده سازی  گسترده خریدهای درون برنامه ای (Microtransaction) در بازی های مختلف از دوتا 2 گرفته تا پابجی است و این خود به یکی از بزرگترین منابع درآمد صنعت بازی تبدیل شده. احتمالا به همین دلیل باشد که بازی های مجانی مثل دوتا 2 در رده های بالای این لیست قرار گرفته اند. می توان حدس زد که در کنار این مسئله، تعداد بازیکنان آنلاین به صورت همزمان و میزان تاثیرگذاری بازی در صنعت همگی جزو فاکتورهای استیم برای تعیین بازی های درون این لیست بوده اند.

پلاتینیوم:

Dota 2

دوتا 2 در استیم

اولین اسمی که در این لیست به چشم می خورد بازی دوتا 2 است. بازی در سال 2013 منتشر شده ولی از آن موقع دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده و توانسته تا به امروز جامعه بسیار بزرگ طرفداران خود را راضی نگاه دارد. تاثیری که دوتا 2 روی بازی های آنلاین و صحنه رقابت ورزش های الکترونیکی گذاشت بر کسی پوشیده نیست.

طی سال گذشته هم Valve با برگزاری مسابقات اینترنشنال 2017 رکورد بیشترین مقدار جایزه تعیین شده برای مسابقات ورزش های الکترونیکی که متعلق به سری قبلی همین مسابقات بود را با 24 میلیون دلار جایزه شکست. دلیل اصلی درآمدزایی این بازی آیتم ها و اسکین های مختص به هر شخصیت بودند. این آیتم ها قیمت ها و سطوح مختلفی دارند و با اینکه در قدرت شخصیت ها تاثیری نمی گذارند، طراحی و پیاده سازی خوب آنها باعث شده که طرفداران زیادی میان بازیکنان پیدا کنند.

The Witcher 3: Wild Hunt

بازی بعدی لیست چیزی نیست جز The Witcher 3 : Wild Hunt. ویچر تقریبا تمام استانداردهای مربوط به ساخت بازی خصوصا در سبک نقش آفرینی اکشن (Action RPG) را جابه‌جا کرد؛ طراحی مرحله، روایت داستانی، گرافیک، گیم پلی و مکانیزم های جنگی همگی جزو نقاط قوت این بازی بسیار جذاب هستند و جوایز کسب شده توسط این بازی همگی گواه این مسئله به شمار می آیند.

ولی چیزی که بیشترین توجه را به بازی جلب کرد دنیای طراحی شده در آن بود. چرخش شب و روز، دنیای بسیار وسیع، اینکه برای باز شدن بسیاری از کوئست ها باید اول با برخی از شخصیت های فرعی آشنا شوید همه باعث خلق دنیایی بسیار وسیع و جذاب برای بازیکن شدند.

H1Z1

H1Z1 شاید حالا موفق ترین و محبوب ترین اسم در میان بازی های بتل رویال نباشد و بسیاری از طرفداران آن به بازی ها مشابه دیگر کوچ کرده باشند. اما در هر حال باید پذیرفت که بتل رویال بزرگترین و محبوب ترین سبک بازی سال گذشته بود و H1Z1 هم یکی از اولین بازی های موفق این ژانر بود. بازی شروع بسیار خوبی داشت و توجه زیادی به خود جلب کرد اما با گذر زمان و چند تصمیم اشتباه توسط تیم سازنده، بسیاری از بازیکنان با کوچ کردن به بازی های دیگر مثل پابجی و فورت‌نایت (Fortnite) نارضایتی خود را نشان دادند.

Warframe

یکی از مسائل بسیار بزرگ سال اخیر در بازی های رایانه ای همین خریدهای درون برنامه‌ای بود. بازی هایی مثل کانتر، دوتا 2 و پابجی تمرکز خود را صرفا روی ویژگی های ظاهری بازی گذاشتند و آیتم های پر زرق و برق و زیبا به بازی اضافه کردند. از طرف دیگر بازی هایی مثل Star Wars Battlefront II سعی کردند این مدل تجاری را در گیم پلی بازی و مکانیزم های پیشرفت پیاده سازی کنند اما شدیدا به بالانس بازی صدمه زدند.

Warframe یکی از معدود بازی هایی است که نقطه تعادل ایده آل میان «پول دادن برای پیشرفت» و «وقت گذاشتن برای پیشرفت» را پیدا کرده و این یکی از دلایل موفقیت بازی است. مکانیزم های پیشرفت در بازی بسیار پیچیده هستند و انتخاب های بسیار زیادی در مسیر شما وجود دارد، اما به لطف بالانس بسیار دقیق و مناسب بازی در کنار جوی استثنایی و گیم پلی فوق العاده بازیکنان به ندرت احساس خستگی می کنند.

Rainbow Six: Siege

یکی از شوترهای آنلاین موفق سال گذشته و یک گام بلند برای این سری بازی. Siege تقریبا المان های محبوب کانتر و کال آو دیوتی را با هم ترکیب می کند و حاصل کار یک شوتر پر سر و صدا و شلوغ است که برای پیروزی در آن باید با تیم خود کار کنید و با برنامه پیش بروید. مپ های متفاوت و گیم پلی سرگرم کننده در این بازی تجربه خوبی را برای بازیکنان رقم می زند. یکی از مشکلات اصلی طرفداران با نسخه جدید این سری بازی، نبود حالت تک نفری یا سینگل پلیر است اما مشخصا مشکل آنقدر جدی نبوده که مانع فروش بازی شود.

Counter Strike: Global Offensive

کانتر یکی از نام های بسیار قدیمی در تاریخچه ورزش های الکترونیکی و بازی های گروهی است و نسخه جدید بازی توانست به خوبی این سری را پیش ببرد. علی رغم مشکلات متعدد، CS:GO همچنان جامعه فعالی دارد که به بازی اهمیت می دهند و اطلاعات و مشکلات خود را با والو به اشتراک می گذراند و همین باعث شده که بازی به مرور زمان بسیار بهتر شود و طرفداران بیشتری به خود جذب کند. از طرف دیگر، مسائلی نظیر تجارت و داد و ستد آیتم های این بازی در کنار مسابقات متعدد و تماشایی، در پیشرفت این بازی طی سال گذشته تاثیر زیادی گذاشتند.

Rocket League

راکت لیگ یکی از بدیع ترین ایده های سال گذشته بود و پیاده سازی خوب آن باعث محبوبیت بازی شد. به نظر می آید ترکیب فوتبال و ماشین سواری در یک محیط فانتزی و با ماشین های مختلف چیزی بود که جامعه گیمینگ به آن نیاز داشت و با رشد روزافزون بازی طی دو سال اخیر، جدیدا پای راکت لیگ به صحنه رقابتی ورزش های الکترونیک هم باز شده و تورنومنت های بزرگی برای این بازی برگزار شده اند.

Grand Theft Auto V

قریب به یقین می توان گفت که کسی نیست که سری بازی های GTA را نشناسد. آخرین بازی این سری یک انقلاب در زمینه بازی های Open World و یکی از بهترین بازی های این سری است. گرافیک خیره کننده، گیم پلی عالی و داستانی جذاب در کنار تجربه دائماً رو به گسترش آنلاین، عنوانی بی نظیر خلق می کنند که می تواند شما را تا ماه ها سرگرم کند.

ARK: Survival Evolved

آرک یکی از آخرین بازی ها در زنجیره طولانی بازی های سبک Survival بود و تقریباً تمام المان های محبوب بازی های این ژانر را ترکیب کرد. شما در آغاز بازی در یک جزیره پر از دایناسور و دیگر موجودات خطرناک رها می شوید و باید خودتان راهی برای پیشرفت و زنده ماندن پیدا کنید. همه چیز از تولید سلاح و خانه تا تامین تیرهای سلاح به شما واگذار شده است.

شما می توانید بعد از سپری کردن 20 ساعت در این بازی از تیر و کمان به اسلحه های تمام اتوماتیک برسید و مشغول کشتن اژدها و دایناسور شوید. چیزی که بازی را تا حدود زیادی عقب کشید باگ های گرافیکی متعدد، مشکل افت فریم و بیش از اندازه سخت بودن بازی بود. بازیکنان در هر لحظه ممکن بود خانه و بیس خود را از دست بدهند و مجبور شوند دوباره ساعت هایی طولانی را صرف جمع آوری منابع بکنند و همین بازی را تا حدودی کسل کننده می کرد.

Ghost Recon: Wildlands

در ادامه، باز هم نام یکی از سری بازی های موفق یوبی سافت به چشم می خورد. این نسخه از بازی مسیر کاملا متفاوتی را نسبت به نسخه های قبلی در پیش گرفته و می توان گفت تبدیل به ملغمه ای از موفق ترین شوترهای سوم شخص 10 سال اخیر شده است؛ از Just Cause و Far Cry گرفته تا Metal Gear Solid و GTA.

مکانیزم اصلی بازی بر اساس تصرف پایگاه های کارتل و کشتن جنایتکاران بنا شده و قابلیت های پیشرفت و تقویت شخصیت آنقدر وسیع است که شما را به مدت زیادی درگیر خود می کند. بازی از نظر ظاهری بسیار جذاب است ولی گاهی اوقات گیم پلی بازی کمی یکنواخت و گاهی اوقات به صورت آزاردهنده ای سخت می شود.

PlayerUnknown's Battlegrounds

پابجی عنوانی بود که ژانر بتل رویال را برای همیشه در تاریخ بازی های ویدئویی ثبت و یکی از اعتیادآورترین بازی های چند سال گذشته تبدیل شد. همه چیز در این بازی طوری طراحی شده که بازیکن را به ادامه دادن ترغیب می کند. مردن در شوترهای دیگر معمولا به معنی صبر کردن برای مدتی نسبتا طولانی برای شروع دوباره است ولی در پابجی فاصله مرگ با شروع دوباره بازی از چند ثانیه تجاوز نمی کند و بازیکنان تقریبا همیشه مشغول هستند.

سیستم درگیری در بازی بسیار دقیق و هیجان انگیز است و از طرف دیگر وجود طیف عظیمی از آیتم ها و اسلحه های مختلف فرآیند لوت کردن را جذاب می کند. نکته جالب توجه اینست که تا آخرین روزهای سال 2017 پابجی در فاز دسترسی زودهنگان به سر می برد و مملو از مشکلات و باگ های مختلف بود، اما باز هم توانست از تمامی بازی های دیگر پیشی بگیرد و بیشترین تعداد بازیکن فعال را داشته باشد.

Divinity: Original Sin 2

با این که گیم پلی Divinity: Original Sin 2 تفاوت هایی اساسی با همتای خود در این لیست یعنی ویچر دارد، دنیای طراحی شده در این بازی همانقدر زیبا و جذاب است. عمق و طیف ایجاد شده در این بازی واقعا قابل تحسین است. همه چیز در بازی (اعم از شخصیت، محیط و یاران شما) روی همه چیز از دیالوگ ها گرفته تا مسیر بازی تاثیر می گذراند و این تکرارپذیری بازی را تا حد زیادی بالا می برد.

طلایی:

Fallout 4

در دسته طلایی، عناوین تک نفره بیشتری به چشم می خورد. اولین بازی لیست فال آوت 4 است. بازی های سری فال آوت همیشه جزو محبوب ترین و جذاب ترین شوترها بوده اند و نسخه چهارم از این قاعده مستثنی نیست. با این که بسیاری از مکانیزم های موفق بازی های قبلی از این نسخه حذف یا به نوعی محدود شده اند و گرافیک و ظاهر بازی در بسیاری از مواقع خیلی جذاب نیست، جو آخرالزمانی بازی و کارهایی که می توان در آن انجام داد هنوز هم جذابیت های خودش را دارد.

NieR: Automata

یکی از بهترین بازی های سال گذشته که به دلیل داستان عالی و موسیقی متن بی نظیر مورد تحسین قرار گرفت. البته نکات قوت بازی فقط محدود به اینها نیست. NieR Automata با ترکیب سبک های Shoot em' Up و Hack and Slash و پیاده سازی آن روی یک بستر نقش آفرینی بی نظیر در یک ویرانه غم انگیز اما خیره کننده، تجربه ای بسیار جذاب را برای بازیکنان خلق کرده است.

Assassin's Creed: Origins

فارغ از کیفیت بازی، خود اسم Assassins Creed تضمین کننده فروش زیاد است. یوبی سافت هر سال با خلق دنیاهایی استثنایی در دوره های مختلف تاریخ که به نوعی امضای این سری بازی است، بازیکنان را به وجد می آورد. چند نسخه آخر بازی به موفقیت نسخه های اول آن نرسیدند و چیزی که در E3 از اوریجینز دیدیم هم خیلی امیدوار کننده نبود. اما بازی اصلی چیزی فراتر از اینهاست و سری اساسینز کرید را به دوران اوج خود می برد.

انتخاب مصر باستان به عنوان فضای پیرامون بازی دست سازندگان را کاملا باز گذاشت و آنها هم از پتانسیل این اتمسفر نهایت استفاده را کرده و تجربه ای لذت بخش و هیجان انگیز خلق کردند. بسیاری از مکانیزم های کهنه، خسته کننده و مشکل دار بازی هم اصلاح شده اند. درگیری ها در بازی کاملا از نو تعریف شده اند و ماموریت ها و سایدکوئست ها معنای جدیدی یافته اند.

Dark Souls III

دارک سولز 3 به همه ثابت کرد که همیشه چیزها می توانند بدتر شوند. البته منظور از بدتر فقط سختی بازی است. دارک سولز 3 از همه نظر یک بازی عالی است؛ گرافیک خوب، داستان بسیار جذاب، سیستم نبرد روان و دنیایی بسیار جذاب و باس های متعدد شما را در بازی نگاه خواهند داشت. از طرف دیگر می توان گفت که بازی حتی از نسخه های قبل هم سخت تر و بی رحم تر شده و چالش هایی را بر سر راه شما قرار می دهد که برای گذشتن از آنها شاید ساعت ها زمان لازم باشد.

For Honor

فور آنر تقریبا بهترین مکانیزم نبردهای تن به تن و نزدیک را طی چند سال گذشته خلق کرد. وجود یک نت کد قوی و تجربه ای بدون لگ در کنار ایده بدیع نبرد تن به تن با شمشیر در یک جو قرون وسطایی باعث شد که For Honor به یکی از بازی های پرفروش سال گذشته تبدیل شود.

Call of Duty: WWII

مثل اساسینز کرید، هر نسخه از سری بازی کال آو دیوتی همیشه جزو پرفروش ترین ها بوده است. بعد از مدتی طولانیT سازندگان بازی تصمیم گرفته اند که باز هم به گذشته برگردند و یک بازی در محیط جنگ جهانی بسازند. حالت سینگل پلیر بازی بسیار کوتاه ولی بسیار لذت بخش است و به نظر می رسد که بهترین تکه ها و لحظات نسخه های گذشته را در یک بازی خلاصه کرده باشد.

ولی چیزی که کال آو دیوتی را به یک بازی موفق تبدیل می کند بخش آنلاین و چند نفره است. باید اعتراف کرد که حالت آنلاین این نسخه به خوبی نسخه های قبل نیست و مشکلات متعددی اعم از سیستم پیشرفت عیر استاندارد، نبود آنتی چیت مناسب و طراحی مپ اشتباه در آن وجود دارد اما جو و گرافیک خارق العاده بازی بسیاری از این مشکلات را از نظر پنهان می کند و تجربه خوبی برای بازیکنان رقم می زند.

Civilization VI

سری بازی های سیویلیزیشن همیشه و در هر صورت در میان بهترین بازی های استراتژی هر سال قرار دارند و نسخه ششم بازی هم از این قاعده مستثنی نیست. ساخت یک دنیای وسیع چیزی است که اکثر بازی های استراتژی به راحتی از آن برمی آیند. اما نقطه قوت Civilization، طراحی روابط بسیار عمیق میان کشورها و قلمروهای مختلف و شیوه حرکت به سوی پیروزی است. می توان گفت سیویلیزیشن از معدود بازی هایی است که حس واقعی در دست داشتن سرنوشت یک قلمروی بزرگ را به بازیکن القا می کند.

نقره ای:

Cuphead

حتی با نگاه کردن به پوستر کاپ هد می توان فهمید که تجربه ای بسیار جدید و متفاوت در انتظار شما است. بازی شما را به دهه طلایی انیمیشن های دست ساز آمریکایی نظیر میکی ماوس و تام و جری می برد. حتی طراحان بازی برای بهتر القا کردن این حس تمامی انیمیشن های بازی را به صورت دستی کشیده و به حرکت درآورده اند و این باعث خلق یک تجربه بی نظیر در دنیای بازی ها شده که علی رغم سادگی فوق العاده زیبا است. البته خاصیت نوستالوژیک کاپ هد فقط محدود به ظاهر بازی نیست؛ گیم پلی کاپ هد یادآور بازی های بسیار سخت دوران کنسول های قدیمی مثل سگا و میکرو است و حتی در مواقعی از آنها هم سخت تر می شود.

Resident Evil 7

Resident Evil 7 هیچ شباهتی با نسخه های قبلی بازی ندارد و رویکرد کاملا جدیدی در پیش گرفته. یکی از تغییرات اساسی، استفاده از سبک اول شخص است و سازندگان بازی توانستند به خوبی از قابلیت ها و پتانسیل سبک اول شخص استفاده کنند و جو را به خوبی پیرامون این سبک پیاده کنند. همچنین یک نسخه جداگانه از این بازی مخصوص کنسول های واقعیت مجازی (VR) هم تهیه شد که تقریبا تمامی جوایز مربوط به این سبک را درو کرد.

Team Fortress 2

تیم فورترس یکی از قدیمی ترین بازی های این لیست است که برای اولین بار در سال 2007 منتشر شد. با اینکه مدت زیادی از زمان عرضه بازی می گذرد و در چند سال گذشته همیشه زیر سایه بازی های بزرگ والو یعنی کانتر و دوتا 2 قرار گرفته، تیم فورترس 2 هنوز هم یکی از لذت بخش ترین و هیجان انگیز ترین بازی های چندنفره است و بازیکنان زیادی دارد.

این بازی هم مشابه دوتا 2 مجانی است و برای تامین هزینه از مایکروترنسکشن استفاده می کند. فضای فانتزی و جالب در کنار طراحی مپ بسیار خوب و شخصیت های مختلف و بالانس شده باعث بقای طولانی مدت این بازی شده اند و آن را به یکی از بهترین عناوین آنلاین سال های اخیر تبدیل کرده اند.

Euro Truck Simulator 2

یوروتراک یکی از بهترین بازی های شبیه سازی چند سال اخیر است. این بازی در رده نهم بهترین بازی های شبیه سازی تاریخ قرار دارد و در سال 2012 نیز جایزه بهترین بازی شبیه سازی سال را دریافت کرد. از زمان انتشار بازی در اوایل سال 2013 تا امروز دی ال سی های متعددی برای بازی منتشر شده اند و از این طریق، یورو تراک 2 همواره محتویات جدیدی برای ارائه داشته است.

XCOM 2

2 XCOM یکی از بهترین نمونه بازی های Turn-based (نوبت محور) چند سال اخیر است. در چند ماه اول، بازی با مشکلات عملکردی فراوانی روبرو شده بود اما با حل شدن سریع این مشکلات در پچ های بعدی و گذشت زمان، XCOM 2 به یکی از بازی های محبوب در بازار استیم و توییچ تبدیل شد و حتی در مراسم The Game Awards 2016 نامزدی بهتری بازی استراتژی سال را دریافت کرد. در سال 2017 هم بسته گسترش دهنده XCOM 2: War of the Chosen باعث شد که بازی یک بار دیگر در میان بهترین بازی های استراتژی سال 2017 قرار بگیرد.

برنز:

لیست برنز شامل 59 عنوان است که برخی از پرفروش ترین های سال گذشته، برخی از بازی های رایگان قدیمی و بازی های منتشر شده در اواخر 2017 را شامل می شود.

در این لیست اسم هایی آشنا از جمله رایز آو توم ریدر، جاست کاز 3، کال آو دیوتی: بلک آپس 3، بوردرلندز 2، واچ داگز 2، سیمز 3 و میدل ارث: شدو آو موردور به چشم می خورد

در این لیست اسم هایی آشنا از جمله رایز آو توم ریدر، جاست کاز 3، کال آو دیوتی: بلک آپس 3، بوردرلندز 2، واچ داگز 2، سیمز 3 و میدل ارث: شدو آو موردور به چشم می خورد که همگی جزو عناوین پرفروش و تاثیرگذار سال های گذشته بوده اند و احتمالا به دلیل تخفیف های متعدد دوباره به جمع بازی های پرفروش بازگشته اند. بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition یا نسخه ریمستر بازی محبوب Skyrim هم اواخر سال 2016 منتشر شد که نسبت به نسخه اولیه گرافیک بهتری دارد و چند چیز جدید به آن اضافه شده است.

در دسته برنز نام چند پروژه بسیار بزرگ به چشم می خورد که پتانسیل زیادی داشتند ولی با تصمیم های اشتباه شکست خوردند. از جمله این عناوین می توان The Division یوبی سافت را مثال زد که قبل از انتشار به نظر می رسید ایده ای انقلابی با گرافیک خیره کننده باشد ولی پس از انتشار و موفقیتی بسیار زودگذر، زیر سایه بازی های بتل رویال مثل پابجی و فورت نایت قرار گرفت و اصلا به پتانسیل خود نرسید.

بازی Wolfenstein II: The New Colossus هم در دسته برنز قرار گرفته. این بازی در اواخر سال 2017 منتشر شد و هنوز پتانسیل کامل فروش آن مشخص نیست. ولفنشتاین از هر لحاظ یکی از بهترین بازی های سال گذشته است که تحسین منتقدین را هم برانگیخت اما عواملی مانند ژانر منحصر به فرد و کات سین های طولانی، احتمالاً در فروش نسبتاً کم آن تاثیرگذار بوده اند.

هر دو نسخه سری بازی های Football Manager و NBA2K برای سال های 2017 و 2018 در دسته برنز قرار گرفته اند. این سری بازی همیشه طرفداران خاص خود را دارد اما هر دو نسخه اخیر مورد انتقاد شدید بازیکنان قرار گرفته اند و باید دید که آیا اشکال های بازی در آینده رفع خواهد شد یا نه.

قدیمی ترین نام کل لیست در دسته برنز قرار دارد و بازی Garry's Mod است. بازی Garry's Mod در سال 2006 منتشر شد ولی هنوز هم خریدار دارد چون بازی محدود به یک موقعیت و داستان ثابت نیست. همانطور که از اسم مشخص است، بازی Garry's Mod به لطف جامعه مادسازها و هزاران مادی که برای بازی ساخته شده است پیش می رود و هر کدام از این مادها، مخاطبان اندکی را به خود جلب کرده است.

در دسته برنز سه بازی شبیه سازی قرار دارند. بازی اول Farming Simulator 17 است که بسیاری از اشکالات و کمبودهای نسخه های قبل را جبران کرده و نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرده است. در کنار این بازی Train Simulator قرار دارد که شبیه ساز قطارهای ریلی متنوع است. این بازی در سال 2009 منتشر شده ولی امسال دوباره به جمع بازی های پرفروش برگشت. بازی سوم Elite Dangerous است که در اواخر سال 2014 منتشر شد و شما را از کره زمین خارج می کند. نقدهای نوشته شده توسط بازیکنان و نمره این بازی در استیم چندان مطلوب نیست اما منتقدان حرفه ای از این بازی به عنوان یک شبیه ساز تعریف کرده اند.

تنها بازی فایتینگ در دسته برنز تکن 7 است. بازی در اواسط سال 2017 منتشر شده و نقدهای خوبی هم دریافت کرده است. ولی از آنجایی که سبک فایتینگ در چند سال اخیر کمی از مد افتاده و رقابت میان همان معدود بازی های فایتینگ هم بسیار بالا است تکن 7 نتوانست در فروش، خیلی از رقیب خود یعنی استریت فایتر فاصله بگیرد.

Prey هم یکی دیگر از پروژه های جاه طلبانه سال 2017 بود. این بازی که توسط Arkane Studios خلق و توسط Bethesda منتشر شد یک بازی علمی تخیلی و فضایی است و تا کنون نقدهای مثبتی دریافت کرده ولی خیلی پرفروش نبوده.

در ادامه نام نسخه جدید بازی South Park یعنی Fractured But Whole به چشم می خورد. این بازی که بر اساس یک سریال بسیار محبوب با همین نام ساخته شده در اواخر سال 2017 منتشر شد. نسخه اول بازی شدیدا مورد استقبال طرفداران سریال و منتقدان دنیای بازی قرار گرفت و پروژه بسیار موفقی بود. اما نسخه جدید به دلیل ایجاد تغییرات کلی در گیم پلی و مکانیزم های درگیری نتوانست موفقیت نسخه اول را تکرار کند اما کماکان طرفداران خود را دارد.

در دسته برنز نام چند بازی مستقل قدیمی اما بسیار موفق به چشم می خورد. اولی Binding of Isaac است که در اواخر سال 2014 منتشر شد و به مدت 4 الی 5 ماه توجه تمام بازیکنان داخل و خارج دنیای بازی های مستقل را به خود جلب کرده بود و دو دی ال سی بازی یعنی Afterbirth و +Afterbirth هم موفقیت نسخه اصلی را تکرار کردند.

بازی مستقل دیگر هم چیزی نیست جز Terraria که ماین‌کرفت را در محیطی دو بعدی تصویر می کند. کسی فکر نمی کرد این بازی با وجود بازی های سندباکس بزرگی مثل Garry's Mod و Minecraft به موفقیت برسد اما تراریا با خلق یک دنیای بسیار زیبا و حالت چندنفره بسیار سرگرم کننده، به یکی از بازی های موفق چند سال اخیر تبدیل شد.

 
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • طبیبیان
    طبیبیان | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    به این میگن یه پست ارزشمند، واقعا برای گردآوری و نگارشش وقت صرف شده، آقای خاتمی خسته نباشی واقعا پست قابل احترامی رو ارائه دادی.

  • فرشاد حسین پور
    فرشاد حسین پور | ۱۳ دی ۱۳۹۶

    پست فوق العاده قشنگی بود مرسی

  • Iman Mgh
    Iman Mgh | ۱۳ دی ۱۳۹۶

    for honor که گند زد باو

مطالب پیشنهادی