ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کره شمالی
تکنولوژی

نقش برجسته دانشمندان شوروی سابق در توسعه موشک های کره شمالی

پس از پرتاب جدیدترین موشک کره شمالی مجری تلوزیون این کشور با لحنی حماسی از دستاوردها و پیشرفت های فوق العاده تعریف و تمجید می کرد، با این حال گزارشات جدید حاکی از نقش چشمگیر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

پس از پرتاب جدیدترین موشک کره شمالی مجری تلوزیون این کشور با لحنی حماسی از دستاوردها و پیشرفت های فوق العاده تعریف و تمجید می کرد، با این حال گزارشات جدید حاکی از نقش چشمگیر دانشمندان خارجی در توسعه این موشک ها است.

به گزارش روزنامه «واشنگتن پست» احتمالا دانشمندان شوروی سابق در دهه 90 میلادی طرح هایی را در اختیار مسئولان کره شمالی قرار داده اند که به توسعه موشک هایی فعلی منجر شده است.

بر این اساس پس از فروپاشی شوروی سابق قرار بود یک شرکت آمریکایی به نام «Sea Launch Investors» موشک های با قابلیت پرتاب از زیردریایی را به راکت های فضایی تبدیل کنند، با این حال این طرح به مجوزهای دولت آمریکا نیاز داشت و به دلیل عدم صدور آنها با شکست مواجه شد.کره شمالیپس از این ماجرا متخصصانی که در توسعه بمب های هسته ای شوروی نقش داشتند از کار بیکار شده بودند و چشم انداز روشنی را پیش چشم خود نمی دیدند بنابرین یک تصمیم سرنوشت ساز گرفتند که به نظر می رسد اثرات آن تا کنون باقی مانده است.

در سال 1992 حدود 60 تن از این دانشمندان و خانواده هایشان که قصد مهاجرت به کره شمالی را داشتند در فرودگاه مسکو دستگیر شدند، با این حال مقامات روسیه، آمریکا و کره جنوبی عقیده دارند که گروهی از این متخصصان خود را به پیونگ یانگ رسانده اند.

اکنون پس از گذشت دو دهه از آن روزها کره شمالی موشک هایی را توسعه داده که تا حد زیادی به تسلیحات شوروی سابق شباهت دارند.

برای مثال موشک «Hwasong-10» که سال گذشته آزمایش شد به نظر از پیشرانه و طراحی مشابه با R-27 Zyb شوروی برخوردار است.«دیوید رایت»، از متخصصان سلاح های هسته ای در این باره می گوید:

پیونگ یانگ اخیرا به فناوری های دست یافته که در دهه 90 بسیار پیشرفته محسوب می شدند و بعید است تحریم های اقتصادی آمریکا آنها را از مسیری که در پیش گرفته اند منصرف کند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که اگر در آن زمان دولت آمریکا مجوزهای لازم را صادر می کرد، دانشمندان روسی در طرح مذکور مشغول به فعالیت شده و به کره مهاجرت نمی کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    توییت ترامپ به صحبت های این خیکی کوچولو خیلی جالب بود

مطالب پیشنهادی