ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تاثیر استفاده از بنزین سوپر بر روی مصرف سوخت و عملکرد خودرو

انجمن اتومبیل ایالات متحده اخیرا یک تحقیق بسیار جالب درباره میزان تاثیر استفاده از بنزین سوپر بر مصرف سوخت و عملکرد موتور انجام داده است. در این تحقیق، دست اندرکاران شش مدل مختلف را که ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ دی ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

انجمن اتومبیل ایالات متحده اخیرا یک تحقیق بسیار جالب درباره میزان تاثیر استفاده از بنزین سوپر بر مصرف سوخت و عملکرد موتور انجام داده است. در این تحقیق، دست اندرکاران شش مدل مختلف را که سازندگان آنها خریداران را به استفاده از سوخت با اکتان بالا توصیه کرده اند، گردآوری نموده و بر اساس چند فاکتور آنها را تحت آزمایش قرار داده اند.

این مدل ها عبارتند از فورد F-150، کادیلاک اسکالید، مزدا MX-5، آئودی A3، فورد ماستنگ و جیپ Renegade. نتایج تست ها حکایت از آن دارند چنانچه باک این خودروها با بنزین با اکتان بالا پر شود، تمامی آنها به غیر از آئودی A3، از لحاظ مصرف سوخت وضعیت بهتری پیدا می کنند.

برای مثال مسافت قابل پیمایش با هر گالن در مزدا MX-5 برابر با 0.7 درصد و در کادیلاک اسکالید تا 7.1 درصد بهینه تر می شود. نکته عجیب اینکه آئودی A3 برعکس عمل نموده و عملکرد آن به اندازه 1 درصد افت می کند.

فاکتور دیگری که این انجمن به بررسی آن پرداخته، میزان بهبود قدرت موتور شش مدل یاد شده در صورت استفاده از بنزین سوپر یا همان بنزین با اکتان بالا است. نتایج مربوط به این بررسی تا حدودی متناقض هستند، چرا که در مقابل افزایش قدرت F-150 و ماستنگ و A3 به اندازه 2.1، 3.2 و 2.1 درصد، قدرت جیپ Renegade به اندازه 0.3 درصد کاهش یافته است.

بر اساس نتایج تحقیقات این انجمن، استفاده از نوع سوختی که خودروسازان اعلام کرده اند در کل بهتر بوده و موتور را در شرایط بهینه تری قرار می دهد، در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای موتور پیش بیاید. برای مثال وقتی باک آئودی A3 با بنزین معمولی پر شده بود، در تست های جاده ای و هنگام حرکت با دور پایین موتور این خودرو دچار مشکل ناک زدن شد.

در سوی مقابل انجمن اتومبیل آمریکا اعلام کرده که حتی با در نظر گرفتن بهترین حالت برای بهبود عملکرد موتور خودروها با بنزین سوپر، اختلاف قیمت 50 سنتی آن در هر گالن (برابر با 3.7 لیتر) با بنزین معمولی اصلا قابل توجیه نیست.

با این حساب و با توجه به در نظر گرفتن همه جوانب دارندگان خودروهایی که سازنده آنها به استفاده از بنزین سوپر تاکید نکرده اند، نیازی نیست که باک خودروی خود را با این نوع از سوخت پر کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    بنزین ایران اسمی استاندارد euro4 داره ولی همینم نیست . در حال حاضر بسیاری از کشورها بنزین با استاندارد euro6 دارند.
    اونوقت تو این آلودگی و کثیفی هوا تعرفه خودروهای Hubrid رو 11برابر کرده اند ( درست برعکس کاری که در کشورهای پیشرفته میکنند) که از فروش بنزین سود کنن ...
    ... اینا دیگه با چه زبونی بگن که خیرخواه مردم نیستن!!؟

    • آریا
      آریا | ۱۵ دی ۱۳۹۶

      هم بنزینمون غیر استاندارده هم خودروهای داخلی استاندارد آلاینده یورر5و ندارند6

  • | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    شما بنزین سوپر توی ماشین های مثل پراید و پژو میریزید
    مصرفش مخصوصا توی جاده کمتر میشه ولی توشهر زیاد به چشم نمیاد

  • eagle2
    eagle2 | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    مشکل "ناک زدن" ؟!!!! آخه اینو از کجا آوردی؟ ترجمه کردن فقط این نیست که هر کلمه ای رو که متوجه نمیشید با یک اصطلاح من درآوردی بندازید توی مقاله. محض اطلاح شما Knock قبلا به فارسی ترجمه شده و معادل احتراق زودهنگام یا زودرس هست. یعنی اینکه مخلوط بنزین و هوا قبل از رسیدن پیستون به مرگ بالا (top dead center) مشتعل میشه، که دلیلش استفاده از بنزین با اکتان کم در یک موتور با نسبت تراکم بالا هست.

  • opda511
    opda511 | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    فک نکنم بنزین سوپر در ایران واقعاً سوپر باشه اسمش سوپره خدا میدونه اکتانش چقد باااتر باشه?

    • کلیتوریس
      کلیتوریس | ۱۵ دی ۱۳۹۶

      سوپر?

مطالب پیشنهادی