ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از تاثیر مصرف الکل روی DNA و افزایش احتمال سرطان می گویند

چندین دهه است که می دانیم مصرف الکل باعث افزایش ریسک ابتلا به چندین مدل سرطان مختلف می شود اما اینکه چطور این اتفاق رخ می دهد تاکنون مشخص نبود. حالا دانشمندان دانشگاه کمبریج برای ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

چندین دهه است که می دانیم مصرف الکل باعث افزایش ریسک ابتلا به چندین مدل سرطان مختلف می شود اما اینکه چطور این اتفاق رخ می دهد تاکنون مشخص نبود. حالا دانشمندان دانشگاه کمبریج برای اولین بار به طور دقیق نشان داده اند که الکل چطور به صورت دائمی به DNA در سلول های بنیادی آسیب می زند و سپس باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود.

وقتی که شخصی الکل مصرف می کند، کبد فرد باید الکل را در هم بشکند و در نتیجه این اتفاق استالدئید آزاد می شود که عامل اصلی ایجاد سرطان حین مصرف نوشیدنی های الکلی است. استالدئید یک ترکیب سمی است و در پژوهش اخیر نیز نقش آن در تخریب DNA به اثبات رسید.

در این پژوهش، دانشمندان اتانول (نوعی الکل که در نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد) را به موش ها تزریق کردند و سپس اثرات آن را از طریق توالی یابی DNA و تحلیل کروموزوم ها مشاهده کردند. این تیم متوجه شد که استالدئید به وضوح و به طور دائمی DNA را در سلول های بنیادی خون آسیب می رساند.

مصرف الکل

این اکتشاف جدید به درستی نشان می دهد که ماده تولیدی توسط کبد چطور می تواند در بروز برخی سرطان ها نقش موثری ایفا کند. کِتان پاتِل، نویسنده این مقاله توضیح می دهد: «برخی سرطان ها به دلیل آسیب های DNA در سلول های بنیادیی ایجاد می شوند. در حالی که برخی آسیب ها شانسی رخ می دهند، پژوهش ما نشان داده که نوشیدن الکل می تواند شانس آسیب دیدن DNA را افزایش دهد.»

اما استالدئید موجود در بدن پس از مصرف الکل چگونه دفع می شود تا آسیب بیشتری به بدن نرساند؟ گفته شده که گروهی از آنزیم ها به نام استالدئید دهیدروژنازها این ماده را به ترکیبات کوچکتری تجزیه می کنند. بسیاری از انسان ها در سراسر جهان دچار نقصی هستند که سبب عدم تولید این آنزیم می شود. بنابراین پس از نوشیدن الکل، بدن آن ها نمی تواند استالدئید را سریعا دفع کند و آسیب بسیاری به بدنشان وارد می شود. همین مسئله توضیحی است برای ناراحتی طولانی مدت پس از نوشیدن الکل.

با این حال، اگرچه استالدئید از بدن سریعا دفع می شود ولی پاتل می گوید این اتفاق و همچنین سیستم تعمیری DNA بدن انسان عملکرد عالی و کاملی ندارند و حتی در حالت طبیعی و بدون نقص آنزیمی هم الکل می تواند آسیب خود را ایجاد کند.

جالب است بدانید که مصرف الکل سالانه یکی از دلایل پیشرو تصادفات جاده ای نیز محسوب می شود و به اندازه سرعت غیر مجاز سهم در وقوع تصادفات دارد. در این اینفوگرافی روزیاتو می توانید تاثیر الکل روی بدن انسان را نیز مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • طبیبیان
    طبیبیان | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    اگر خوب بود مثل آب همه دنیا مصرف میکردن! مگر سیگار و مواد مخدر رو همه دنیا مصرف میکنن!؟ نه. پس خوب نیستن و طبق جدیدترین تحقیقات افرادی که سمت مصرف مواد و مصرف بی رویه الکل میرن در آزمایش تست هوش اکثرا ضریب هوشی پایینی دارن. همین خودش گویای همه چیز هست. وسلام

  • ami_ald
    ami_ald | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    erfun:
    پیشنهاد میکنم یه سرچ ساده توی گوگل کنی تا بفهمی منظورم چیه
    این یکی از اخبارش:
    عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت:  برخي ميوه‌ها در شرايط دست‌ ساز انسان و توسط برخي هورمون‌ها رشد مي‌كنند كه اين ميوه‌ها براي بدن مضرند.

  • erfun
    erfun | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    میوه هورمونی دیگه نشنیده بودم???

  • یاسری
    یاسری | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    ارزششو داره???

  • ami_ald
    ami_ald | ۱۴ دی ۱۳۹۶

    هرچی باشه بهتر از گوشت و میوه های هورمونیه

مطالب پیشنهادی