ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن جدید آنفلوآنزا مبارزه با این بیماری را سرعت می بخشد

یکی از دلایلی که درمان قطعی برای آنفلوآنزا دشوار است، تغییرات دائمی ویروس آن طی هر سال است. یعنی به جای اینکه یک بار واکسن دریافت کنید و تا آخر عمر ایمن بمانید، باید هر ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

یکی از دلایلی که درمان قطعی برای آنفلوآنزا دشوار است، تغییرات دائمی ویروس آن طی هر سال است. یعنی به جای اینکه یک بار واکسن دریافت کنید و تا آخر عمر ایمن بمانید، باید هر سال واکسن مربوط به همان سال را بزنید.

محققین دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن اما گویا به موفقیت هایی فراتر دست یافته اند. پروفسور دبورا فولر گویا به واکسن DNA ای دست یافته که می تواند به صورت جهانی مشکل آنفلوآنزا را برطرف کند.

فور در گفتگو با دیجیتال ترندز می گوید: «واکسن فعلی آنفلوآنزا یک ویروس غیرفعال است. کل ویروس ابتدا در یک سلول تخم رشد پیدا کرده و سپس به صورت غیر فعال درآمده و تزریق می شود. واکسن های DNA متفاوت هستند. به جای تولید واکسن در سلول تخم، در عوض ما یک کد ژنتیکی برای پروتئین از ویروس به درون سلول های خودمان تزریق می کنیم. سلول های ما سپس کدها را می خوانند و پروتئین ویروسی یا آنتی ژن ها را می سازند. وقتی سیستم ایمنی ما آنتی ژن ها را می بیند، پاسخ ایمنی مناسب در برابر عفونت آنفلوآنزا را ایجاد می کند.»

مشکل فعلی واکسن های آنفلوآنزا صرفا تزریق سالیانه نیست. چون تولید واکسن به اندازه کافی که بتواند همه جمعیت کره زمین را پوشش دهد ۹ ماه زمان می برد و تا آن زمان ویروس تغییرات لازم را ایجاد کرده و نیازمند واکسن جدید هستیم.

و تولید واکسن بر اساس پیش بینی که سال آینده ممکن است ویروس چه تغییراتی داشته باشد هم دقیق نیست و این امکان پدید می آید که واکسن به طور کلی بی اثر باشد. اما واکسن های DNA می تواند بسیار سریع تر و در کمتر از ۳ ماه تولید شود.

فولر پیش بینی کرده که این واکسن ها طی ۵ تا ۱۰ سال آینده به ثمر رسیده و به بازار می آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی