ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تصمیم برای رفع فیلتر تلگرام بر عهده کیست؟

تا امروز حدس و گمان‌های مختلفی پیرامون اینکه فیلترینگ تلگرام به دستور کدام سازمان انجام شده در بین کاربران صورت گرفته که وزیر ارتباطات با توضیحات خودش در اینستاگرام مسئله را برای آنها شفاف کرد. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۸

تا امروز حدس و گمان‌های مختلفی پیرامون اینکه فیلترینگ تلگرام به دستور کدام سازمان انجام شده در بین کاربران صورت گرفته که وزیر ارتباطات با توضیحات خودش در اینستاگرام مسئله را برای آنها شفاف کرد. به گفته «محمدجواد آذری جهرمی»، فیلترینگ‌های اخیر به دستور شورای امنیت ملی صورت گرفته و وزارت ارتباطات نقشی در آن ندارد، ولی فارغ از اینکه چه کسی یا چه چیزی باعث و بانی فیلترینگ تلگرام شده، سوال اصلی اکثر کاربران این است که حالا چه کسی می‌تواند آن را رفع فیلتر کند؟

هنوز به درستی مشخص نیست که فیلترینگ تلگرام هم مثل شبکه اجتماعی اینستاگرام برداشته خواهد شد یا خیر، ولی با توجه به در دسترس بودن اینستاگرام به نظر می‌رسد شورای امنیت ملی درباره مسئله فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان کمی نرمش نشان داده است. اینستاگرام جزو معدود شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود که در کشورمان از خط فیلترینگ گذشته و سپس به عقب بازگشته و رفع فیلتر شده است و همین مورد نشان می‌دهد که عوامل دولت دوازدهم مشغول رایزنی‌هایی مبنی بر باز شدن اپلیکیشن‌های مسدود شده هستند.

رفع فیلتر تلگرام

«رمضانعلی سبحانی فرد»، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ضمن تایید دوباره این مساله که فیلتر تلگرام توسط شورای عالی امنیت ملی انجام شده، رفع فیلترینگ آن را هم منوط به تصمیمات همین شورا می‌داند و آن را بر مبنای تصمیمات آتی شورای عالی امنیت ملی عنوان می‌کند:

«تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ توسط دستگاه‌های تصمیم گیر بالاتر که شورای عالی امنیت ملی یکی از آنهاست انجام شده و برای رفع فیلترینگ باید دید که تصمیمات شورای عالی امنیت ملی چه بوده است و مبتنی بر تصمیمات، اگر زمینه فراهم باشد رفع فیلتر تلگرام مورد بررسی قرار می گیرد و در این زمینه تصمیم گیری شود.»

دیگر عضو این کارگروه یعنی «محمد کاظمی» نیز امیدوار است با عادی شدن شرایط جامعه وضعیت فیلترینگ این شبکه‌ پیام‌رسان برداشته شود:

«آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مربوط به قبل از اعتراضات اخیر بوده است البته رئیس کمیته شخص دادستان کل کشور است و با تشخیص ایشان قاعدتا جلساتی را در آینده در این رابطه خواهیم داشت. در هر حال تلگرام امروزه منبع درآمد بخشی از مردم است و نباید این منبع به طور دایم قطع شود.»

رفع فیلتر تلگرام

از نظر کاظمی این محدودیت‌های موقت در همه کشورهای دنیا رخ می‌دهد و مصالح و امنیت کشور گاهی باعث اعمال چنین اقداماتی می‌شود که نمی‌توان به آن خرده گرفت. عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه البته تصمیم گیری در این مورد را صرفا محدود به این شورا نمی‌داند و معتقد است دستگاه‌های مختلف همانند شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی در شرایطی که مسائل این چنینی رخ می‌دهد می‌توانند درباره فیلترینگ تصمیم بگیرند.

آخرین وضعیت فعالیت کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی تلگرام برمبنای رصد روزانه‌ای که از سوی پژوهشگاه ملی فضای مجازی وابسته به مرکز ملی فضای مجازی صورت می‌گیرد، حاکی از این است که تا روز هفتم دی ماه بالغ بر 730 هزار و 701 کانال فارسی در این شبکه به ثبت رسیده و تعداد کل بازدیدهای کانال‌های فارسی شبکه اجتماعی تلگرام نیز در این روز نزدیک به دو و نیم میلیارد برآورد شده است. تمام این آمار نشان از محبوبیت و اهمیت تلگرام در بین کاربران ایرانی می‌دهد و باید دید که آینده این اپلیکیشن پیام رسان در کشور چه خواهد شد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (107 مورد)
  • Mr.Mohammad
    Mr.Mohammad | ۱۷ دی ۱۳۹۶

    اخه اون دسته از شما هایی که حتی درست نووشته من رو نخوندین بیخود میکنین زر میزنین و توهین میکنین،شماها همون ساندیس خورایی هستین که فقط دنبال یه سیبل میگردین تا بهش حمله کنید،
    واقعا حیف اکسیژنی که شماها حروم میکنید،

  • ykh
    ykh | ۱۷ دی ۱۳۹۶

    بابا چه خبره اینقدر شلوغش می کنین؟ یه نفر به قول خودمون، ساندیس خور یه چیزی گفته، هزار نفر جوابشو دادن!برادر من!این جماعت به اصطلاح ساندیس خور، خودشونو زدن به کری و کوری! با آدم کور و کر هم که نمیشه بحث کرد! اگه کاری دارین برین به کار و زندگیتون برسین!

  • بهروز ایزدی
    بهروز ایزدی | ۱۷ دی ۱۳۹۶

    الان جدیدترین نسخه تلگرام بدون فیلتر رو از یه کانالی دانلود کردم خیلی خوب و سریع کار میکنه.....عالیه?

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۷ دی ۱۳۹۶

      این نسخه ها بارها و بارها گفته شده که ابزار جاسوسی و یا ویروس هستند. هرچه سریع تر پاکش کنین دوست عزیز

  • مریم
    مریم | ۱۷ دی ۱۳۹۶

    حرف زدنتون منو یاد یه آقایی میندازه!!!!! :|

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی