ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

درگذشت جان یانگ؛ نهمین فضانوردی که روی ماه قدم گذاشت

فضانورد «جان یانگ» که در طول خدمت 42 ساله خود در ناسا فعالیت های بسیاری را انجام داده بود، اخیراً در سن 87 سالگی به علت ذات الریه فوت کرده است. یانگ که متولد 24 ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

فضانورد «جان یانگ» که در طول خدمت 42 ساله خود در ناسا فعالیت های بسیاری را انجام داده بود، اخیراً در سن 87 سالگی به علت ذات الریه فوت کرده است.

یانگ که متولد 24 سپتامبر سال 1930 است، در طول خدمت خود فعالیت های بسیاری انجام داده. او خلبان نیروی دریای بوده و در جنگ کره خدمت کرده و در شش مأموریتی که برخی از آنها در زمره مهمترین مأموریت های ناسا بوده، به فضا سفر کرده است. یانگ همچنین نهمین انسانی بوده که روی ماه قدم گذاشته و اولین شخصی بوده که شاتل فضایی را هدایت کرده است.

یانگ در سال 1965 اولین پرواز سرنشین دار به دور زمین را انجام داد

یانگ به انستیتو تکنولوژی جورجیا رفت و در سال 1952 در رشته مهندسی هوانوردی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. پس از آن به نیروی دریایی آمریکا پیوست و در جنگ کره خدمت کرد. سپس به مدرسه آموزش خلبانان آزمایشی رفت. در سال 1962 ناسا او را به عنوان یکی از اعضای دومین گروه فضانوردان انتخاب کرد. این گروه شامل «نیل آرمسترانگ» و بسیاری از فضانوردان مشهور دیگر بود. یانگ در 23 مارس سال 1965 به همراه «گاس گریسوم» اولین پرواز سرنشین دار به فضا را با جمینی 3 انجام دادند. این دو 3 بار به دور زمین در مدار چرخش کردند.

درگذشت جان یانگ
جان یانگ به همراه گاس گریسوم در فضاپیمای جمیمی 3

یانگ در 18 جولای سال 1966 به عنوان فرمانده فضاپیمای جمینی 10 به فضا رفت. این بار «مایکل کالینز» همراه او بود؛ فضانوردی که بعدها با آپولو 11 به فضا رفت. در سفر با جمینی 10 این دو 3 روز را در فضا سپری کردند و موفق شدند 43 بار در مدار زمین چرخش کنند.

در سال 1972 یانگ نام خود را به عنوان نهمین فضانوردی که قدم بر ماه گذاشته ثبت کرد

پس از آن یانگ به برنامه آپولو پیوست و به عنوان خدمه پشتیبان برای آپولو 7 انتخاب شد. در برخی از مأموریت های آتی آپولو نیز او به عنوان خدمه پشتیبان انتخاب شده بود. در نهایت در 21 آوریل سال 1972 او موفق به فرود روی ماه در مأموریت آپولو 16 شد تا بدین ترتیب نام خود را به عنوان نهمین نفری که روی تنها قمر زمین قدم گذاشته ثبت کند.

او به همراه فضانورد «چارلیز دوک جونیور» بیش از 90 کیلوگرم سنگ را از سطح ماه جمع آوری کردند و با ماه پیمای ویژه ناسا مسافتی 25 کیلومتری را در سطح این قمر پیمودند.

درگذشت جان یانگ

یانگ پس از اینکه دریافت کنگره آمریکا با درخواست تخصیص بودجه برای ساخت پروژه بزرگ بعدی ناسا، یعنی شاتل فضایی موافقت کرده، به تیم این پروژه پیوست. ناسا درسال 1973 او را به عنوان رئیس بخش شاتل فضایی اداره فضانوردان آمریکا منصوب کرد. بعد ها او به سمت رئیس کل این ادره منصوب شد. سپس او با شاتل به فضا سفر کرد.

در ششمین و آخرین سفر یانگ در نوامبر سال 1983 به آزمایش برخی از تجهیزات علمی پرداخت. قرار بود این فضانورد پر افتخار برای بار هفتم نیز به فضا سفر کند تا در فرایند ارسال تلسکوپ فضایی هابل مشارکت داشته باشد که در پی از بین رفتن شاتل فضایی چلنجر سفر آتی او نیز لغو شد. بعدها او به سمت دستیار ویژه رئیس مرکز فضایی جانسون منصوب شد تا به فرایندهای مهندسی، عملیات و امنیت نظارت نماید.

درگذشت جان یانگ

یانگ در سال 2004 از ناسا بازنشسته شد، البته همچنان به عنوان مشاور در این آژانس فضایی خدمت کرد. در طول 42 سالی که او به خدمت در صنعت فضایی آمریکا مشغول بود، نقشی کلیدی در بسیاری از مأموریت های فضایی این کشور از جمله سفر به فضا و ماه ایفا کرد. «رابرت لایتفوت»، مدیر اجرایی ناسا در بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد:

یانگ یکی از اولین پیشتازان فضا بود که شجاعانه و متعهدانه ملت ما را به اولین دستاوردهای بزرگش در زمینه فضایی نایل کرد. او تمام عمر خود را صرف خدمت به کشورش کرد و از هر لحاظ او فضانورد فضانوردان (پیشرو در میان تمام آنها) است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • بنده خدا
    بنده خدا | ۱۹ دی ۱۳۹۶

    از آمریکایی جماعت خالی‌بندتر خودشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی