ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ترمیم حفره لایه ازن
علمی

حفره لایه ازن در قطب جنوب رو به ترمیم است؛ بهبود کامل در 2060 تا 2080

تحقیقات اخیر ناسا نشان می دهند که ممنوعیت استفاده از برخی مواد شیمیایی در بیشتر کشورها مفید واقع شده و حالا حفره لایه ازن قطب جنوب در حال ترمیم شدن است. به گفته دانشمندان انتظار ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۷ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

تحقیقات اخیر ناسا نشان می دهند که ممنوعیت استفاده از برخی مواد شیمیایی در بیشتر کشورها مفید واقع شده و حالا حفره لایه ازن قطب جنوب در حال ترمیم شدن است. به گفته دانشمندان انتظار می رود در حدود سال 2060 تا 2080 این حفره به طور تقریباً کامل بسته شود؛ اگرچه حتی در آن زمان هم حفره کوچکی باقی خواهد ماند.

در گزارشی که به تازگی توسط آژانس فضایی یاد شده منتشر شده، به کاهش 20 درصدی تحلیل رفتن ازن از سال 2005 تا سال 2016 اشاره شده. ناسا همچنین اعلام کرده که این ترمیم به دنبال کاهش استفاده از کلر است که در قرارداد مونترآل در سال 1989 حاصل شد. به موجب آن کشورهای شرکت کننده متعهد به توقف مصرف گازهای مخرب ازن مبتنی بر کلروفلوئوروکربن (CFC) شدند.  بدین ترتیب این گازها که در بسیاری از تجهیزات برودتی از جمله یخچال ها به کار می رفتند، با مواد دیگری که برای لایه ازن بی خطر بودند جایگزین شدند.

اطلاعات مرتبط با بهبود وضعیت لایه ازن از طریق ماهواره آئورا به دست آمده. اولین بار در دهه 1980 بود که حفره ای در لایه ازن کشف شد. از آن پس گازهای کلروفلوئوروکربن به عنوان مقصر اصلی این اتفاق شناخته شد. علت این اتفاق نیز آزاد شدن اتم های کلر است که مخرب لایه ازن به حساب می آیند.

ترمیم حفره لایه ازن

لایه ازن زمین را از نفوذ تابش های مضر نور ماورای بنفش خورشید در امان نگه می دارد. این تابش ها می توانند منجر به سرطان پوست و مشکلات بینایی در انسان ها شوند و از سوی دیگر به گیاهان نیز آسیب برسانند.

علی رغم اینکه این خبر ناسا قطعاً خوشحال کننده است ولی به گفته دانشمندان تا یک دهه دیگر نیز طول می کشد تا گازهای مبتنی بر کلروفلوئوروکربن به طور کامل از جو حذف شوند. این گازها عمری 50 تا 100 ساله دارند و بدین ترتیب تا مدت ها در اتمسفر باقی خواهند ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Iman Mgh
    Iman Mgh | ۱۷ دی ۱۳۹۶

    ایول

مطالب پیشنهادی