ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نیسان کیکس جایگزین جوک می شود؛ آیا ژاپنی ها مسیر درستی را در پیش گرفته اند؟

در سال 2010 و در نمایشگاه خودروی ژنو بود که نیسان با رونمایی از مینی شاسی بلندی با نام جوک سر و صدای زیادی به پا کرد. دلیل اصلی این سر و صدا به طراحی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ دی ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در سال 2010 و در نمایشگاه خودروی ژنو بود که نیسان با رونمایی از مینی شاسی بلندی با نام جوک سر و صدای زیادی به پا کرد. دلیل اصلی این سر و صدا به طراحی عجیب و غریب و نامتعارف این خودرو مربوط می شد. علی رغم این موضوع جوک در طول حیات خود با برجا گذاشتن آماری مناسب از لحاظ فروش، ثابت کرد که گاه سلیقه مشتریان متفاوت از آن چیزی است که تصور می شود.

Nissan-Kicks-2017

بعد از گذشت هفت سال از آن تاریخ و با نشستن غبار زمان بر روی جوک، نیسان تصمیم گرفته که در برخی از بازارها از جمله آمریکای شمالی مدل کیکس (Kicks) را جایگزین این خودروی نامتعارف بکند.

Nissan-Kicks-2017

کیکس برای اولین بار همزمان با برگزاری رقابت های المپیک ریو در برزیل خودنمایی کرد و اندکی بعد فروش آن در این کشور و سایر کشورهای آمریکای لاتین آغاز شد. در حال حاضر کیکس در بیش از 80 کشور جهان به فروش می رسد.

ژاپنی ها برای زمینه سازی حضور این کراس اوور جدید در ایالات متحده، چندی پیش در نمایشگاه خودروی لس آنجلس آن را در معرض دید مشتریان آمریکایی قرار دادند.

Los Angeles Auto Show Nissan

بر خلاف جوک که در بین محصولات نیسان و مدل های هم کلاس کاملا متمایز به نظر می رسد، مدل کیکس شباهت های بیشتری با اعضای خانواده خود داشته و با آنها هم سو تر شده است. حال سوالی که پیش می آید اینست که آیا نیسان مسیر درستی را در رابطه با طراحی کیکس در پیش گرفته و یا باید همانند جوک از یک طراحی خاص برای آن استفاده می کرد؟

The 2018 Nissan Kicks

برای یافتن پاسخ نشریه موتورترند به بررسی این دو مدل پرداخته و به برخی از تفاوت های بنیادین آنها اشاره کرده است. آن چه در ادامه می خوانید چکیده ای از مطلب مربوطه است.

نیسان کیکس در نمای روبرو از جلوپنجره کشیده نیسان موسوم به V-Motion و چراغ های بومرنگی شکل در دو طرف بهره می برد. در سوی مقابل جوک با توجه به ترکیب خاص چراغ های اصلی و نصب چراغ های روشنایی در روز در ارتفاعی بالاتر متفاوت دیده می شود. البته در این بین جلوپنجره کوچک جوک به خوبی نشان دهنده عمر نسبتا زیاد آن است.

image

بر روی کاپوت کیکس خطوط ضخیمی دیده می شوند، حال آنکه کاپوت جوک فاقد هر گونه خط و خطوطی بوده و تقریبا صاف و یک دست طراحی شده است. در حالت کلی می توان طراحی کیکس را مرتب تر و منظم تر توصیف کرد.

در حالی که خط سقف کیکس همانند مدل های عادی طراحی شده، سقف جوک شیب زیادی به سمت عقب دارد. همچنین کمان چرخ ها و در کل گلگیرهای جوک حالتی اغراق آمیز داشته و به همراه خط سقف نمای پویاتری رقم زده اند؛ دستگیره های تعبیه شده در قاب پنجره های در عقب نیز از دیگر خصوصیات بارز جوک در این نما هستند.

image

علاوه بر موارد یاد شده، در نمای جانبی دماغه جوک حالتی گرد و منحنی وار به خود گرفته، در حالیکه کیکس حالتی ایستاده و عمودی تر دارد. در این نما طراحی معلق سقف (استفاده از رنگ متفاوت برای بدنه و سقف) و خطوط تیز پایین درهای کیکس کاملا جلب توجه می کنند.

Nissan-Kicks-2017

آنطور که نیسان اعلام کرده، در صورت سفارش رنگ مشکی برای سقف، رنگ های سفید، نارنجی و قرمز برای بدنه کیکس قابل انتخاب هستند. همچنین ترکیب رنگ های نارنجی و سفید برای سقف به همراه رنگ های خاکستری و آبی برای بدنه در دسترس خواهند بود.

از لحاظ اندازه کیکس و جوک مشابه هم هستند، با این حال برخی تفاوت های اساسی بین آنها وجود دارند؛ از جمله اینکه کیکس 6.7 اینچ (17 سانتی متر) طولانی تر و 0.6 اینچ (1.5 سانتی متر) قد بلندتر بوده و فاصله محوری آن نیز 3.5 اینچ (8.8 سانتی متر) بیشتر از جوک است، در سوی مقابل اما جوک به اندازه هر چند ناچیز 0.2 اینچ (0.5 سانتی متر) عرض بیشتری نسبت به جانشین خود دارد.

Nissan-Juke_Nismo_RS_2015

در نمای عقب چراغ های جوک از همان شکل خاصی که در نمای جلو شاهد آن هستیم، پیروی می کنند. اما در نمای عقب کیکس، چراغ ها طراحی ساده تری داشته و چیدمان المان ها نیز گویی حالتی تیزتر و مرتفع تر از زمین پیدا کرده اند، همچنین در کیکس از رنگ های متضاد نیز به شکل زیبایی استفاده شده است.

image

در داخل کابین هر دو کراس اوور، دکمه های غیر ضروری زیادی دیده می شوند. در حالیکه در کابین جوک تقریبا همه اجزای اصلی – از دسته دنده گرفته تا ورودی های هوا و محفظه های دربرگیرنده دور شمار و سرعت سنج - به صورت گرد طراحی شده اند، در کیکس با کابینی کاملا متفاوت و البته خلوت تر روبرو هستیم.

image

در این بخش صفحه نمایش 7 اینچی کیکس به همراه پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو آن را فراتر از جوک که امکان تجهیز به نمایشگرهای 5 و 5.8 اینچی را دارد، قرار می دهد.

با توجه به مواردی که بر شمرده شدند، نظر شما در این باره چیست؟ جوک یا کیکس؟

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۱۸ دی ۱۳۹۶

    تا سوار نشی و از نزدیک نبینی نمیتونی درک کنی نه من نه شما فقط این و میدونم نیسان عالییه مثل تویوتا هوندا

  • erfun
    erfun | ۱۸ دی ۱۳۹۶

    یه دوتا عکس میذاشتی خب

  • ami_ald
    ami_ald | ۱۸ دی ۱۳۹۶

    بیشتر شبیه تیولیه

  • sina.z
    sina.z | ۱۷ دی ۱۳۹۶

    توی جوک تفاوت و طراحی نا متعارفی رو شاهد بودیم و همین موجب خرید افرادی که سلیقه های متفاوت داشتند شد...به نظر من زبان طراحی جوک بهتر هست.....

  • AmrH
    AmrH | ۱۷ دی ۱۳۹۶

    اگه مقایسه کنیم، به نظر من جوک قشنگ‌تره.

مطالب پیشنهادی