ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا TSMC تولید کننده‌ی انحصاری چیپست‌ آیفون‌های سال بعد خواهد بود؟

اپل همواره سعی می‌کند تولید چیپست های طراحی شده‌ی خود را به شرکت‌های تولیدی دیگر بسپارد. در چند سال اخیر سامسونگ و TSMC به طور مشترک یا اختصاصی به تولید این چیپست‌‌ها می‌پرداختند اما اخیراً کمپانی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

اپل همواره سعی می‌کند تولید چیپست های طراحی شده‌ی خود را به شرکت‌های تولیدی دیگر بسپارد. در چند سال اخیر سامسونگ و TSMC به طور مشترک یا اختصاصی به تولید این چیپست‌‌ها می‌پرداختند اما اخیراً کمپانی تایوانی موفق شده رقیب کره‌ای را در فرآیند تولید ۷ نانو‌متری شکست دهد. از این رو شایعات حاکی از آن است که اپل قصد دارد روند تولید چیپست‌های A12  آیفون‌های سال ۲۰۱۸ را منحصراً به TSMC بسپارد.

با احتساب این واگذاری، شرکت تایوانی یاد شده اکنون مسئولیت تولید چیپست‌هایی با فناوری ۷ نانومتری برای ۴۰ مشتری را بر عهده گرفته است.

TSMC به دنبال استفاده از تکنولوژی فرابنفش بی‌نهایت EUV برای فرآیند تولید ۷ نانومتری بوده و امیدوار است از آن در پروسه‌های ۵ یا ۳ نانومتری نیز بهره گیرد.

این شرکت همچنین در حال ساخت کارخانه‌ای دیگر بوده و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰، آن‌ را به فرآیند تولید چیپست نسل بعدی یعنی تولید ۵ نانومتری اختصاص دهد.

همانطور که می‌دانید آیفون‌های تولید شده در سال ۲۰۱۷ به چیپست A11 Bionic مجهز بودند که توسط همین کمپانیTSMC، با بهره گیری از فناوری ۱۰ نانومتری ساخته شده بود. این چیپست در واقع اولین مورد بکار رفته در محصولات اپل بود که از CPU شش هسته‌ای استفاده می‌کرد.

به گفته‌ی اپل  ۲ هسته چیپست یاد شده از مدل A10 تا ۲۵ درصد سریع تر بود و ۴ هسته نیز ۷۰ درصد قدرت بیشتری داشت. بر همین اساس در آن زمان این قوی ترین چیپستی بود که در دنیای تلفن های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی