ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Volvo-S90_2017
خودرو

آشنایی با فناوری های ولوو برای مقابله با تاخیر توربو [تماشا کنید]

یکی از دلایل اصلی که باعث شده موتورهای توربو در بین همه طیف ها محبوب نباشند، به پدیده توربو لگ یا واکنش با تاخیر آنها در برابر فشرده شدن پدال گاز مربوط می شود. اگر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ دی ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۲

یکی از دلایل اصلی که باعث شده موتورهای توربو در بین همه طیف ها محبوب نباشند، به پدیده توربو لگ یا واکنش با تاخیر آنها در برابر فشرده شدن پدال گاز مربوط می شود. اگر چه این تاخیر در بیشتر موارد زیر یک ثانیه است، اما به علت ایجاد حسی ناخوشایند تا حد زیادی از لذت رانندگی می کاهد.

Turbocharger

برای از بین بردن توربو لگ و همگام سازی عکس العمل موتور با فشرده شدن پدال گاز، خودروسازان مختلف راهکارهای متفاوتی را در پیش گرفته اند. استفاده از توربوشارژرهای برقی یا فناورین توئین اسکرول (توئین پاور) دو مورد از روش های مرسومی هستند که توسط شرکت هایی مثل آئودی و ب ام و به کار گرفته می شوند.

bmw-twinpower-turbo

اما در این بین سوئدی ها به یک روش کاملا متفاوت رو آورده و از فناوری انحصاری خود با نام پاور پالس (PowerPulse) در موتورهای دیزلی استفاده می کنند. برای این کار مهندسین ولوو مخزنی را در مسیر هوای ورودی به داخل سیلندر قرار داده اند.

این مخزن توسط یک کمپرسور تغذیه شده و به داخل آن هوا تزریق می شود. در نتیجه مخزن مذکور همواره پر از هوای غلیظ و پر فشار بوده و می تواند در مواقع ضروری مثل دورهای پایین، با آزاد کردن بخشی از هوا در منیفولد گازهای خروجی توربوشارژر را فعال کند.

در موتورهایی که از ساختار توربوی سکوئنشال (ترتیبی) بهره می برند، هوای آزاد شده از این مخزن یک توربوشارژر کوچک را فعال می کند. این توربوشارژر کوچک نیز به نوبه خود توربوشارژر اصلی را به حرکت وادار کرده و سرعت دوران پره های آن را در دورهای پایین افزایش می دهد. روشن است که در این صورت دیگر نیازی نیست توربوشارژر منتظر آستانه تقویت بماند و از همان دورهای پایین می تواند وارد عمل شود.

How Volvo Is Eliminating Turbo Lag

در کنار این فناوری، ولوو از ترکیب همزمان سوپرشارژر و توربوشارژر نیز در برخی از موتورهای خود بهره می برد. در این موتورها در دورهای پایین سوپرشارژر وظیفه تزریق هوا و شتابگیری بهتر را بر عهده دارد. با رسیدن به دورهای میانی و بالاتر این وظیفه به توربوشارژر محول می شود. با این تکنولوژی موتورهای موجود (با کد T8) می توانند چه در دورهای پایین په در دورهای بالا واکنش بسیار سریعی از خود نشان دهند.

Volvo Combines Turbocharging Supercharging

همانطور که پیش از این نیز به اطلاعتان رسانده ایم، ولوو قصد دارد از سال 2019 همه مدل های تولیدی خود را با پیشرانه های هیبریدی یا برقی به میدان بفرستد. در این حالت با اضافه شدن یک موتور برقی به پیشرانه، می توان گفت که تاخیر ناچیز موتورهای درون سوز فعلی بطور کامل برطرف خواهند شد، زیرا موتورهای برقی از همان ابتدا بیشترین گشتاور خود را ارایه می کنند.

Volvo-T5-Twin-Engin

همانند اکثر فناوری ها، فناوری توربوشارژر نیز روز به روز در حال تکامل بوده و معایب آن به طرق مختلف در حال برطرف شدن است. امروزه بیشتر موتورهایی که به این فناوری مجهز هستند، واکنش های بسیار خوبی از خود نشان داده و دیگر خبری از تاخیرهای آزاردهنده در آنها نیست.

Volvo Engine

با وجود مزایای زیاد و در حالی که فناوری توربو دوران بلوغ خود را سپری می کند، این فناوری هنوز جایی در خودروهای داخلی نداشته و تنها نمونه توربوی فعلی نیز به دلیل قطعات نامرغوب از مشکلات کیفی متعددی رنج می برد. این مساله به وضوح از فاصله تکنولوژیک بسیار زیاد با خودروسازان تراز اول جهان حکایت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۱۹ دی ۱۳۹۶

    دیجیاتو خواهشا زیر پست های مربوط به خودرو کامنت ها رو قفل کن. خسته شدیم زیر هر پست یا میبینم ملت دارن اه و ناله میکنن و غر میزنن یا یسری نمکدون میان مینویسن " ما پراید داریم" و این حرفای تکراری...

    • Babak
      Babak | ۱۹ دی ۱۳۹۶

      تو خودت خوشحالی از این وضع بچه خشگل

  • pouya s
    pouya s | ۱۹ دی ۱۳۹۶

    جالب بود

  • sina.z
    sina.z | ۱۹ دی ۱۳۹۶

    کلا هیچ کسی در اینجا به نفع ملت کار نمی کنه

  • arsalan
    arsalan | ۱۹ دی ۱۳۹۶

    داغ یه ماشین با کیفیت و قیمت مناسب مونده رو دلمون ???

  • Babak
    Babak | ۱۹ دی ۱۳۹۶

    ما هم ساینا برقی تولید کردیم???

    • arsalan
      arsalan | ۱۹ دی ۱۳۹۶

      70 میلیون زبون بسته بدی اونوقت معلوم نیست چی تحویل بگیری

مطالب پیشنهادی