ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فروش اموال تملیکی
تکنولوژی

فروش اموال تملیکی به منظور ایجاد شغل، قاچاق فروشی دولت با مجوز؟

با مطرح شدن و ارائه لایحه بودجه 97 کشور از سمت دولت به مجلس، احتمالا از حواشی پیش آمده و انتقادات به جزییات آن خبرهایی شنیده اید. اما تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق (کمیسیونی متشکل از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۵۶

با مطرح شدن و ارائه لایحه بودجه 97 کشور از سمت دولت به مجلس، احتمالا از حواشی پیش آمده و انتقادات به جزییات آن خبرهایی شنیده اید. اما تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق (کمیسیونی متشکل از اعضای برنامه و بودجه و محاسبات) مبحث داغ‌تری نسبت به برخی جزییات داخل بودجه 97 را به میان کشیده که در آن یکی از راه‌های درآمدزایی دولت را فروش اموال تملیکی (کالاهای انبارشده در سازمان) اعلام کرده است. این امر فعالان اقتصادی را به شدت نگران از خلق پدیده‌ای به نام قاچاق فروشی به اسم دولت در سال بعد نموده و حجم انتقادات را دو چندان کرده است.

شاید بپرسید اموال تملیکی دقیقا چیست؟ این سازمان کالاهای قاچاق ضبط شده به هنگام ورود به کشور اعم از پوشاک‏، وسایل الکترونیکی، لوازم خانگی، مواد خوراکی و ... در آن نگهداری می‌شود و البته فروش این اجناس مسئله چندان عجیبی نیست. این سازمان در سال‌های گذشته با برگزاری مزایده‌های بزرگی این وسایل را به شرط صادرات از کشور و نه تزریق آن به بازار داخلی به فروش رسانیده است. همچنین در مواقعی خاص کالاها به کشورهای محرومی همچون میانمار و... ارسال شده تا کمک حالی از سوی دولت برای ملت آن جوامع باشد.

فروش اموال تملیکی

«امین دلیری»، رییس سابق سازمان اموال تملیکی در گفتگوی خود با دیجیاتو کمی از قوانین این سازمان و توضیح درباره کالاهای الکترونیک می‌گوید:

«بعد از تحویل کالاهای قاچاق از سوی گمرک به ما سرانجام برخی از این کالاها با مشورت و نظرات کارشناسی وزارتخانه‌های مختلف مشخص می‌شود، به عنوان مثال داروهای قاچاق را وزارت بهداشت و یا بذرها و گیاهان را وزارت جهاد کشاورزی و... اما در مورد مساله کالاهای الکترونیک من جمله موبایل و دیگر وسایل مکان مشخصی برای همفکری و اعمال نظرات کارشناسانه درباره وضعیت آنها وجود ندارد.»

دلیری نقش وزارت ارتباطات را در این رابطه کمرنگ می‌بیند و درباره سرنوشت نهایی این کالاها آن را منوط به برخی مسائل از جمله تولیدات داخلی می‌داند:

«اگر کالای قاچاق شده و یا نمونه‌های مشابه آن در داخل کشور تولید شود فروش آن کالاها فقط به شرط صادرات آن اجناس خواهد بود اما در برخی مواقع پیش آمده که به علت ساخته نشدن کالای مربوطه در داخل کشور، با دستور قضایی و شرایطی خاص کالاها در مزایداتی به فروش برسد که برخی از اموال الکترونیکی نیز در همین دسته قرار می‌گیرند.»

«سید مهدی میر مهدی»، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اما این ادعا را رد می‌کند و معتقد است که شرکت‌های داخلی در زمینه تولید لوازم جانبی دیجیتال بسیار خوب عمل کرده و وارد کردن چنین کالایی به بازار تنها ضربه به بدنه آن وارد می‌کند. او با انتقاد از دولت به دیجیاتو می‌گوید:

«دولت به یک کالای غیر قانونی صحه می‌گذارد و با بهانه ایجاد شغل این کار را توجیه می‌کند، دست گذاشتن دولت روی هر نقطه از پولسازی در کشور بیداد می‌کند و این مسئله هم برای پرکردن خزانه دولت حساب شده و دود آن جدا از چشم بازاریان‏، به چشم مردم می‌رود. اصل بودن یا فیک بودن این کالاها اصلا مشخص نیست و خدمات پس از فروشی هم برای آنها وجود ندارد. این چه کالایی است که می‌خواهدبه دست مصرف کننده برسد؟»

فروش اموال تملیکی

میرمهدی با گلایه از عدم کارشناسی شدن این مسائل در کشور و ضمن ابراز مخالفت صد در صدی خود با این اقدام، پیشنهاد می‌کند که دولت لااقل این طرح را از همه زوایا بسنجد و مثل سایر طرح‌ها بعد از هزینه دادن برای آن و اجرایی شدنش و در حقیقت کار از کار گذشتن، شروع به تحلیل و بررسی کارشناسانه آن نکند:

«ایجاد شغل در این طرح به چه قیمتی صورت می‌گیرد؟ شاغل شدن پانصد نفر در ازای بسته شدن شرکت‌ها و مغازه‌های بسیار و در نتیجه بی‌کار شدن رقم‌هایی بسیار بالاتر از افراد به اشتغال در آمده. ایجاد هر شغل در ایران برای دولت 400 میلیون تومان هزینه دارد، حالا شرکت‌ها و مغازه‌های بسیاری این هزینه را انجام دادند اما با وجود چنین طرح‌هایی ضررهای مالی هنگفتی متوجه آنان خواهد شد.»

او از دولت می‌خواهد حداقل صحت و سقم این کالاها و خدمات پس از فروشی برای آنان در نظر بگیرد چرا که در صورت نسنجیدن این مسائل وزارت صنعت،معدن و تجارت مملو از شکایات مردمی خواهد شد.

فروش اموال تملیکی

دکتر «بهمن آرمین»، اقتصاددان نیز در گفتگو با دیجیاتو ضمن تایید کارشناسی نشدن این مصوبه، آن را عجیب‌ترین تصمیم دولت در سال جاری از منظر اقتصادی می‌داند و آن را با انتقادات مردم از وضعیت اقتصادی کاملا متضاد می‌بیند:

«دولت بعد از انتقاداتی که اخیرا به سیستم اقتصادی و معیشتی مردم زده شده قصد دارد یک نوع عقب نشینی اقتصادی انجام دهد که با لغو افزایش قیمت بنزین و واردات تخم مرغ و... این حرکت را آغاز کرد. اما غافل از اینکه درآمد دولت جواب این تکان نخوردن قیمت‌ها را در سال آتی نخواهد داد و باید بخشی از آن به هر طریقی جبران شود، طریقی که اکنون کمیسیون تلفیق پیشی گرفته اما نگاه دوسویه‌ای به بازار ندارد و بازاریان و تولیدکنندگان داخلی را نادیده گرفته است.»

وی بخش نسبتا قابل توجهی از کالاهای داخل این سازمان را متعلق به بخش کالاهای الکترونیکی می‌داند و از جریانات اخیر پیش آمده بر بازاریان این صنف می‌گوید که اوضاع آنها را روز به روز بدتر می‌کند. او معتقد است افزایش مالیات روی کالاهای الکترونیکی در امارات متحده عربی که عموم واردات کالا از این کشور است به اندازه کافی بازار کالای دیجیتال کشور را متزلزل کرده و این اقدام به نابسامانی اوضاع دامن خواهد زد:

«البته تعداد تولیدکنندگان داخلی و وسایل ساخته شده در این حوزه به صورت ملی چندان زیاد نیست اما با این حال در بخش‌هایی همچون موبایل و یا لوازم جانبی کالاهای دیجیتال تولیدات ملی بیشتر دیده می‌شود. با تزریق کالای قاچاق به بازار الکترونیک در حقیقت رقبای خارجی سرسخت با قیمت کم و بدون پرداخت حق گمرک و... را وارد میدان کرده‌ایم که می‌تواند به فروش کالاهای ملی لطمه بزند و خارج از این تولیدات ملی، کالاهای وارد شده قانونی را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. این کالاها با وجود افزایش نرخ ارز و مالیات و...در کنار این کالاهای قاچاق قطعا فروش نخواهند کرد.»

فروش اموال تملیکی

دکتر آرمین باور دارد که خلاف برای همه جرم است و البته به ابهامات این طرح اشاره دارد که فعلا نحوه فروش و عرضه این کالاها را مشخص نکرده اما از نظر او طبق هیچ راهی این کار در بازار داخل کشور بدون متضرر شدن عده‌ای از صاحبان کسب و کار شدنی نیست. او این اتفاق را منافات با مسئله ایجاد شغل نیز می‌داند و انتقادات ریاست جمهوری به مسئله از بین رفتن اشتغال را تضاد این سیاست‌ها عنوان می‌کند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«مشخص نیست دولت که با وعده ایجاد شغل دوره جدید خود را آغاز کرده چرا به جای تلاش در تحقق این امر، سنگ‌اندازی‌هایی انجام می‌دهد. فیلترینگ تلگرام یک بخش از دست دادن اشتغال به حساب می‌آمد و حالا هم رخ دادن چنین مصوبه‌ای به طور حتم فعالان بازار الکترونیکی و دیگر صنایع را در معرض خطر قرار خواهد داد. بهتر است که دولت زیر بار اجرای چنین مصوبه ای نرود و حتی اجازه تصویب نهایی آن را هم ندهد چرا که هنوز بیش از سه سال دیگر سکان هدایت کشور را بر عهده دارد و آغاز راه اینچنینی می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.»

گرچه هنوز این مصوبه به تایید مجلس نرسیده ولی باید دید که آیا خانه ملت بیشتر هوای مردم را خواهد داشت یا خیر؟ همچنین آینده نشان خواهد داد که آیا دولت از انتقادات بیان شده به طرح خود عقب نشینی خواهد کرد و کمبود بودجه را از راه‌های دیگری جبران خواهد نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • BroGram
    BroGram | ۲۱ دی ۱۳۹۶

    البته شما در مورد پیام رسان سروش درست میگید مملکت قانون داره و کسی نمی تونه به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی پیدا کنه و از همه مهم تر اینکه شرافت و انسانیت شما اجازه کوچک ترین دست اندازی به حریم کاربرانتان را نمیدهد مردم همه این ها را می دانند به زودی سروش بیش از 40 میلیون کاربر خواهد داشت شاید هم بیشتر

    • myideas2000
      myideas2000 | ۲۱ دی ۱۳۹۶

      من واقعا فقط یک کاربر سروش هستم ولی از اینکه در داخل یک پیام رسان خوب داریم لذت می برم

  • Super.Geek
    Super.Geek | ۲۱ دی ۱۳۹۶

    خانه از پای بند ویران است
    خواجه در بند نقش ایوان است

  • myideas2000
    myideas2000 | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    #امان_از_شایعه
    تصور کن که یک پیام‌رسان داخلی که آمار نصب فعال کافه‌بازارش مثبت ۵۰۰ هزار است، چراغ‌خاموش در تلاش‌ است تا نیازهای کاربران ایرانی را بشناسد؛ سرویس‌های جدید طراحی و کیفیت را بهتر کند؛ تا تعداد کاربرهایش را یکی‌یکی زیاد کند.
    بعد در خلالِ همین ماجراها مشغولِ تدارکِ جشنِ تولدِ دو سالگی‌‌ است برای خوشحالی و دست و جیغ و هورااا. خلاصه زندگی عادی‌اش در جریان است که یکهو اتفاقی می‌افتد، که شب و روزِ تمام پیام‌رسان‌های داخلی را به هم می‌دوزد. کلی مهمان سرزده از راه می‌رسد. مهمان هم که رویِ چشمِ ما جا دارد. خلاصه دستِ همه‌ی تیم به صورت شبانه‌روزی بند می‌شود تا آبروداری کنند؛ رسم مهمان‌نوازی است که آب در دل مهمان تکان نخورد.
    حالا تصور کن در این گیرودار و شلوغی‌ها و شب‌بیداری‌ها، بچه‌های شیطانِ همسایه بیایند سر کوچه معرکه بگیرند که فلانی خانه‌اش ناامن است، غذاهایش غیربهداشتی است، دستش کج است و چه و چه ...
    خداوکیلی شما چه حالی می‌شوید؟
    اولش گفتیم بی‌خیال. یک چیزی گفت و رفت و تمام شد. بعد دیدیم تمام نمی‌شود. بازار شایعات داغ شده. کم‌کم مهمان‌های جدید و دوستانِ قدیمی‌مان نگران شده‌اند. گفتیم دهان‌ به‌ دهان‌شان نگذاریم؛ اصلا با کسی دعوا نداریم. ولی مهمان‌ها و اهالی این خانه حق دارند واقعیت را بدانند. این شد که تصمیم گرفتیم در موردشان روراست با دوستان و مهمان‌هایمان حرف بزنیم.

    طی روزهای آینده مجموعه پیام‌هایی با عنوان «امان از شایعه ...» منتشر می‌شود که صادقانه و روراست در مورد حرف‌های اشتباهی توضیح می‌دهد که این روزها در موردِ سروش می‌شنوید. سرتان را هم درد نمی‌آوریم. کوتاه می‌گوییم و مختصر؛ با کمترین مزاحمت.

    ارادتمندِ شما؛ خانواده سروش

  • myideas2000
    myideas2000 | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    کاری با خوب و بدش ندارم ولی اصلا چه ربطی به رسالت دیجیاتو داره ؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی