ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راه حل نماینده تهران؛ گران کردن بازی های خارجی به بهانه حمایت از بازی سازان داخلی

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی گران شدن بازی های خارجی را راه حلی برای نجات صنعت بازی سازی داخلی می داند و این در حالی است که دریافت عوارض از بازی های خارجی لزوماً ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۹ دی ۱۳۹۶ | ۱۶:۲۵

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی گران شدن بازی های خارجی را راه حلی برای نجات صنعت بازی سازی داخلی می داند و این در حالی است که دریافت عوارض از بازی های خارجی لزوماً به معنای گران شدن این عناوین نیست.

اخیراً شایعات زیادی در مورد نحوه انتشار بازی های خارجی در داخل کشور شنیده می شود. بسیاری از احتمال فیلتر شدن و قطع دسترسی به بازی های بزرگ خارجی صحبت کرده و عده ای، از مزایای گرفتن عوارض از بازی های خارجی برای بهتر کردن اوضاع صنعت بازی سازی داخلی می گویند.

صادقی اعتقاد دارد به دلیل آن که در ایران قانون کپی رایت رعایت نمی شود و هزینه استفاده از عناوین خارجی نسبت به بازی های داخلی کمتر است، محصولات داخلی با آسیب مواجه می شوند.

او در گفت و گو با ایسنا از اختصاص عوارض دریافتی از بازی های خارجی به تولید بازی های متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت: «در این زمینه نتوانسته‌ ایم زیرساخت‌ های حقوقی مناسبی را در مقوله‌ های فرهنگی، هنری، تکنولوژی اطلاعات و نرم‌افزارها فراهم کنیم، در واقع دچار نوعی ولنگاری حقوقی در این حوزه‌ ها و همچنین بحث بازی‌ های رایانه‌ ای داخلی و خارجی هستیم.»

قانون کپی رایت از جمله مباحثی است که طبق نظر درصد زیادی از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی، تاثیر مخربی روی امکان نشر این محصولات در سطح بازارهای جهانی گذاشته و برقراری آن در کشور می تواند تاثیر مثبت بسزایی در پویایی صنعت بازی سازی و دیگر محصولات فرهنگی تولید داخل داشته باشد.

صادقی از عدم پایبندی ایران به این معاهده بین المللی ابراز تاسف کرده و خبر از به روزرسانی این قانون در مجلس شورای اسلامی داده است.

او همچنین اعتقاد دارد که بی نظمی فعلی بازار بازی های ویدیویی در داخل کشور، به دلیل رعایت نکردن قانون کپی رایت است: «اگر قانون کپی‌ رایت و قوانین بین‌ المللی را بپذیریم و به نوعی حقوق مالکیت فکری آثار خارجی در ایران شناخته شود، به صورت گسترده و بی‌ نظم بازی‌ های رایانه‌ ای مورد استفاده قرار نمی‌ گیرند»

محمود صادقی و بازی سازی داخلی
بازی های داخلی هنوز راه زیادی تا رقابت با نمونه های خارجی دارند.

او در حال حاضر اعتقاد دارد که خریداران بازی های خارجی در داخل کشور، بدون هزینه کافی به این عناوین دسترسی پیدا می کنند و پایبندی به کپی رایت، این مشکل را حل خواهد کرد.

محمود صادقی همچنین از سهولت واردات بازی های ویدیویی خارجی به داخل کشور انتقاد کرده و اعتقاد دارد با اضافه شدن عوارض به این عناوین، هزینه این بازی ها بالا رفته و در نهایت محصولات داخلی می توانند با آن ها رقابت کنند.

محمود صادقی

محمود صادقی

اکنون به دلیل آن که هزینه‌ ای بابت کپی کردن آثار خارجی در کشور پرداخت نمی‌ شود و نسبت به استفاده از بازی‌های داخلی هزینه کمتری دارد، محصولات داخلی در زمینه بازی‌ های رایانه ای آسیب دیده است.

او همچین از مخالفان پیوستن به قانون کپی رایت انتقاد کرد: «گمان می‌ کنیم نپیوستن به معاهدات بین‌ المللی به نفع‌مان است، اما اتفاقا این موضوع به نوعی موجب محدودیت استفاده از آثار خارجی می‌ شود. در واقع این بی‌ نظمی حقوقی اکنون موجب شده تا در یک خلاء حقوقی اشخاص بدون پرداخت هزینه لازم به این بازی‌ های رایانه‌ ای خارجی دسترسی پیدا کنند، اما اگر این‌ها مورد حمایت قانون کپی‌ رایت قرار بگیرند دیگر این مشکلات پیش نمی‌آید»

محمود صادقی بر این باور است به دلیل آن که هزینه ای بابت استفاده از نسخه کپی بازی های خارجی در کشور پرداخت نمی شود و استفاده از عناوین خارجی، هزینه کمتری نسبت به بازی های تولید داخل دارد محصولات داخلی در زمینه بازی های ویدیویی، آسیب می بینند و رعایت کپی رایت را یکی از ضرورت های لازم برای امکان کنترل بازی های خارجی دانست.

محمود صادقی در ادامه از وضعیت قاچاق بازی های ویدیویی به داخل کشور، ابراز ناراحتی کرد و ریشه این مشکل را در استاندارد نبودن زندگی اداری در ایران دانست: «در تمامی حوزه‌ های ملی و بین‌ المللی به دلیل فقدان استانداردها ضربه می‌ خوریم.»

بحث دریافت عوارض از بازی خارجی موافقین و مخالفین بسیاری دارد، عده ای بر این باورند که دریافت عوارض از این عناوین، بودجه مناسبی را برای پیشرفت صنعت بازی سازی فراهم خواهد کرد و بعضی نیز اعمال این قانون را راه درستی برای علاقه مند کردن کاربران به بازی های تولید داخل نمی دانند.

نظر شما در مورد اعمال عوارض روی بازی های ویدیویی خارجی چیست؟ آیا این موضوع منجر به پیشرفت صنعت بازی سازی داخلی خواهد شد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (90 مورد)
  • iran gnulinux
    iran gnulinux | ۲۲ دی ۱۳۹۶

    بازی های مشهوری هم هستند که طراحی زیاد پیچیده ای ندارند ولی باز به شهرت جهانی رسیدند به نظرم بازی سازان ما بهتر است به جای ساخت بازی هایی شبیه فیفا روی این بازی ها تمرکز بکنند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی