ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت جزئیاتی از کاهش کارایی نسخه های ویندوز با رفع حفره Spectre را منتشر کرد

در روزهای اخیر کشف دو حفره امنیتی «Meltdown» و «Spectre» مرتبط با بسیاری از پردازنده ها موجب شده بود مایکروسافت دست به کار شود و با ارائه به روز رسانی هایی برای ویندوز این حفره ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

در روزهای اخیر کشف دو حفره امنیتی «Meltdown» و «Spectre» مرتبط با بسیاری از پردازنده ها موجب شده بود مایکروسافت دست به کار شود و با ارائه به روز رسانی هایی برای ویندوز این حفره ها را رفع کند. البته از قبل اعلام شده بود که رفع این حفره ها می توانند منجر به کاهش سرعت کامپیوترها شود. حالا مایکروسافت اعلام کرده که رفع این حفره ها در ویندوز 10 تأثیر منفی چندانی بر کارایی سیستم ندارد. در حالی که کاربران ویندوزهای 7 و 8 کاهش قابل توجه کارایی را تجربه می کنند.

به گفته مایکروسافت پردازنده های سری هسوِل اینتل (نسل چهارم سری Core) و نیز پردازنده های قدیمی تر، بیشترین میزان کاهش کارایی را با دریافت به روز رسانی جدید برای حفره امنیتی Spectre تجربه خواهند کرد. البته همان طور که قبلاً نیز اعلام شده بود، میزان این اثرات بستگی به نوع پردازشی دارد که در حال انجام است.

آسیب پذیری پردازنده اینتل Spectre Meltdown

بر اساس گفته «تری مِیرسون»، مدیر بخش ویندوز مایکروسافت، کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز 10 که از پردازنده های جدیدتر سری کبی لِیک یا اسکای لِیک بهره می برده اند، در امتیازهای بنچمارک تنها با کاهشی کمتر از 10 عدد مواجه شده اند. بدین ترتیب در این پردازنده ها کاهش کارایی برای بیشتر کاربران محسوس نیست. البته در نهایت کاربران  پردازنده های سری هسوِل حتی در ویندوز 10 نیز کاهش کارایی بیشتری را شاهد خواهند بود که این میزان در ویندوزهای 7 و 8 بیشتر خواهد شد.

دلیل این کاهش کارایی در ویندوز های 7 و 8 به نحوه انجام برخی از پردازش ها بر می گردد. در این نسخه ها پردازش هایی از قبیل رندر فونت ها در سطح کرنل انجام می شود. رفع دو حفره یاد شده نیز دقیقاً پردازش های در سطح کرنل را هدف قرار می دهند. همچنین در پردازنده های اسکای لیک یا جدیدتر، اینتل برخی از دستورالعمل های پردازنده را تغییر داده و بدین ترتیب رفع حفره های امنیتی یاد شده به میزان کمتری کارایی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

بدین ترتیب به طور خلاصه می توان گفت:

  • کاربران ویندوز 10 که از پردازنده های اسکای لیک یا جدیدتر بهره می برند، کمترین میزان کاهش کارایی را تجربه می کنند که احتمالاً از نظر بیشتر آنها قابل شناسایی نباشد.
  • کاربران ویندوز 10 که از پردازنده های هسول یا قدیمی تر بهره می برند، کاهش کارایی بیشتر و محسوسی را تجربه خواهند کرد.
  • کاربران ویندوز 7 یا 8 که از پردازنده های هسول یا قدیمی تر بهره می برند، بیشترین کاهش کارایی را تجربه خواهند کرد.

مایکروسافت همچنین اعلام کرده کاربران ویندوز سرور روی هر پردازنده ای، در صورت به روز رسانی میزان بیشتری از کاهش کارایی را شاهد خواهند بود؛ خصوصاً اگر پردازش های آنها به وظایف مرتبط با دستگاه های ورودی و خروجی وابسته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • kerimi
    kerimi | ۵ اسفند ۱۳۹۶

    آقا واسه رفع حفره امنیتی آقا از اکتیو خارج بشه نباید دوباره ویندوزو از نو نصب کرد؟
    اگه اینطووریه بگو که من سه ساعت درایور نخوام دوباره نصب کنم:|
    البته نمیدونم مدل ویندوز اورجینالم چجوریه ولی فک نکنم واسه آپدیت مشکلی داشته باشه چون نسخه ریتیله و از آی تی ریسرچز تهیش کردم

  • coleman
    coleman | ۲۱ دی ۱۳۹۶

    من که خدارو شکر رایزن 5 دارم خیلم عالی دیگه دوران اینتل تمام شد فقط amd ??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی