ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح رجیستری
تکنولوژی

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: گرانی موبایل ربطی به طرح رجیستری ندارد

ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز عصر دیروز در مراسمی با اصحاب رسانه جزییات دقیق‌تر و جدیدتری را پیرامون طرح رجیستری اعلام کرد. «حمیدرضا دهقانی‌نیا»، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۴۰

ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز عصر دیروز در مراسمی با اصحاب رسانه جزییات دقیق‌تر و جدیدتری را پیرامون طرح رجیستری اعلام کرد. «حمیدرضا دهقانی‌نیا»، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد که استعلام اصالت موبایل‌ها از طریق شماره پیامکی 7777 و یا کد دستوری *7777# باید هنگام خریدن موبایل انجام شود.

او همچنین خبر از کدی به نام کد فعالسازی می‌دهد که زین پس در موبایل‌های مشمول طرح رجیستری وجود دارد و باید توسط کاربر در سامانه ثبت شود:

«در مرحله ثبت کد IMEI، شماره سیم‌کارتی هم که قرار است در آن دستگاه استفاده شود، پرسیده می‌شود و بعد از آن نیز نیاز به ورود کد شش‌رقمی است که پشت کارت گارانتی محصول قرار گرفته و خریداران باید با خراشیدن این بخش از کارت، کد را وارد سامانه کنند. این کار اطمینان خریدار را از اصیل بودن جنس خود دو برابر می‌کند.»

وادرات موبایل 160 درصد افزایش یافته است

او معتقد است که طرح ثبت تلفن همراه قصد نابودی قاچاقچیان را ندارد بلکه می‌خواهد کاری کند تا این دسته از افراد در قاچاق موبایل سودی نبینند و به واردات قانونی موبایل روی بیاورند.

طرح رجیستری

دهقانی نیا از مقایسه واردات قانونی موبایل امسال نسبت به سال گذشته خبر از رشد 160 درصدی این تجارت می‌دهد: «پاییز سال گذشته 56 میلیون دلار واردات موبایل داشتیم که این رقم در پاییز امسال به 143 میلیون دلار رسیده است.»

وی دریافت پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده در امارات، حذف ارز مبادله‌ای برای وارد کنندگان تلفن همراه و افزایش نرخ درهم و دلار و رخ دادن این موارد به طور همزمان با شروع طرح رجیستری را علت اصلی گرانی نسبی دستگاه‌های موبایل می‌داند. او همچنین اعلام کرد که تمام تلاش دست‌اندرکاران طرح رجیستری این است که تمام برندهای مطرح و رایج در بازار تا پیش از شروع سال جدید وارد این طرح شوند.

تست SAR برای سلامت سنجی موبایل‌ها ضروری است

موبایل‌های طرح چینی با نهایی شدن این طرح دیگر سهمی در بازار نخواهند داشت

مدیر کل ICT ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو درباره طرح سلامت سنجی تششعات موبایل SAR از اهمیت آن در دنیا گفت و این مورد را برای کاربران ایرانی کمی ناآشنا عنوان کرد. به گفته دهقانی نیا آزمایشات تست SAR در حال حاضر در سازمان رگولاتوری انجام می‌شود و موبایل‌های وارد شده در طرح رجیستری همگی از این تست سربلند بیرون آمده‌اند:

«مقدار مجاز رقمی حدود ۱٫۶ وات بر کیلوگرم است و موبایل‌های طرح چینی مضرترین نوع موبایل در این موضوع هستند که با نهایی شدن طرح رجیستری نسل آنها در ایران برانداخته خواهد شد.»

طرح رجیستری یا همان ثبت موبایل وارد مرحله عملیاتی خود شده و از 14 دی‌ماه تعدادی از موبایل‌های اپل که پیش‌تر مشمول این طرح شده‌ بودند، دیگر خدمات مخابراتی دریافت نمی‌کنند. این امر نشان می‌دهد که طرح رجیستری بر خلاف سالیان گذاشته صرفا در حد ایده و صحبت مطرح نشده و دولت عزم خود را برای ساماندهی به بازار موبایل جزم کرده است و به گفته مسئولان تا پیش از پایان سال آن را به مرحله نهایی خود خواهد رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • علی بیات
    علی بیات | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    دلار زیاد شده قیمت رفته بالا
    ولی خیلی گوشیا نرفته بالا

  • | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    فقط قسمت مربوط به sarراست بود و مفید
    بقیه رو قبول ندارم

  • omid hedayatnej
    omid hedayatnej | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    قدرت دارن هرچی دوست دارن میگن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی