ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رفع فیلتر اینستاگرام
تکنولوژی

معاون دادستان کل کشور: رفع فیلتر اینستاگرام خلاف قانون بود

چندی پیش پیرو تصمیمات «شورایعالی فضای مجازی» اینستاگرام و تلگرام برای کاربران داخل کشور مسدود شدند که این اقدام حواشی زیادی را در پی داشت. با این وجود بعد از گذشت حدود یک هفته از  اعمال ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۳

چندی پیش پیرو تصمیمات «شورایعالی فضای مجازی» اینستاگرام و تلگرام برای کاربران داخل کشور مسدود شدند که این اقدام حواشی زیادی را در پی داشت. با این وجود بعد از گذشت حدود یک هفته از  اعمال این فیلترینگ، شبکه اجتماعی اینستاگرام در سکوت خبری به تدریج برای همه کاربران رفع فیلتر شد که امیدهایی را برای باز شدن تلگرام نیز به وجود آورد. اما بر اساس گفته‌های معاون دادستان کل کشور، رفع فیلترینگ اینستاگرام اقدامی خودسرانه و برخلاف قانون بوده است.

«عبدالصمد خرم‌آبادی»، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که کانال فعالی در شبکه پیام رسان بومی سروش دارد در پاسخ به یکی از اعضای کانال خود که سوال کرده بود: چرا با وجودی که اینستاگرام دارای میلیون ها محتوای مجرمانه علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی و غیر اخلاقی است دستور رفع فیلتر آن صادر شده است؟ این‌گونه پاسخ داده:

«بله کاملا درست است، شبکه اجتماعی اینستاگرام در ظاهر امر یک شبکه اطلاع رسانی است. اما در واقع یک شبکه جاسوسی غیر قابل کنترل می باشد که میلیون ها محتوای مجرمانه علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و محتوای غیر اخلاقی و علیه مقدسات اسلامی را منتشر می کند.

اطلاعات میلیون ها شهروند ایرانی در سرورهای اینستاگرام در آمریکا، ذخیره، نگهداری و تحلیل شده و مورد سوء استفاده سرویس های جاسوسی قرار می گیرد. فرمان هدایت و مدیریت اینستاگرام در دست سرویس های جاسوسی شیطان بزرگ است به همین جهت اینستاگرام هیچگونه همکاری در ارتباط با جلوگیری از ارتکاب جرم و شناسایی مجرمین با جمهوری اسلامی ایران ندارند.»

رفع فیلتر اینستاگرام

بر اساس نوشته خرم آبادی در کانال شخصی خود، هزاران پرونده قضایی نظیر کلاهبرداری، جعل عنوان، نقض حریم خصوصی و غیره در ارتباط با شکایات مردم از کاربران صفحات اینستاگرام در دستگاه قضایی تشکیل شده اما به لحاظ اینکه سرورهای این شبکه در خارج از کشور است و هیچگونه همکاری با مراجع قانونی ایران ندارند این پرونده ها بدون نتیجه باقی مانده و مردم به حق وحقوق خود نرسیده اند:

«دستور فیلتر آن [اینستاگرام] از ناحیه شورای امنیت کشور صادر و اجرا شد. اما متاسفانه وزارت ارتباطات بدون توجه به مسایل امنیتی و حجم عظیم محتوای مجرمانه موجود در اینستاگرام و دستورات قضایی صادره این پایگاه اینترنتی را رفع فیلتر کرده است.»

معاون دادستان کل کشور معتقد است بستن شبکه های اجتماعی غیر قابل کنترل خارجی نه تنها به کمیت و کیفیت گردش آزاد اطلاعات در کشور لطمه نمی زند، بلکه موجب رونق گردش آزاد اطلاعات و توقف گردش آزاد جرم و جنایت در فضای مجازی کشور خواهد شد.

وی پیش‌تر خبر از دستور فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام از سوی دادستانی کشور در اردیبهشت ماه 96 داده بود و اذعان داشت که وزارت ارتباطات در این زمینه کم‌کاری کرده و مسئولیت حوادث اخیر را آن وزارتخانه عنوان کرده بود.

بسیاری از دولتمردان نظیر رییس جمهور و برخی از نمایندگان مجلس و... خواستار رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام به موجب درآمدزایی و اشتغالزایی در این شبکه‌ها هستند، با این حال به نظر می‌رسد نظر دادستانی کشور کمی متفاوت است و تصمیم قاطع‌تری پیرامون بومی‌سازی این نوع شبکه‌ها در کشور دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • i2sight
    i2sight | ۲۴ دی ۱۳۹۶

    راه حل ساده هست برادر ...اینقدر یبس و عصا قورت داده نباشین و همش در حال چنگ و دندون نشون دادن به کل جهان هستی بجز فلسطین نباشین و به ارزشهای جهانشمول احترام بذارین ،اونوقت معجزه اتفاق میفته و همه هم باشما همکاری میکنن در پیگیری جرایم واقعی و نه البته من درآوردی :-|

  • sepehri
    sepehri | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    قیافه رو ببین خخخخخ

  • Sami
    Sami | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    @مجید
    همان طور که از لغت شورا معلومه، رئیس جمهور فقط یک رای در شورای امنیت ملی دارد و تصمیم ها با رای اکثریت گرفته می شوند و نه توسط رئیس جمهور.

  • علی بحرینی
    علی بحرینی | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    نگاش که کردم دو شاخ رو پیشونی و یه نیزه سه شاخه تو دستش دیدم شما هم دیدینش؟

  • sagittarius19
    sagittarius19 | ۲۰ دی ۱۳۹۶

    اصن نگاش که می کنی مشخصه از ایناس که میگه من فقط درست می گم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی