ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

ناامیدکننده ترین اتفاقات صنعت بازی های ویدیویی در سالی که گذشت

زندگی هیچوقت آنطور که ما انتظار داریم به جلو نمی رود. 2017 نیز مانند تمامی سال های دیگر زندگی مجموعه ای از اتفاقات تلخ و شیرین بود که چندی پیش به پایان دفترش رسید. اما ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۲ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

زندگی هیچوقت آنطور که ما انتظار داریم به جلو نمی رود. 2017 نیز مانند تمامی سال های دیگر زندگی مجموعه ای از اتفاقات تلخ و شیرین بود که چندی پیش به پایان دفترش رسید.

اما سال 2017 برای ما طرفداران بازی های ویدیویی چگونه بود؟ پس از آن که در مطلب قبلی به سراغ اتفاقات خوب و خوشایند رفتیم، حالا بیاید به بررسی این بپردازیم که چرا 2017 سال خوبی برای صنعت بازی نبود.

Mass Effect Andromeda یک شکست کامل بود

همین که چندین ماه قبل از انتشار Mass Effect Andromeda بیشتر ما نمی دانستیم که نسخه جدیدی از این سری در راه است، خود نشانه واضحی بر عملکرد کاملا اشتباه این نسخه بود. زمانی که در نهایت Andromeda منتشر شد، همه را ناامید کرد.

آندرومدا زمینه داستانی خوبی داشت و می توانست عنوان دوست داشتنی و جذابی باشد اما عجله و بی دقتی در فرآیند ساخت آن باعث شده بود تا با بازی ضعیف امروز رو به رو شویم. باگ ها و انیمیشن های عجیب بازی را می توان با ارائه بروزرسانی برطرف کرد اما درست کردن روایت داستانی نپخته و سطحی بازی کار آسانی نیست. به خصوص زمانی که استودیو سازنده بازی بسته می شود، هیچ بسته الحاقی در کار نیست و خود سری Mass Effect به طور موقت در حال تعلیق قرار می گیرد.

نینتندو سوییچ برخی از ویژگی های اساسی یک کنسول را ندارد

سوییچ کنسول هیجان انگیزی است و سال فوق العاده ای را پشت سر گذاشته اما این کنسول همچنین سیستم عاملی دارد که نه تنها جادوی همیشگی نینتندو را ندارد،‌ بلکه از برخی مهم ترین ویژگی های لازم محروم است.

بدترین و ناامیدکننده ترین آن این است که بعد از گذشت 9 ماه هنوز نمی توانید از فایل های ذخیره خود بکاپ بگیرید و خراب شدن کنسول تان به معنای از دست دادن تمامی تلاش ها و زحمت های کشیده شده است.

مشکل دیگر نبود Virtual Console روی سوییچ است که شما را از تجربه بازی های نسل قبل نینتندو محروم می کند و همچنین بهتر است از یاد نبریم که چت و صحبت کردن آنلاین در سوییچ هنوز از طریق اپلیکیشن تلفن همراه صورت می گیرد. دوست داشتن کنسول جدید نینتندو کار آسانی است اما سوییچ بسیار دوست داشتنی تر می شد اگه این قابلیت های ابتدایی را نیز داشت.

لوت باکس ها و پرداخت های درون برنامه ای همه جا هستند

آیا می دانید گیمرها از چه کاری خوششان نمی آید؟ از اینکه برای پرداخت پول بیشتر در بازی ای که هزینه کامل آن را پرداخت کردند، وسوسه شوند. آیا می دانید آن ها از چه کاری واقعا بدشان می آید؟ از اینکه تشویق شوند برای گرفتن لوت باکسی شانسی هزینه بیشتری پرداخت کنند آن هم وقتی که بازی را کامل خریداری کرده اند. اما آیا می دانید همه ما از چه کاری واقعا متنفر هستیم؟ از اینکه برای یک بازی آنلاین و چند نفره که هزینه کامل آن را دادیم، پول بیشتری دهیم تا نسبت به دیگران برتری بیشتری داشته باشیم.

پاییز سال 2017 آن مقطع زمانی مهمی بود که جنون لوت باکس ها و پرداخت های درون برنامه ای در تار و پود صنعت بازی نفوذ کرد. هر ماه بازی دیگری جنجال به پا می کرد، از NBA 2K18 گرفته تا Shadow of War، دستینی 2 و صد البته Star Wars: Battlefront 2.

ناشران بازی های ویدیویی، ایده جالی برایتان داریم: اگر به دنبال روش های جدیدی واسه کسب درآمد از مشتری هایتان هستید، بهتر است دور حقه های کازینویی و گول زدن آن ها را خط بکشید.

بازی کردن با وضوح تصویر 4K هنوز آنقدر وسوسه کننده نیست

سال گذشته، پلی استیشن پرو نتوانست چشم هایمان را با وعده بازی کردن با وضوح تصویر بالاتر و کیفیت HDR خیره کند. امسال نیز مایکروسافت کنسول بسیار قدرتمند خود یعنی ایکس باکس وان ایکس را به میدان نبرد فرستاد و همچنان نتوانست ما را چندان تحت تاثیر قرار دهد.

بدون شک بازی کردن روی تلویزیون 4K بهتر از تلویزیون های 1080p گذشته است اما مانند آمدن از وضوح تصویر استاندارد به صفحه نمایش های HD در ده سال گذشته انقلابی و تکان دهنده نیست. در این میان نیز نینتندو سوییچ یکی از بهترین کنسول های سال 2017 بود، آن هم در شرایطی که بازی هایش در حالت دستی با کیفیت 720p و با وصل شدن به تلویزیون گاهی با وضوح تصویر 1080p اجرا می شوند.

در حال حاضر پلی استیشن پرو و ایکس باکس وان ایکس درست مانند تلویزیون های 4K هستند. تنها زمانی خرید آن ها حس می شود که محصول قبلی خراب شده و یا محصولات جدید تخفیف خوبی می خورند.

بازی های موبایل نینتندو چندان جذاب نیستند

زمانی که نینتندو اعلام کرد می خواهد بازی های موبایل بسازد، همه ما بسیار امیدوار بودیم. Mario Run بازی نسبتا لذت بخشی بود و حتی فکر کردن به تجربه Animal Crossing و Fire Emblem روی تلفن های هوشمند بسیار هیجان انگیز بود. Fire Emblem منتشر شد و نتیجه از آن دسته بازی هایی اعتیادآور و گاهی لذت بخش در سبک اسلات ماشین بود اما راستش را بخواهید شباهت زیادی به سری Fire Emblem نینتندو نداشت.

بعد از آن Animal Corssing: Pocket Camp عرضه شد و بار دیگر بسیاری از ما سرگرم آن شدیم. بازی منتشر شده بی شباهت به سری Animal Crossing نبود و گاهی حسی مشابه با آن را نیز القا می کرد اما باز هم نمی شد آن را یک نسخه واقعی از این سری قدیمی دانست.

شاید این احساس به خاطر پرداخت های درون برنامه ای است، شاید از کنترل متفاوت بازی ناشی می شود اما احتمالا ترکیبی از این دلایل و مشکلات دیگر است. به هر حال علت هر چه که باشد، بازی های نینتندو روی موبایل همچنان حس درست و خوبی ندارند.

مایکروسافت سال خوبی برای گیمرها نداشت

مایکروسافت در زمینه بازی های انحصاری عملکرد خوبی در سال 2017 نداشت. Halo Wars 2 و Forza 7 از آن بازی های خوبی بودند که امسال عرضه شدند اما تاخیر خوردن دوباره Crackdown 3 همه ما را بار دیگر ناامید کرد. ناامیدی های مایکروسافت همین جا به پایان نرسید و آن ها ساخت Scalebound را نیز لغو کردند.

با شرایط فعلی بسیار سخت است که برای کنسول جدید مایکروسافت هیجان زده شد. ایکس باکس وان ایکس ویژگی های خوب زیادی دارد اما به نظر می آید مایکروسافت در زمینه پشتیبانی از آن با عناوین انحصاری، همچنان ناتوان است.

الکترونیک آرتز استودیو Visceral را بسته و پروژه استاروارز آن ها را کنسل می کند

استودیو Visceral، سازنده سری Dead Space،‌ برای همیشه بسته شد و کار آسانی است که الکترونیک آرتز را به خاطر آن و همچنین کنسل شدن ساخت پروژه استاروارز این استودیو سرزنش کنیم. اما زمانی که داستان کامل این ماجرا را بشنوید، جنبه های دیگری از این خبر ناخوشایند برملا می شود.

ساخت بازی تک نفره از مجموعه جنگ ستارگان توسط این استودیو از آن دسته پروژه هایی بوده که از همان ابتدای کار با بداقبالی های بی شماری مواجه شده است. دلایل زیادی باعث شدند تا این اتفاق رخ دهد و مشخص نیست که چطور شرایط می توانست به شکل دیگری رقم بخورد. اما هیچ چیز ناامیدکننده تر از آن نیست که دیگر نمی توانیم بازی جدید استودیو Visceral را تجربه کنیم، آن هم پروژه ای که امی هنیگ (Amy Hennig)، از سازندگان سابق سری آنچارتد، کارگردانی آن را بر عهده داشت.

صحبت از نفرین سری جنگ ستارگان شد..

همه چیز در مورد Star Wars: Battlefront 2

اگر بخواهیم رو راست باشیم، نسخه اول این سری از آن دسته بازی های ایراد دار اما با پتانسیل بالا بود. الکترونیک آرتز پس از معرفی نسخه دوم وعده این را داد که Battlefront 2 دارای بخش داستانی بوده و دیگر خبری از سیزن پس نیست. به جای آن، بازیکن ها نقشه های جدید و دیگر آیتم ها را در طول زمان دریافت خواهند کرد اما خب همچین تصمیم به ظاهر خوبی بدون عواقب هم نبود.

سیستم لوت باکس Battlefront 2 به اندازه ای نامتعادل و غیرعادلانه بود که گیمرها را در سراسر دنیای اینترنت عصبانی و خشمگین کرد. این عصبانیت ها به جایی رسید که الکترونیک آرتز مجبور شد تمامی پرداخت های درون برنامه ای بازی را به طور موقت حذف کند. هنوز مشخص نیست که این سیستم در آینده چگونه تغییر خواهد کرد اما تا آن زمان سایه آن حسابی روی نسخه دوم این سری سنگینی می کند. بتلفرانت ۲ شاید در مدت زمان کوتاه بازی جذابی باشد اما طراحی ضعیف آن در بلند مدت لذت بازی را از بین می برد.

شبکه یوتیوب و کاربران آن سال سختی داشتند

سال 2017 یکی از آن سال های کذایی برای شبکه یوتیوب و کاربران استریم کننده آن بود. PewDiePie، استریم کننده معروف، شوخی زشتی در مورد کشتن یهودها کرد و در نتیجه آن کمپانی دیزنی با او قطع همکاری کرده و او از سرویس پرمیوم یوتیوب نیز اخراج شد. پس از آن او برای کارهایش عذرخواهی کرده اما همزمان جنگ تازه ای را با وال استریت جورنال آغاز کرد و با شوخی کردن با نازی ها و نامیدن یکی از تماشاگرانش به اسم «کاکا سیاه» به اشتباهات گذشته خود ادامه داد.

استریم کننده معروف دیگری به نام JonTron صحبت های زشتی در مورد نژادهای دیگر و بحث های مربوط به مهاجرت کرد و پس از آن از تیم ساخت بازی ای که در آن نقش داشت، اخراج شده و بسیاری از طرفدارانش را از دست داد.

اما فارغ از استریم کننده ها، خود شبکه یوتیوب نیز سال گذشته شرایط جالبی نداشت. این شبکه بسیاری از ویدیوهای مربوط به بازی را نامناسب برای پخش تبلیغات تشخیص می داد و در نتیجه راه کسب درآمد برای استریم کننده های کم تر شناخته شده بسیار سخت کرد.

دیزنی به طور غیر رسمی Marvel Heroes را نابود کرد

عنوان Marvel Heroes هیچ وقت به آن موفقیتی که سازندگانش وعده آن را داده بودند،‌ نرسید اما همچنان لیاقت آن نابود شدن نبود. بسیاری از گیمرها هنوز بازی را دوست داشتند و زمانی که بازی به روی کنسول ها پرت شد، برخی از پرداخت های درون برنامه ای بازی استفاده کرده بودند.

اما در ماه نوامبر، دیزنی تصمیم گرفت تا به همکاری اش با Gazillion Entertainment، شرکت سازنده Marvel Heroes، پایان دهد و در نتیجه آن بازی را نابود کند. خود استودیو سازنده نیز به پایان راه خود رسید و Gazillion مجبور شد تمامی کارمندانش را اخراج کند.

نینتندو همچنان استریمرها را بلاک می کند

نینتندو تا به امروز هیچ وقت رابطه خوبی با استریم کننده ها و کاربران شبکه یوتیوب نداشته و این شرایط در سال 2017 نیز به همین منوال باقی ماند. بر اساس قوانین شبکه یوتیوب، درآمد حاصل از تبلیغات هر ویدیویی که شامل محتوایی از شرکت نینتندو باشد، مستقیم به خود این کمپانی پرداخت می شود.

نینتندو نیز در ابتدا برنامه ای به نام Nintendo Creators راه اندازی کرد که درصدی از این درآمد به سازنده ویدیو باز می گشت اما در ماه سپتامبر (شهریور) بود که نینتندو اعلام کرد کسانی که در این برنامه ثبت نام کرده اند، دیگر قادر به استریم کردن زنده بازی های این کمپانی نیستند.

این اقدام حرکت دیگری از سمت نینتندو بر ضد استریم کننده ها و کاربران شبکه یوتیوب بود و ناامیدی دیگری برای کسانی که دوست دارند بازی های  جدید نینتندو را تماشا کنند.

رفتار ناپسند مردان

جنبش #MeToo تنها تهیه کننده و بازیگران معروف هالیوود چون هاروی وینستین، لوئیس سی کی و امثال آن ها را رسوا نکرد؛ بلکه بارها به درون صنعت بازی های ویدیویی نیز رخنه کرده است.

از آن جایی که بسیاری از این موارد برای سال ها پنهان باقی می ماند،‌ بعید است که تا به حال هیچ کدام از این افراد را شناسایی کرده باشیم. اما به هر روی به دلایل زیادی افشاگری برای قربانی های چنین حادثه هایی بسیار دشوارتر است و بسیاری از این پرونده ها گزارش نشده باقی می مانند.

Destiny 2 همان اشتباهات نسخه پیش را تکرار می کند

از زمان عرضه Destiny 2 تا به امروز،‌ این عنوان به طرز عجیبی موفق شده تا همزمان به شکل واضحی از نسخه قبلی بسیار بهتر باشد و همچنین تمامی اشتباهات گذشته را دوباره تکرار کند.

قابل درک است که بانجی می خواهد بسیاری از سیستم های کمکی را که در این چند سال به نسخه قبلی اضافه شده اند، حذف کند. آن ها می خواهند این سیستم ها را به مرور به نسخه جدید اضافه کنند تا آن را در گذر زمان همچنان هیجان انگیز نگه دارند.

اما موضوع غیر قابل درک این است که چرا آن ها در ارتباط برقرار کردن با بازیکنان خود ضعف دارند و این بازیکن ها هستند که خودشان باید متوجه شوند که برای مثال سیستم امتیازدهی بازی ایراد دارد یا آیتم جدیدی که دریافت کرده اند، آن عملکردی را که باید داشته باشد، ندارد.

من به شخصه دستینی 2 را دوست دارم و خوشحالم که بانجی در چند هفته اخیر موفق شده تا بسیاری از مشکلات بازی را برطرف کند. به همین دلیل امیدوارم که این عنوان در ماه ها و سال های آینده بهتر و بهتر شود.

ساخته جدید کمپانی Valve یک بازی کارتی از دنیای DOTA است

در مورد این اتفاق نیاز به توضیح زیادی وجود ندارد چرا که در حال حاضر اطلاعات کاملی نیز در دسترس نیست. اما ظاهرا کمپانی Valve نیز راه سازنده های دیگر را در پیش گرفته و جدیدترین ساخته آن ها، Artifact، یک بازی کارتی بر اساس دنیای DOTA است.

Fortnite رویای کراس پلی را به واقعیت تبدیل می کند اما تنها برای مدتی کوتاه

تصور کنید می توانستید عناوین چندنفره پلی استیشن 4 را با دوستان دیگر خود که پی سی و یا ایکس باکس وان دارند، بازی کنید. به گفته سازنده ها امکان به واقعیت پیوستن چنین رویایی به دلایل تکنیکی مختلفی چون تفاوت در پردازنده های کنسول ها وجود ندارد.

اما ظاهرا سازندگان بازی Fortnite دکمه ای جادویی را فشار دادند و بازیکن های پلی استیشن 4 به طور موقت توانستند با دارندگان بازی روی کنسول ایکس باکس وان بازی کنند. البته این قابلیت چند ساعت بعد غیرفعال شده و استودیو Epic Games اتفاق پیش آمده را یک اشتباه و باگ دانست که آن را اصلاح کرده اند.

Shadow of War آن دنباله ای نبود که انتظارش را داشتیم

پس از عرضه Shadow of Mordor، همگی تحت تاثیر سیستم Nemesis جالب آن قرار گرفته بودیم. دشمنانی که شخصیت مشخص دارند و تمامی تصمیمات شما روی بقا، قدرت و حتی مقام آن ها اثر می گذارد.

برای همین بود که امید داشتیم بازی های دیگری نیز از این سیستم جالب ایده بگیرند اما متاسفانه بازی های کمی به سراغ آن رفتند. البته جای نگرانی وجود نداشت چرا که قرار بود استودیو Monolith، سازنده Shadow of Mordor، از همین سیستم به شکل بهتری در نسخه بعدی نیز استفاده کند.

اما متاسفانه با آن که Shadow of War گاهی نیز لذت بخش بود اما به طور کلی به هیچ وجه آن دنباله ای نبود که انتظارش را داشتیم. بازی ایرادات زیادی داشت و توجه زیاد سازندگان به لوت باکس ها نیز باعث شده بود بخش نمسیس چندان به چشم نیاید.

به نظر شما چه اتفاقات دیگری بود که شایسته حضور در این لیست هستند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • I.G.I
    I.G.I | ۲۴ دی ۱۳۹۶

    هیجان انگیزترین خبر 2017 برای من ساخت igi3 بود

    • مرگ بر ساندیس خور
      مرگ بر ساندیس خور | ۲۴ دی ۱۳۹۶

      آی جی آی هم شد بازی آخه؟با اون متای مسخرش؟

  • pedram zarei
    pedram zarei | ۲۳ دی ۱۳۹۶

    هر کسی نظر خودشو داره ولی به نظر من سیستم عامل نینتندو سوئیچ به خصوص با به روز رسانی های اخیرش کم و کسر خاصی نداره و چیزایی رو که تو سیستم عامل یه کنسول باید باشه رو داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی