فروش پی سی این اواخر روندی ناامید کننده داشته و رشد سال به سال آن این محصول در شش سال گذشته همواره با افول روبرو بوده است. حالا اما موسسه تحقیقاتی IDC خبرهای خوبی را در این باره منتشر کرده است.

طبق گزارش مذکور بازار پی سی ظاهرا در فصل تعطیلات ۲۰۱۷ رشدی برابر با ۰.۷ درصد را تجربه کرده که این مساله با پیش بینی های قبلی IDC مبنی بر کاهش ۱.۷ درصدی صادرات پی سی تناقض داشته است.

البته باید اشاره کنیم که رشد فروش این محصولات بعد از شش ماه آن هم در فصل تعطیلات چندان هم اهمیت زیادی ندارد با این همه کارشناسان IDC باور دارند که بازار کامپیوترهای شخصی علیرغم ضعف کلی اش مدتی است که به سمت ثبات پیش می رود.

روی هم رفته در سالی که گذشت ۲۵۹.۵ میلیون دستگاه از این محصول به اقصی نقاط دنیا صادر شده که این میزان با کاهش ۰.۲ درصدی نسبت به سال قبل روبروست. البته باید اشاره کنیم این کاهش به مراتب از افت فروش ۱.۵ درصدی پی سی در سال ۲۰۱۶ (نسبت به سال ۲۰۱۵) کمتر است.

اچ پی بیشترین تعداد پی سی را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ به اقصی نقاط دنیا صادر کرده است

پرفروش ترین فعال این عرصه در سال ۲۰۱۷ اچ پی بود که ۳۴ درصد از سهم بازار این محصولات را به خود اختصاص داد. بعد از آن نیز نام هایی نظیر لنوو و دل قرار داشتند و اپل هم با افزایش ۷.۳ درصدی صادرات در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ توانست جایگاه چهارم جدول را به خود اختصاص دهد. بعد از این دو نیز نام هایی نظیر ایسوس و ایسر قرار داشتند که در جایگاه پنچم جدول جهانی قرار گرفتند.

در هر صورت رشد اندک صادرات پی سی در نخستین ماه های اخیر را می توان به فال نیک گرفت چراکه در سال ۲۰۱۵ بازار این محصول شدیدترین رکود در تاریخ خود را تجربه نمود و در سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ با افول ۱۰.۶ درصدی روبرو شد و کاهش فروش کلی پی سی در آن سال نیز طبق گزارشات برابر با ۸.۳ درصد اعلام گردید.