ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هیوندای کونا VS نیسان قشقایی؛ رویارویی کراس اوور های آینده بازار ایران

امروزه اکثر مردم تمایل به خرید کراس اور ها پیدا کرده اند که این مسئله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بعضی ها به دنبال ارتفاع بیشتر به نسبت خودرو های معمولی همچون هاچبک ها ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۴ دی ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

امروزه اکثر مردم تمایل به خرید کراس اور ها پیدا کرده اند که این مسئله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بعضی ها به دنبال ارتفاع بیشتر به نسبت خودرو های معمولی همچون هاچبک ها و سدان ها هستند. بعضی نیز شکل ظاهری متفاوت و نقطه دید متفاوت کراس اورها را می پسندند.

در این مقایسه از کره هیوندای کونا را داریم که از نظر ظاهری می تواند یکی از متفاوت ترین گزینه ها باشد. گزینه دیگر نیسان قشقایی ساخت انگلستان است که به عنوان یک گزینه کاربردی تر شناخته می شود.

طراحی خارجی

مدل جدید قشقایی از زبان طراحی جدید نیسان در بخش جلویی بهره می برد که این طراحی را از برادر بزرگ تر خود یعنی ایکس تریل به ارث برده است. طراحی کلی آن کلاسیک و ساده تر از کونا است در واقع نیسان خریدارانی را هدف قرار داده که بیشتر به دنبال کاربرد هستند.

کونا اما مسیر تویوتا C-HR و شروع کننده این سبک از طراحی یعنی خود نیسان با مدل جوک را دنبال کرده است. زبان طراحی گیرا و جوان پسند با رنگ روشن و رینگ های ستاره ای قطعا توجه بسیاری را به سمت خود جلب خواهد کرد.

قیمت و تجهیزات

قیمت پایه کونا از 24.500 دلار استرالیا آغاز می شود و به همراه پکیج ایمنی در حدود 26.500 دلار بدون احتساب مالیات قیمت خورده است. قشقایی نیز با توجه به یک بسته تجهیزات 500 دلاری قیمت نهایی معادل 28.990 دلار بدون احتساب مالیات دارد.

در بخش تجهیزات مواردی که به صورت مشترک در هر دو خودرو وجود دارند شامل 6 ایربگ، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، ترمز خودکار، سیستم کمکی تغییر لاین و سیستم هشدار دهنده برخورد از جلو، چراغ های روشنایی در روز، کروز کنترل، صندلی پارچه ای، بلوتوث و... هستند.

اگر به دنبال تجهیزات پایه بیشتری هستید باید به سراغ مدل های بالاتر این دو یعنی کونا هایلندر و قشقایی N-Tec بروید.

در قشقایی تجهیزاتی همچون، سنسور های جلو، چرخ های 17 اینچی(در کونا 16) و استارت دکمه ای نیز وجود دارند. هیوندای نیز به چراغ های جلو حساس به گرد و خاک، ریل سقفی، صفحه نمایش 7 اینچی مجهز به اپل کار پلی و آندروید اتو (نیسان صفحه نمایش 5 اینچی غیر لمسی دارد)، رادار نقاط کور و سیستم هشدار دهنده ترافیک در عقب مجهز است.

طراحی داخلی

هیوندای قطعا توانسته زبان طراحی گیرا تری در نگاه اول به لطف صفحه نمایش بزرگ تر را به مخاطب عرضه کند. حتی با این که مدل هاچبک هیوندای یعنی i30 قیمت پایین تری دارد به لطف صفحه نمایش بزرگ تر و یک سیستم ناوبری کامل مدرن تر از کونا به نظر می رسد اما در کونا خبری از سیستم ناوبری نیست.

کونا همچنین یک فرمان چرمی و دسته دنده دوست داشتنی دارد و سیستم کنترل تهویه مطبوع با جایگاه مناسب و پشت آمپر با طرح مشخص و منطقی را عرضه می کند.

اما پلاستیک سخت در جای جای کابین مشاهده می شود و خبری از دکمه استارت نیست و باید به روش قرون وسطایی خودرو را روشن کنید.

قشقایی نیز با این که مدل جدید آن به شمار می رود اما به دلیل صفحه نمایش کوچک غیر لمسی بسیار قدیمی به نظر می رسد. در باقی بخش ها با ظاهری جدید طرف هستیم و فرمان نیز بیش از پیش شبیه به برادر بزرگ تر خود یعنی ایکس تریل شده است.

با این که طراحی دیگر بخش ها شبیه به اتاق انتظار جراح ها به نظر می رسد اما پلاستیک به کار رفته از نوع نرم است و کیفیت مناسبی دارد و از این نظر در جایگاه بهتری به نسبت هیوندای قرار گرفته است.

همچنین قشقایی به لطف ابعاد بزرگ تر بسیار کاربردی تر از کونا به نظر می رسد. نیسان در حدود 20 سانتی متر طول بیشتری دارد و صندلی های عقب آن فضای سر و پای بیشتری دارند.

همچنین دید رو به بیرون نیسان قشقایی نیز بهتر از کونا است. نیسان فضای صندوق بیشتری در حدود 70 لیتر دارد و همچنین عمق صندوق بار آن نیز بیشتر است.

قوای محرکه

هر دو خودرو مجهز به موتور 2 لیتری تنفس طبیعی هستند و وزن آن ها زیر 1400 کیلوگرم است. هر دوی آنها نیز برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به زمانی در حدود 10 ثانیه نیاز دارند.

موتور هیوندای توانایی تولید 150 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور را دارد. موتور نیسان نیز 144 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. نمونه های مورد بررسی قرار گرفته از آن جایی که جز نسخه های پایه هستند قدرت را تنها به چرخ های جلویی ارسال می کنند.

بزرگ ترین نقطه تفاوت در جعبه دنده ها مشاهده می شود که در نیسان از نوع CVT و در هیوندای از نوع 6 سرعته اتوماتیک به همراه مبدل گشتاور است.

در نتیجه جعبه دنده هیوندای تند و تیز تر به نظر می رسد و با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت عملکرد آن را حس خواهید کرد. جعبه دنده این خودرو دنده را در دنده های سنگین تر نگه می دارد و با ایجاد مقاومت بیشتر فرمان و دریچه گاز، خودرو در حالت تهاجمی قرار می گیرد.

جعبه دنده نیسان اما چنین رفتارهایی از خود نشان نمی دهد و متناسب با حداکثر گشتاور موتور که در دور 4400 دور بر دقیقه تولید می شود عمل می کند.

برای مثال در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دور موتور در 1800 rpm قرار دارد. مصرف سوخت کونا نیز توسط سازنده آن معادل 7.2 لیتر اعلام شده است و برای نیسان 6.9 لیتر اعلام شده است.

سواری و هندلینگ

نیسان بروزرسانی های مختلفی را برای قشقایی 2018 در نظر گرفته است. مهندسان این شرکت تنظیمات فنر ها و همینطور کمک فنر ها را تغییر داده اند و انتی رول بار را نیز سفت تر کرده اند تا کنترل بدنه بهبود پیدا کند.

همچنین فرمان خودرو به مقدار کمی سفت تر شده است تا لرزش چرخ ها را کنترل کند. سیستم ترمز نیز به صورت مستقل در آمده است و گشتاور مستقیم نیز به بهبود عملکرد خودرو در سرپیچ ها کمک می کند.

سیستم تعلیق در عقب از نوع مولتی لینک و در جلو از نوع مک فرسون است. مهندسین هیوندای با توجه به وضعیت جاده های استرالیا (محل کشوری که این مقایسه صورت پذیرفته است) تنظیمات فنر ها، کمک فنر ها، بوش ها و...را تغییر داده است.

مدل 2 لیتری کونا با یک تیر پیچشی در محور عقب قطعا از نظر پایداری به پای قشقایی نمی رسد. قشقایی با لاستیک های 17 اینچی با کیفیت خوب، سواری شهری مناسبی را عرضه می کند و چسبندگی زیاد و صدای کمی را تولید می کند.

فرمان آن سبک است اما به نسبت کونا برای استفاده شهری  عملکرد بهتری دارد. کونا نیز چابک به نظر می رسد و کنترل بدنه آن عالی است و شاید حتی احساس راحتی بیشتری با آن داشته باشید.

با این حال اگر ما می خواستیم یک خودرو را برای رانندگی بدون دردسر شهری انتخاب کنیم، قشقایی انتخاب اول ما بود. فرمان سبک، سر و صدای کمتر وارد شده به اتاق و رفتاری خنثی، از دلایل ما برای این انتخاب هستند.

نتیجه گیری

هیوندای کونا قطعا از نظر بهای پرداختی مقرون به صرفه تر است و امکانات بیشتری به نسبت قشقایی دارد و همینطور راننده محور تر از قشقایی به نظر می رسد.

گرچه ما به صورت کلی هیوندای i30 را به کونا ترجیح می دهیم زیرا چه از لحاظ کاربرد و چه از نظر سطح تجهیزات و چه از نظر تجربه رانندگی در جایگاه بهتری قرار دارد.

نیسان در بخش سیستم مالی مدیا و سرگرمی نیز بسیار قدیمی است و تجربه رانندگی لذت بخشی را نیز ارائه نمی کند. اما از نظر کاربرد در جایگاه بهتری به نسبت کونا قرار دارد و بدون سر و صدای اضافه وظایف خود را انجام می دهد.

در این مقایسه همانند دیگر مقایسه ها به دنبال یک برنده مشخص نمی گردیم اما اگر به دنبال یک SUV سایز کوچک هستید که وظایف یک SUV را به خوبی انجام دهد قشقایی انتخاب اول شما خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • بهمن حق شناس
    بهمن حق شناس | ۲۵ دی ۱۳۹۶

    اکثر مردم تمایل دارن ۵ درصد توانایی خرید دارن

  • AmrH
    AmrH | ۲۴ دی ۱۳۹۶

    کشکای خونده میشه؛ قشقایی دیگه چیه ?

    • MohamadReza Goudarzi
      MohamadReza Goudarzi | ۲۵ دی ۱۳۹۶

      تلفظش اره ولی معنیش همونه از ایل قشقایی خودمون گرفته شده رنو ام یه مدل داره کاجار ولی همون قاجار خودمونه

      • u kh
        u kh | ۲۵ دی ۱۳۹۶

        قسمت اول حرفتون درسته اما رنو kajar هست در حالی که قاجار qajar

  • sahar
    sahar | ۲۴ دی ۱۳۹۶

    هیوندا خوشگله

مطالب پیشنهادی