ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوپر کامپیوتر
تکنولوژی

اروپا 1.2 میلیارد دلار را صرف توسعه سوپر کامپیوتر می کند

سوپر کامپیوترها ابزارهای تحقیقاتی مهمی در زمینه های پزشکی، هوانوردی، رباتیک و حتی تسلیحات هستند با این حال فناوری ساخت این ابزارها تنها به سه کشور آمریکا، چین و ژاپن محدود می شود. حالا اما ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

سوپر کامپیوترها ابزارهای تحقیقاتی مهمی در زمینه های پزشکی، هوانوردی، رباتیک و حتی تسلیحات هستند با این حال فناوری ساخت این ابزارها تنها به سه کشور آمریکا، چین و ژاپن محدود می شود.

حالا اما به نظر می رسد اروپایی ها از این وضعیت خسته شده و با سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری به دنبال پیوستن به این کلوب سه جانبه هستند.

«اندروس انسیپ»، معاون کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که اروپا در رقابت بر توسعه سوپر کامپیوتر تا حد زیادی از رقبای خود عقب مانده است.

سوپر کامپیوتر
سوپرکامپیوتر TaihuLight

این اتحادیه علی رغم برخورداری از منابع کافی و متخصصان ورزیده نتوانسته به این فناوری دست پیدا کند در حالی که چین پس از تولید ابر رایانه TaihuLight با 10.65 میلیون هسته که در هر ثانیه 93 هزار تریلیون محاسبه را انجام می دهد، حالا به سراغ تولید «Tianhe-3» رفته که ده برابر از TaihuLight قوی تر است و تا 2020 آماده بهره برداری می شود.

از طرف دیگر ده ها سوپر کامپیوتر دیگر نیز در آمریکا و ژاپن قرار دارند با این حال قوی ترین بازیگر اروپایی در این زمینه کمپانی فرانسوی «آتوس» است که پنجاه و پنجمین ابر رایانه دنیا را به نام Bull Sequana تولید کرده است.

این ابر رایانه قدرت محدودی دارد و در حال حاضر انجام محاسبات پیچیده در زمینه های تحقیقات فضایی، پزشکی، هواشناسی و غیره توسط دولت های اروپایی یا حتی سازمان های خصوصی مستلزم اجاره سوپر کامپیوتر از اروپا یا ژاپن است که علاوه بر وابستگی این اتحادیه به کشورهای مذکور، خطر درز یا سرقت اطلاعات محرمانه را نیز افزایش می دهد.ابر رایانهخرید و توسعه سوپر کامپیوترها هزینه های مستلزم صرف هزینه های بسیاری است، تا حدی که توسعه جدیدترین مدل از سوپر کامپیوترها تا نیم میلیارد دلار هزینه در پی دارد.

اتحادیه اروپا در حال حاضر 486 میلیون دلار را به این پروژه اختصاص داده و 714 میلیون دلار دیگر نیز از طریق کشورهای عضو به آن تزریق می شود.

در فاز اول این پروژه ابر رایانه ای توسعه داده می شود که توان رقابت با مدل های فعلی را داشته باشد اما فاز دوم به توسعه سوپر کامپیوترهای «اگزا اسکیل» با توان پردازش میلیاردها میلیارد محاسبه در ثانیه اختصاص پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • мσнαммα∂.α.ʝ
    мσнαммα∂.α.ʝ | ۲۵ دی ۱۳۹۶

    ایران: 2/8 ملیارد دلار خرج سوریه میکند.

    • ‌شکور حسین
      ‌شکور حسین | ۲۵ دی ۱۳۹۶

      کل بودجه ی ایران چقدره که این همه گوشی خرج کرده؟ ?

  • ali karami
    ali karami | ۲۵ دی ۱۳۹۶

    دقیقا چیکار میکنه

مطالب پیشنهادی