ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ ایسوس VivoBook 15

ایسوس همیشه در سالهای اخیر یکی از بهترین تولید کننده های کامپیوتر در جهان بوده و کماکان روند موفقیت خود را ادامه می دهد. آمار ها نشان می دهد که این شرکت در سال ۲۰۱۷، ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۶ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

ایسوس همیشه در سالهای اخیر یکی از بهترین تولید کننده های کامپیوتر در جهان بوده و کماکان روند موفقیت خود را ادامه می دهد. آمار ها نشان می دهد که این شرکت در سال ۲۰۱۷، در بسیاری کشورهای اروپایی و غرب آسیا برند اول یا دوم در فروش لپ تاپ بوده است. رویه ای که ایسوس را به موفقیت رسانده است، ساخت محصولات زیبا با قیمت مناسب و سخت افزار قابل قبول است، از جمله لپ تاپ VivoBook 15 که اخیرا به بازار عرضه شده است. از این سری لپ تاپ های جدید و خوش قیمت، قصد داریم مدل R542UN را بررسی کنیم که البته در بازارهای جهانی X542UQ نامیده می شود. این لپ تاپ ۱۵ اینچی از نظر قدرت سخت افزاری، تنوع امکانات و طراحی ظاهری نمره قبولی را دریافت می کند، بدون اینکه به جیب خریدار فشار بیش از حد وارد کند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

وقتی با یک محصول ایسوس مواجه هستید توقع طراحی قابل قبولی را دارید و VivoBook 15 هم غیر از این نیست. البته باید توجه داشته باشید که این محصول از نظر قیمت در سطح میانه قرار می گیرد، پس نباید به دنبال ویژگی هایی مثل باریک ترین یا سبک ترین باشید، اما VivoBook 15 با ویژگی های خود نمره قبولی را دریافت می کند.

این لپ تاپ ۱۵ اینچی با ضخامت ۲۳.۲ میلی متر و وزن ۲.۱۵ کیلو، با رقبایی مثل Acer Aspire A515-51G و Lenovo IdeaPad 320-15 برابری می کند. اما عمده ترین مشکل بخش طراحی در این سطح قیمت به استحکام پلاستیکی باز می گردد. برای مثال مانیتور VivoBook 15 به راحتی خم می شود و کیبورد با کمی فشار به داخل می رود، پس نباید انتظار مقاومت در حد محصولات مجهز به بدنه فلزی را داشته باشید.

سمت راست بدنه درایو نوری، درگاه کارت حافظه، جک ۳.۵ میلی متری و درگاه USB به چشم می خورند. داخل بسته بندی لپ تاپ ایسوس یک کوله پشتی زیبا و ۱ ماوس بی سیم خوش دست وجود دارند که می توانید از درگاه USB 2.0 برای اتصال دانگل ماوس بی سیم استفاده کنید.

البته VivoBook 15 در سمت چپ بدنه ۲ درگاه USB 3.0 هم دارد و در کنار آنها یک USB-C هم به چشم می خورد که به ویژگی استاندارد در محصولات جدید بازار تبدیل شده است. در سمت چپ ضمناً درگاه های VGA، شبکه، HDMI و درگاه اتصال شارژر هم حاضر هستند.

تنوع درگاه های لپ تاپ جدید ایسوس با توجه به قیمت دستگاه قابل قبول است و با محصولات هم رده برابری می کند. زیر بدنه هم ۲ اسپیکر ۱.۵ واتی استریو داریم که به لطف فناوری SonicMaster کیفیت قابل قبولی دارند و با وجود اینکه زیر بدنه هستند، صدا را به سمت جلو پرتاب می کنند.

ناگفته نماند که لپ تاپ VivoBook 15 در ۴ رنگ قرمز، طلایی، خاکستری و سفید قابل خرید است و برای راضی کردن سلیقه های مختلف تنوع مناسبی دارد. ایسوس ضمناً کارایی لپ تاپ های خود را پیش از عرضه به بازار با دقت بررسی می کند، برای مثال لولا های VivoBook 15 بیست هزار بار باز و بسته شده و دکمه های کیبورد ده میلیون بار فشار داده شده اند تا از عملکرد صحیح آنها حین استفاده کاربر اطمینان حاصل شود.

نمایشگر و کیبورد

ایسوس یک صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی Full HD از نوع TFT برای VivoBook 15 در نظر گرفته که روکش مات ضد بازتاب دارد. کیفیت این نمایشگر با توجه به سطح قیمت قابل قبول است و می تواند رضایت کاربر را جلب کند. البته باید توجه داشته باشید که زاویه دید پنل های TFT به خوبی فناوری های پیشرفته تر نیست و خوانایی نمایشگر هم در محیط های بسیار پر نور کاملاً کاهش پیدا می کند.

VivoBook 15 به یک کیبورد در قطع کامل از نوع جزیره ای مجهز است. ارتفاع دکمه ها مناسب و فاصله آنها از هم کافی است، اما حین تایپ کردن تمام سطح کیبورد به داخل می رود و بازخورد دکمه ها به خوبی محصولات گران قیمت تر نیست. در عوض تاچ پد دستگاه به لطف فضای بزرگ و حساسیت کافی، تجربه کاربری خوبی برای شما فراهم می کند.

سخت افزار و باتری

خوشبختانه تمرکز روی ظاهر زیبا باعث نشده شرکت تایوانی سخت افزار دستگاه را فراموش کند و لپ تاپ VivoBook 15 از توان مناسبی بهره می برد. ۱۲ گیگابایت حافظه رم از نیاز بخش عمده خریداران بیشتر است و پردازنده Core i7 8550u از نسل هشتم اینتل انتخاب شده که نسبتاً قدرتمند اما کم مصرف است. این چیپ در حقیقت نسخه به روز شده از i7-7500U به حساب می آید و جدیدترین نسل عرضه شده به بازار است. اینتل در این نسل تعداد هسته های مدل قبلی را از ۲ به ۴ افزایش داده اما فرکانس با کمی کاهش به ۱.۸ گیگاهرتز رسیده است.  VivoBook 15 با این ترکیب یک گزینه خوب با قیمت مناسب، برای اجرای برنامه های سنگین و استفاده از چندین برنامه به شکل همزمان محسوب می شود.

کارت گرافیک دستگاه GeForce MX150 هم یک میان رده جدید است که در سال ۲۰۱۷ و بر اساس معماری ۱۴ نانومتری پاسکال انویدیا معرفی شد. نگاهی به جدول تعداد فریم حین اجرای بازی های مختلف روی این کارت گرافیک نشان می دهد که با لپ تاپ VivoBook 15 امکان اجرای بازی های سال ۲۰۱۶ روی تنظیمات متوسط وجود دارد و علاقه مندان فیفا هم برای اجرای نسخه ۲۰۱۸ مشکلی نخواهند داشت، اما اگر بخواهید تنظیمات گرافیکی بالاتری را تجربه کنید یا بازی های جدیدتری را انجام دهید، باید به فکر یک لپ تاپ رده بالاتر یا محصولات گیمینگ باشید چون این ویژگی جزو کاربردهای لپ تاپ خوش قیمت ایسوس به حساب نمی آید.

بنچمارک های گرافیکی هم نتایج کسب شده حین اجرای بازی ها را تایید می کنند. از طرف دیگر کسب امتیاز ۳۳۰۰ در بنچمارک PCMark 10 و ۴۶۰۰ در PCMark 8 Work Accelerated نشان می دهد توان سخت افزاری VivoBook 15 از نیاز بیشتر کاربران عادی بیشتر است. بر اساس این امتیاز ها می توانید روی این محصول برای اجرای نرم افزارهای روزمره، مجموعه آفیس و نرم افزارهای مهندسی غیر گرافیکی یا اجرای همزمان چندین نرم افزار به شکل همزمان حساب باز کنید.

در ادامه جزئیات نتایج کسب شده در بنچمارک های انجام گرفته روی VivoBook 15 را مشاهده می کنید.

VivoBook 15 به یک حافظه ۱ ترابایتی SATA با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه مجهز است که چندان سریع به حساب نمی آید. البته این رقم در لپ تاپ هایی با این قیمت کاملاً فراگیر است. خبر خوب اینکه VivoBook 15 درگاه M.2 دارد و از نصب حافظه داخلی SSD پشتیبانی می کند، در نتیجه می توانید با کمی هزینه، سرعت عملکرد دستگاه را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. لپ تاپ ایسوس ضمناً با سیستم عامل لینوکس (توزیع Endless) عرضه می شود و فاقد ویندوز است.

ابتکار جالبی که شرکت تایوانی در این محصول پیاده کرده فناوری IceCool نام دارد. در این فناوری دمای بخش پایین کیبورد که دست کاربر روی آن قرار می گیرد، پایین تر از ۳۶ درجه یعنی خنک تر از دمای بدن انسان حفظ می شود تا هنگام تایپ کردن با کیبورد و استفاده از این لپ تاپ، حس مطبوعی داشته باشید.

در نهایت به باتری دستگاه می رسیم که ۳۸ وات ساعت ظرفیت دارد.هرچند این ظرفیت با توجه به ابعاد، رزولوشن نمایشگر و قیمت محصول کافی به نظر می رسد، اما باید توجه داشته باشید که VivoBook 15 سخت افزار قدرتمندی دارد و در نتیجه عمر باتری دستگاه تا حد زیادی به میزان استفاده شما از توان سخت افزاری وابسته است. برای مثال یک ساعت استفاده از تمام توان دستگاه به راحتی نیمی از ظرفیت باتری را خالی می کند، اما هرچه کمتر از VivoBook 15 کار سنگین بخواهید، عمر باتری هم افزایش پیدا می کند.

مزیت دستگاه در این بخش اینکه VivoBook 15 از شارژ سریع پشتیبانی می کند، در نتیجه ۶۰ درصد از ظرفیت باتری در تنها ۴۹ دقیقه کامل می شود. باتری دستگاه ضمناً از نوع لیتیوم پلیمر در نظر گرفته شده که نسبت به باتری های معمول لیتیوم یونی تا ۳ برابر بیشتر عمر می کند.

جمع بندی

VivoBook 15 با داشتن ۱۲ گیگابایت حافظه رم و پردازنده Core i7 8550u نسل هفتم به خوبی قادر است عملکردهای سنگین و چندین نرم افزار را به شکل همزمان اجرا کند. البته کارت گرافیک GeForce MX150 به درد بازی کردن یا اجرای نرم افزارهای گرافیکی حرفه ای نمی خورد. سرعت حافظه داخلی هم ۵۲۰۰ دور در دقیقه است که چندان سریع به حساب نمی آید، اما با اضافه کردن یک حافظه SSD به دستگاه می توانید سرعت را به شکل محسوسی افزایش دهید.

VivoBook 15 درگاه های متنوعی دارد از جمله VGA، کارت خوان، درایو نوری و USB-C که از این نظر با رقبای موجود در این سطح قیمت برابری می کند. همه اینها ضمناً در پوسته ای زیبا فراهم شده و می توان لپ تاپ ایسوس را در زمره محصولات زیبایی به حساب آورد که در این سطح قیمت با سخت افزار قابل قبولی عرضه می شود. ناگفته نماند که لپ تاپ ۱۵ اینچی VivoBook 15 در بازار ایران توسط گروه معیار با قیمت حدود ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • hdeldar
    hdeldar | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    من لپ تاپ VivoBook R542UR-DM248 رو خریدم بطور پیشفرض SSD نداشت . آیا درگاه M.2 داره ؟ دقیقا چی نوع SSD براش بخرم؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی