ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

USB-C
تکنولوژی

استاندارد بعدی USB می تواند سرعتی دو برابر داشته باشد

سرعت USB در دو دهه اخیر 1667 برابر شده و از میزان 12 مگابیت در ثانیه نسخه های اولیه به 20 گیگابیت در ثانیه رسیده. حالا «جف رِیوِنکرفت» (Jeff Ravencraft)، رئیس انجمن پیاده سازی USB ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

سرعت USB در دو دهه اخیر 1667 برابر شده و از میزان 12 مگابیت در ثانیه نسخه های اولیه به 20 گیگابیت در ثانیه رسیده. حالا «جف رِیوِنکرفت» (Jeff Ravencraft)، رئیس انجمن پیاده سازی USB خبر می دهد که این فناوری پتانسیل رسیدن به سرعت 2 برابر این مقدار یعنی 40 گیگابیت در ثانیه را نیز دارد. بدین ترتیب می تواند فاصله خود را با رقیب دیرینه یعنی تاندربولت کم کند.

سرعت USB در عرض دو دهه تا 1667 برابر افزایش یافته

استاندارد USB که امروزه بسیار مرسوم شده و در تجهیزاتی از شارژر موبایل ها گرفته تا هارد دیسک های اکسترنال به کار می رود، در نسخه های اولیه سرعتی معادل 12 مگابیت در ثانیه را ارائه می داد. سپس با افزایش سرعت آن به 480 مگابیت در ثانیه در نسخه 2.0، به روز رسانی مهمی را در سال 2000 تجربه کرد. پس از آن در سال 2008 بود که با ارائه نسخه 3.0 سرعت آن باز هم یک جهش اساسی را تجربه نمود و به میزان 5 گیگابیت در ثانیه رسید.

نسخه بعدی آن 3.1 بود که در سال 2013 عرضه شد و سرعتی دو برابر قبل، یعنی 10 گیگابیت در ثانیه را ارائه می کرد. در حال حاضر آخرین نسخه آن USB 3.2 است که در سال 2017 معرفی شده و سرعتی معادل با 20 گیگابیت در ثانیه را فراهم می کند.

بر اساس گفته ریونکرفت در رویداد CES 2018:

«ساختار فعلی سیم ها و اتصالات می توانند در سرعت 40 گیگابیت در ثانیه نیز کار کنند. با توجه به نیاز بازار به پهنای باند بالاتر،  تصور می کنم که ما باید به مسیر خود در بهبود کارایی نرخ [انتقال] داده، را ادامه دهیم».

با این افزایش سرعت و نیز استفاده همه گیر از فناوری USB پیش بینی می شود که این تکنولوژی بتواند در مقابل هجوم فناوری های انتقال اطلاعات بی سیم، تا سال ها به خوبی مقاومت کند. امید می رود سرعت بالاتر این درگاه بتواند موجب بهبود کارایی مانیتورها و نیز هارد درایو های خارجی شود.

پیش بینی می شود بسیاری از سازندگان سخت افزارها با افزایش سرعت USB استفاده از تاندربولت را کاهش دهند

همچنین با این افزایش سرعت، فاصله USB با رقیب دیگر خود که از سوی اینتل توسعه داده شده، یعنی تاندربولت نیز کاهش می یابد. البته فراموش نکنیم که این اتفاق موجب می شود سازندگان بیشتری تعبیه تاندربولت در دستگاه های خود را کاهش دهند، زیرا تعبیه این درگاه نیاز به پرداخت هزینه استفاده از آن به اینتل دارد. البته علی رغم اینکه اینتل نیز از طرفدارن در گاه تاندربولت است، ولی هنوز پاسخی به این مسئله نداده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • فرشاد حسین پور
    فرشاد حسین پور | ۲۷ دی ۱۳۹۶

    نوشته مگابیت یعنی باید تقسیم ۸ کنی تا سرعت به بایت بدست بیاد.اینم در شرایط ازمایشی زده و دنیای واقعی خیلی تفاوت داره به علت های مختلف مثله قدرت cpu

  • milad
    milad | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    سرعت من هنوز روی ۱۲مگ هست?

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    درگاه تایپ سی باید همه گانی بشه ، یعنی چه در گوشی های رده بالا چه رده پایین تلویزیون ، کامپیوتر و لپ‌تاپ و.... باید استفاده بشه چون استفاده ازش راحتتره ، عمر بالایی داره و سرعت بالایی هم میتونه داشته باشه در ظمن کوچیکتر هم هست

  • bahram Shademanpo
    bahram Shademanpo | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    من ک با یو اس بی ۳ یک دهم این سرعت رو ک گفتین تجربه نکرده ام

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۶ دی ۱۳۹۶

      بله در بسیاری از موارد این گفته شما درسته. دلیل اون به چند مسئله بر می گرده. یکی اینکه ممکنه دستگاه USB که استفاده می کنید محدودیت هایی داشته باشه. مثلاً حداکثر سرعت خواندن یا نوشتنش محدودتر از حداکثر ممکن در USB 3 باشه. مسئله دیگه اینکه ممکنه اگر به فرض از فلش USB3.0 روی یک هارد سرعت پایین کپی کنید (یا برعکس) به دلیل محدودیت سرعت هارد به مشکل بر بخورید و حتی به حداکثر سرعت ممکن روی فلش هم دست پیدا نکنید. مسئله بعدی به مشکلاتی بر می گرده که گاهی نویزی که چیپ های USB 3.0 روی بسیاری از دستگاه های بیسیم ایجاد می کنه باعث میشه برخی از سازنده ها سرعت چیپ رو محدود کنند. مثلاً در برخی از فرم ویر های روترهای ایسوس که از USB3.0 پشتیبانی می کنند (از جمله RT-AC88U) گزینه ای برای محدود کردن سرعت درگاه وجود داره که اتفاقاً پیشنهاد شده این گزینه فعال بشه تا روی کارایی فرکانس 2.4 گیگاهرتز تأثیری نذاره. البته گاهی بر عکس این مسئله هم اتفاق می افته. مثلاً برخی از ریسیورهای ماوس های بی سیم، از جمله ماوس های لاجیتک که از تکنولوژی unifying بهره می برند اگر به درگاه USB 3 برخی از نوت بوک ها وصل بشن، علی رغم اینکه خود اون ریسیور USB2.0 هست، گاهی موجب لگ زدن موس می شن که این مشکل هم به تداخل برخی از چیپ های USB 3 با فرکانس های 2.4 گیگاهرتز بر می گرده. بسیاری موارد مشابه دیگر هم هست.
      در نهایت به خاطر داشته باشید که سرعت هایی که توسط انجمن پیاده سازی USB اعلام میشه، در حالت بهینه و تئوری هست. دستیابی این سرعت ها به دلایلی از جمله کیفیت کابل ها و اتصالات، محدودیت های چیپست ها و نیز دستگاه های ورودی و خروجی و حتی موارد پیچیده تری مثل مادربوردها و ... هیچگاه قابل دستیابی نیست.

  • omid_end
    omid_end | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    زنده باد تایپ سی
    دیجیاتو یه آپدیت توپ بده بیرون دیجیاتو شبیه کلم تو خالی شده به خدا

مطالب پیشنهادی