ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دولت ایران و بیت کوین
تکنولوژی

نقش دو ربات در افزایش یکباره ارزش بیت کوین در سال ۲۰۱۳

حتما در جریان هستید که در یک یا دو ماه اخیر قیمت بیتکوین نوسانات شدیدی را تجربه کرده و این سوال را در ذهن بسیاری به وجود آورده که آیا می توان به ارزهای رمزپایه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

حتما در جریان هستید که در یک یا دو ماه اخیر قیمت بیتکوین نوسانات شدیدی را تجربه کرده و این سوال را در ذهن بسیاری به وجود آورده که آیا می توان به ارزهای رمزپایه اعتماد نمود یا خیر.

در همین راستا اخیرا سه محقق مقاله ای جالب تحت عنوان «دستکاری اکوسیستم بیتکوین» را در مورد اعمال نفوذ روی ارزش این پول رمزپایه منتشر کرده اند و در آن تشریح نموده اند که ارزش آن تا چه اندازه تحت تاثیر بازیگران بد است.

همزمان با نوسانات شدید ارزش این پول رمز پایه، بربسیاری محرز گردید که حداکثر یک یا دو نفر هستند که این ارزش را تعیین می کنند و به عبارتی بر آن اثر می گذارند.

در تایید همین گمانه زنی نیز این سه محقق در گزارش خود آورده اند:

این مقاله به بررسی و تحلیل اثر فعالیت های تجاری مشکوک روی کسب و کار Mt. Gox (که در زمینه داد و ستد بیتکوین فعالیت داشت) میپردازد؛ بازاری که با تقلب حدودا ۶۰۰ هزار بیتکوین به ارزش ۱۸۸ میلیون دلار در آن جابجا شد. در دو برهه زمانی که این معاملات مشکوک انجام گرفتند، بازار داد و ستد بیتکوین در آمریکا حدودا چهار درصد رشد را تجربه کرد در حالی که وقتی خبری از این معاملات نبود رشد بازار آمریکا نیز اندک برآورد می شد. با استناد به تحقیقات دقیقی که در این باره انجام شده می توان اینطور نتیجه گرفت که معاملات مشکوک در Mt. Gox ژاپن  باعث رشد بازار داد و ستد بیتکوین در آمریکا در ماه های آخر سال ۲۰۱۳ شده است. در این زمان نرخ بیتکوین از ۱۵۰ دلار به هزار دلار رسید.

تیم محققان همچنین به شواهد متعددی دست یافتند که نشان می داد دستکاری در قیمت بیتکوین صرفا به خاطر کوچک بودن بازار ارزهای دیجیتالی مختلف از جمله خود بیتکوین انجام گرفته است.

علیرغم افزایش چشم گیر سرمایه بازار دیگر ارزهای دیجیتالی، به نظر می آید که بازار این پول ها بسیار کوچک بوده. طی سال های اخیر همچنین  تعداد پول های مجازی از ۸۰ مورد در سال ۲۰۱۳ به ۸۴۳ مورد تا امروز رسیده است که البته بازار بسیاری از آنها کوچک و مستعد اعمال نفوذ است.

دستکاری در ارزش بیتکوین توسط دو ربات به نام های مارکوس و ویلی انجام شده

حالا مشخص شده که دستکاری در ارزش بیتکوین توسط دو ربات به نام های مارکوس و ویلی انجام شده که به ظاهر معاملاتشان به لحاظ قانونی بدون مشکل بوده اما بیتکوین هایی که برای این منظور به کار می بردند به خودشان تعلق نداشته است. در زمان هک شدن بازار داد و ستد Mt. Gox  ظاهرا تعدادی از این ربات ها توانسته اند معاملاتی ساختگی را رقم بزنند و با دستکاری قیمت بیتکوین چندین میلیون دلار را صاحب شوند.

حجم معاملاتی که به صورت علنی اعلام شد در Mt. Gox  انجام گرفته موارد ساختگی را هم شامل می شد و این تصور را در اذهان عمومی به وجود می آورد که معاملات کلانی در حال انجام است. البته با استناد به گزارش این سه محقق حتی با نادیده گرفتن معاملات جعلی باز هم متوسط حجم معاملات در تمامی بازارهای داد و ستد بیتکوین در زمان هایی که ربات های مذکور فعالیت می کرده اند بالا بوده.

با در نظر داشتن آنچه گفته شد ایرادی که به بیتکوین وارد می شود کاملا روشن و آشکار است: اگر این پول مجازی می خواهد که جدی تر گرفته شود نباید اعمال نفوذ روی آن تا این اندازه راحت یا حتی قانونی باشد. در حال حاضر پیش بینی می شود که بالاخره روزی تمرکززدایی جای قانونگذاری را در رابطه با این ارزها خواهد گرفت با این همه، واضح است که همچنان راه درازی در پیش است تا ارزهای مجازی از جمله بیتکوین جدی گرفته شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Dexter Morgan
    Dexter Morgan | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    چون هنوزم ی بازار در حال رشده ولی تعداد بازیگرا ک زیاد تر بشه اینجور مشکلات خود به خود رفع میشه

  • زروان
    زروان | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    بازار ارزای دیجیتال واقعا خر تو خر شده اخه بیش از ۸۰۰ نوع ارز اونم تو همین چند سال
    واقعا مسخرست

  • SM
    SM | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    تو روح ساتوشی ناکاموتو
    میخواستیم ی سیستم بعد چند سال عوض کنیم شب خوابیدیم صبح بیدار شدیم دیدیم 1 میلیون رفته روی کارت 800 تومنی
    ممکت واقعا بی صاحبی داریم

    • SM
      SM | ۲۶ دی ۱۳۹۶

      + خانم موسوی خیلی ممنون بابت مقالاتتون و اینکه تشکر که منو تو ایستاگرام بلاک کردید:( من جز لایک کار دیگه ای نمیکردم:( به هر حال پروفایل شخصیتونه صاحب اختیارید

  • آریا
    آریا | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    به این نوع ارز نمیشه اعتماد کرد

  • vahid kheradmand
    vahid kheradmand | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    لطفا دوباره دیجیگردی کنید
    @digiato

مطالب پیشنهادی