ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر شورای عالی فضای مجازی: اینطور پیش برویم لوله‌کش خارجی‌ها می‌شویم

امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت‌های مخابرات ایران و همراه اول، «سید ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران خبر داد که توازن مناسبی در توسعه صنعت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت‌های مخابرات ایران و همراه اول، «سید ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران خبر داد که توازن مناسبی در توسعه صنعت ICT کشور صورت نگرفته است.

فیروزآبادی اعلام کرد شرکت‌های ارتباطی بزرگ که نقش پایپ و لوله را برای جریان داده‌ها بازی می‌کنند، باید بین ۳۰ الی ۳۵ درصد از اقتصاد صنعت ICT را تشکیل دهند اما امروز این رقم حدود ۶۰ الی ۶۵ درصد است؛ اقتصادی که ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومانی دارد: «بیش از ۶۰ درصد از اقتصاد صنعت ICT به لوله‌کشی اختصاص پیدا کرده است. این مشکلی است که خودش را در پیام‌رسان‌ها نشان داده و باید این عدم توازن را حل کنیم.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی اعتقاد دارد که شبکه‌های اجتماعی سلول‌های آینده اقتصاد جهانی هستند اما ما در حال حاضر فقط بر بستر رسانه و در حوزه پیام‌رسان از آنها استفاده می‌کنیم: «فرض کنید در آینده اینترنت اشیا، خدمات تجارت الکترونیک، خدمات محتوا رسانی و همه این موارد بر روی یک پلتفرم قرار بگیرد. چنین پلتفرمی باید در چهارچوب سرزمین ایران از پایداری برخوردار باشد. در غیر این صورت نمی‌توانیم ثروت، دارایی‌ها و سرنوشت خود را روی آن قرار دهیم. باید سرنوشت خود را در یک زمین پایدار قرار دهیم.»

فیروزآبادی اشاره می‌کند که بخشی از این پایداری را با لوله‌های جریان داده‌ ایجاد کرده‌ایم ولی در صورت عدم استفاده صحیح، صرفاً لوله‌کش خارجی‌ها خواهیم بود: «امروز اقتصاد صنعتی در حال چرخش به اقتصاد خدماتی است. اقتصاد خدماتی و پلتفرم‌ها از لوله‌کشی‌های ما استفاده خواهند کرد. پلتفرم‌ها هم از سیستم‌های عامل استفاده می‌کنند که امروز فقط اندروید و iOS باقی‌مانده است. خود پلتفرم‌ها نیز گاهی از خدمات ابری استفاده می‌کنند. شرکت‌های آمریکایی با سیستم‌عامل و پلتفرم‌های خود تا پشت دروازه‌های ما می‌آیند. اینطور حاکمیت، قدرت و بیزینسی باقی نمی‌ماند. ما تبدیل می‌شویم به لوله‌کش.»

او موارد فوق را عدم توازن در توسعه می‌داند و عنوان می‌کند که نگاه تهاجمی به توسعه اقتصاد فضای مجازی وجود نداشته است. این در حالیست که تا کنون اقدام موثری برای توسعه سیستم عامل و یا حتی پلتفرم‌ سازی در ایران صورت نگرفته که بخشی از آن، مربوط به عقب‌ماندگی در حوزه زیرساخت در دولت‌های گذشته است. اولین قدم در تغییر این شرایط، تلاش برای ساخت پیام‌رسان‌های بومی جهت جایگزینی تلگرام بوده است اما آیا برای تغییر سلایق افراد در مسیر صحیحی حرکت می‌کنیم؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • hector_k2
    hector_k2 | ۲۷ دی ۱۳۹۶

    حکومت کننده ها باید به این درک برسن که نمیشه در کشور رو بست !! اگه واقعا دقدقشون استفاده از محصولات داخلی هستش این راهش نیست !! باید ایرانی ها بتونند از تمام محصولات خارجی و سرویس های خارجی در هر زمینه ای به راحتی استفاده کنند ( نه با هزارتا ف ی ل ت ر شکن محدود کردن سرعت سرویسها ، و کشیدن هزارتا بدبختی برای خرید یه جنس از امازون با قیمت چوبله !!!!!
    این اولین اصل این قضیه است این که ما باید مثل مردم کشورهای دیگه به راحتی دسترسی داشته باشیم ! وقتی همه استفاده میکنند چند نفر هم ایده به سرشون میزنه مشکلاتش رو درک میکنن و میتونند یه محصولی و یا سرویسی رو ارائه بدن که بشه به دنیا عرضه کرد اینطوری میشه با فروش سرویس ها و محصولات خودمون رو صادر کنیم ، و از اون طرف با حمایت کاربرا تکرار میکنم کاربرا مثلا برای خرید جنس یا سرویس داخلی 50% اش دولت بده ،نریم میلیارد میلیارد پول بریزیم تو جیب یه شبه استارت آپهایی مثل ... با این همه پول و سرمایه هنوز فرق خیابون یک طرفه دو طرفه رو نمیفمه و یه سرویس کاملا نابود در مقایسه با سرویس خارجی ارائه میده !! و راننده ما راضی زجر استفاده از سرویس های ف ی ل ت ر شده رو بکشه ولی از تولید داخلش استفاده کنه !!!

    • pouya20
      pouya20 | ۲۷ دی ۱۳۹۶

      اومد یه چیزی بگم دیدم هکتور کل حرف رو زده. کاملا با ایشون موافقم. باید چیزی از خودمون بسازیم که ملت بخوان داشته باشن و لذت ببرن نه اینکه خارجی رو فیلتر کنیم و درجه 3 دالیش رو کپی کنیم! باید با دنیا تعامل کنیم. باید چیزی به اونچه هست اضافه کنیم. این یعنی ارزش افزوده نه بستن و کپی زدن!

      • pouya20
        pouya20 | ۲۷ دی ۱۳۹۶

        من تو دبی دیدم تو متروهاش یه مونیتورهای بزرگی هست که گوگل مپ ارائه میده. داشتم استفاده میکردم. به من آدرس محل، ایستگاه مترو و حتی شماره اتوبوسی که باید سوار بشم رو داد بعد یه تلفن اون بقل زنگ میخورد(تو تصویر) گفت اگه میخوای این تلفن رو بردار با تاکسی برو. بقلش تبلیغ فروشگاه هم بود یعنی طرف با ارائه گوگل مپ داره تاکسی خودش رو کرایه میده و فروشگاه خودش رو ارائه میکنه. این یعنی هم افزایی. ایجاد ارزش افزوده. نه اینکه فیلتر کنه

      • abo_l
        abo_l | ۲۷ دی ۱۳۹۶

        دلمونو خون نکنین بزارین به درد خودمون بسوزیم اخه تا کی خ..یت تا کی نف..ی
        یعنی اینا (مس...ل...ین)واقعا نمیفهمن یا خودشونو زدن به اون راه ?

    • binam
      binam | ۲۷ دی ۱۳۹۶

      موافقم. خودرو هم همین‌جوریه که داغونه. دیدید مجلس تفحص کرد و گفت یکی از آقازاده‌های صنعت خودرو برای پژو کار می‌کنه و یکی از خودروسازان داخلی را هم خریده و …؟ باید جلوی اینا را گرفت. قضیهٔ فیلترینگ هم همین‌جوره، سود می‌برند. مباحث اخلاقی کم‌رنگ‌ترین بخشه.

    • javad
      javad | ۲۷ دی ۱۳۹۶

      دقیقا نکته اینجاس که دغدغه شون تولید ملی نیس،دغدغه شون منافعشونه که با آگاهی و به روز شدن مردم به خطر میفته

  • ali shafiey
    ali shafiey | ۲۷ دی ۱۳۹۶

    مشکل اصلی پایین بودن سطح تکنولوژی و کیفیته مثلا همین پیامرسانها نمونه های داخلی بقدری ضعیف هستن که نمیتونن به ۱ میلیون کاربرم سرویس بدن بعد انتظار دارن ۳۰،۴۰ میلیون کاربر نمونه های پر سرعت و پر امکانات خارجی رو ول کنن بیان اینجا شما یه امکان تماس صوتی و تصویری بزارید تو یه پیامرسان داخلی با سرورهای قوی که حتی ۱۰ درصد هم قطعی نداشته باشن و بتونن به ۱۰،۲۰ میلیون نفر سرویس بدن بعد ببینید چطوری پیشرفت میکنه البته وقتی واقعا امن باشن اعتماد مردم هم جلب میشه بلاخره یه جاهای حریم خصوصی افراد محسوب میشه و نباید به بهانه های مختلف نقض بشه

    • binam
      binam | ۲۷ دی ۱۳۹۶

      ایرانیا ضعیفند ولی نه در این حد که گفتی. بیش از ۲۰ میلیون کاربر را پشتیبانی می‌کنند و خدمات زیاد دیگه هم دارند. همچنین نگاهمون باید عوض بشه. مثلاً بجای اینکه واتس‌اب را در کل دنیا ببینیم، باید دید که هر کشوری بیشتر از چی استفاده می‌کنه. پرکاربردترین پیام‌رسان در روسیه، آلمان، انگلیس، آمریکا، هند، چین، کره جنوبی و … هرکدوم فرق داره. چرا؟!!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی