ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

What Remains of Edith Finch
ویجیاتو - بازی

نگاهی به 10 بازی کمتر دیده شده در سال گذشته میلادی

اگر از دنبال کنندگان سرگرمی های دیجیتال باشید، حتماً می دانید که خوب بودن یک اثر، از فیلم سینمایی گرفته تا آلبوم و موسیقی و بازی ویدیویی، به هیچ عنوان نمی تواند تضمینی برای خوب ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۷ دی ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

اگر از دنبال کنندگان سرگرمی های دیجیتال باشید، حتماً می دانید که خوب بودن یک اثر، از فیلم سینمایی گرفته تا آلبوم و موسیقی و بازی ویدیویی، به هیچ عنوان نمی تواند تضمینی برای خوب دیده شدن آن محصول بوده و ممکن است اثر ارزشمندی، نزد مخاطبان، کمتر دیده شده باشد.

صنعت بازی های ویدیویی به دلیل طیف عظیم سبک ها و بخش های مختلف، هر ساله شاهد عناوین ریز و درشتی است که با وجود آن که عملکرد فنی یا هنری مناسبی دارند، اما آن طور که باید و شاید در جایگاه فروش موفق عمل نمی کنند.

این موضوع که یکسان شدن سلیقه کاربران طی این سال ها، می تواند پیامد های خطرناکی را برای این صنعت داشته باشد، بحث جدایی است که در مقاله ای مستقل به آن خواهیم پرداخت اما فعلاً قصد داریم تا در ادامه، به بررسی بازی های تحسین شده ای در سال گذشته میلادی بپردازیم که به هر دلیلی، آن طور که لایقش باشند، توسط کاربران دیده نشده اند.

Prey

Prey

  • پلتفرم ها: پی سی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 79/100

بعد از نمایش حیرت انگیز Prey 2 در مراسم E3 2011، بسیاری از هواداران بازی های ویدیویی منتظر انتشار یکی از بهترین عناوین نسل گذشته بازی ها بودند. با گذشت زمان، کم کم اخبار مربوط به نسخه دوم Prey کم رنگ شدند و در نهایت کار به جایی رسید که ناشر بازی به طور رسمی ساخت قسمت دوم را کنسل کرد.

استودیو آرکین که در قسمت اول و دوم Dishonored، در مباحثی همچون طراحی مرحله و محیط سنگ تمام گذاشته و سطح توقعات جدیدی را خلق کرده بود، ساخت یک ریبوت برای یکی از محبوب ترین عناوین علمی تخیلی در نسل های گذشته را بسیار موقعیت مناسبی می دانست.

سرانجام، قسمت جدید Prey بدون هیچ پسوند و شماره خاصی برای پی سی، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 عرضه شد، جدا از نمره عجیب سایت ای جی ان به بازی که بعد ها با عذرخواهی منتقد این سایت و تغییر نمره همراه شد، Prey به طور کلی به علت روایت داستانی جذاب و معماری فوق العاده محیط هایی که در طول بازی در آن ها حضور داریم، مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

البته بازی آن چنان در بحث فروش موفق عمل نکرد، میزان فروش هفته اول بازی نسبت به ساخته قبلی استودیو آرکین یعنی Dishonored 2، به میزان 38 درصد کمتر بود. در ادامه نیز وضعیت فروش بازی آن چنان بهتر نشد تا با وجود شایستگی های بازی، عده زیادی آن را تجربه نکرده باشند و Prey از عناوین کمتر دیده شده سال گذشته باشد . بسیاری از منتقدان سیستم شوتینگ نسبتاً کند و تکراری بازی را دلیل عدم علاقه گیمرها به تهیه Prey می دانستند.

Yakuza 0

  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4، پلی استیشن 3
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 85/100

بعد از فروش فوق العاده در ژاپن و کشورهای اطراف و تاخیر دو ساله، سرانجام نسخه 0 از سری محبوب یاکوزا در سال گذشته سرانجام برای سایر نقاط دنیا نیز عرضه شد.

در یاکوزا 0 به انجام کارهایی مشغول خواهید شد که تقریباً هیچ کدام از سازندگان بازی های اکشن های ماجرایی سوم شخص در سال های اخیر، دیگر اهمیتی به آن ها نمی دهند.

از شرکت در مسابقات مختلف خواندن آهنگ و کارت بازی گرفته تا هر کار دیگری که فقط اهالی سرزمین خورشید تابان به آن علاقه دارند، همه و همه در یاکوزا 0 حضور پررنگی دارند.

جدا از این ها، بازی دارای یک داستان جنایی جذاب با تم شرقی بوده که در آن شاهد ترکیب خشونت عریان و حس طنز و شوخی جالبی هستیم. سایر مراحل بازی نیز جذاب بوده اند و قطعاً در مدت مورد نیاز برای به پایان رساندن بخش دانستی، حوصله شما سر نخواهد رفت.

فروش 500 هزار نسخه ای بازی در آسیای شرقی نیز گواهی بر این موضوع است که سازندگان بازی در سگا، کار خود را به درستی انجام داده اند پس اگر علاقه مند به تجربه یک بازی اکشن سوم شخص در فضایی کاملاً متفاوت و قدم زدن در خیابان های مدرن توکیو هستید، به هیچ عنوان تجربه یاکوزا 0 را از دست ندهید.

Night in The Woods

  • پلتفرم ها: پی سی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، اندروید، ای او اس
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 88/100

سال 2017 یکی از بهترین سال ها برای تجربه بازی های مستقل محسوب می شد. در این میان شاید بتوان لقب خاص ترین بازی مستقل سال را به Night in The Woods اختصاص داد. در بسیاری از موارد، بازی های مستقل با طراحی هنری دلنشین، تنها در همین بخش خوب عمل می کنند و دیگر حرف جدیدی برای گفتن ندارند اما این موضوع در مورد این اثر، صدق نمی کند.

بازی Night in The Woods جدا از آن که عنوانی دلنشین و هنرمندانه در بخش طراحی است، حرف های زیادی برای گفتن دارد. داستان بازی در رابطه با گربه ای بوده که پس از مدت زیادی، دوباره تصمیم به بازگشت به محل زندگی قبلی خود گرفته است.

سرکله زدن با حیوانات انسان نما که هر کدام خصوصیات مربوط به خود را دارند از جمله جذابیت هایی این عنوان است که هیچ وقت از آن سیر نخواهید شد. جدا از این، مینی گیم های جالبی در بازی حضور دارند تا Night in The Woods به عنوانی درجه یک تبدیل شود.

Robo Recall

  • پلتفرم ها: پی سی
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 86/100 

نمی توان کتمان کرد که هنوز راه زیادی برای جا افتادن دستگاه های واقعیت مجازی در صنعت بازی سازی مانده است اما با این وجود باز هم می توان عناوین با ارزشی را پیدا کرد که بر اساس این فناوری طراحی شده اند.

Robo Recall را می توان بهترین مثال برای یک بازی اکشن با فناوری واقعیت مجازی دانست. این بازی به معنای واقعی کلمه پر است از لحظات هیجان انگیز و نفس گیر که به لطف حضور واقعیت مجازی بهتر هم شده اند.

دشمنان خود را بهم دیگر بکوبید، گلوله های زیادی را به سمت آن ها شلیک کنید، در سر آن ها بزنید و به طور خلاصه به هر روشی که دوست دارید، با خیل عظیم آن ها مقابله کنید.

Robo Recall بازی خوبی محسوب می شود که استفاده درستی از قابلیت های دستگاه های واقعیت مجازی کرده و دقیقاً و تنها برای همین محیط طراحی شده است.

اگر به دنبال عنوانی هستید تا از خاک خوردن دستگاه وی آر شما جلوگیری کرده و استفاده هایی به جا از قابلیت های آن داشته باشد، Robo Recall عنوان مناسبی محسوب می شود. شاید عدم عرضه بازی برای پلی استیشن 4 که این روز ها مقصد اصلی بازی های واقعیت مجازی است، باعث شده تا این اثر کمتر دیده شده باشد.

Nier Automata

Nier Automata

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 88/100

احتمالاً تا به امروز صدای تحسین از بازی فوق العاده Nier Automata به گوش میلیون ها نفر رسیده و عده زیادی از این جمعیت، هیچ گاه آن را تجربه نکرده اند. جدا از سیستم مبارزه بازی که به خوبی عطش شما از یک بازی هک اند اسلش  سیراب می کند و بخش موسیقی بازی نیز عملکردی در سطح عالی دارد، Nier Automata قدم هایی در تعریف قصه و شخصیت پردازی برداشته که پیش از این کمتر در بازی های مرتبط با این سبک نمونه مشابه آن را دیده بودیم.

طراحی مراحل فوق العاده بازی باعث شده تا بستر برای روایت یک داستان و تجربه منحصر به فرد، فراهم شود. داستان بازی حرف های جدیدی در مورد موضوعاتی همچون عشق، جنگ، تلاش و پیروزی داشته که نمونه آن را مخصوصاً با این سبک روایی، کمتر دیده ایم.

دوربین بازی هم کاملاً در جدید بودن تجربه شما از یک بازی هک اند اسلش، تاثیر مستقیم و به سزایی می گذارد. باس فایت های ارزشمندی در نقاط مختلف بازی تعبیه شده اند و همه چیز در این بازی درست کار می کند.

شاید تنها تم خاص طراحی هنری و کاراکتر بازی به دلیل تفاوتی که با عناوین مشابه امروزی دارد، باعث شده تا این بازی به حق خود در سال گذشته نرسد.

Little Nightmares

Little Nightmares

  • پلتفرم ها: پی سی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 78/100

بازی Little Nightmare را می توان بهترین کابوس سال گذشته بازی  های ویدیویی دانست! روایت نامتعارف داستان در کنار طعنه زدن به دنیای ترسناک انسان امروزی، از جمله سوژه هایی است که در سال های اخیر بسیاری از بازی سازان کوچک و بزرگ به سراغ آن رفته اند.

در این بازی ما در نقش فردی با نام «شماره شش» قرار می گیریم که قصد فرار از کابوسی را دارد که خود او نیز به عنوان یک جزیی از آن کابوس، در آن ایفای نقش می کند.

طراحی هنری خاص بازی آن هم در روزگاری که این بخش در بازی های ویدیویی دچار مشکل تکرار شده در کنار معماهای جالب این عنوان، از Little Nightmare تجربه ای قابل تحسین خلق کرده اند.

شیوه خاصی که بازی در القا کردن عنصر ترس به مخاطب انتخاب می کند هم موضوع جالبی است که به خودی خود ارزش پرداخت در یک مقاله جداگانه را نیز دارد. دلیل عدم محبوبیت بازی بین کاربران را می توان به کاهش سهم فروش بازی های سبک ترسناک در سال های اخیر، بسط داد.

Snipperclips

Snipperclips

  • پلتفرم ها: نینتندو سوییچ
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 84/100

بازی Snipperclips را می توان بهترین عنوان برای نشان دادن قابلیت های کنسول نینتندو سوییچ دانست. این عنوان کاملاً سبک جدیدی را در تجربه یک بازی به صورت دو یا چند نفره پیش می گیرد.

در Snipperclips شما در نقش تکه های کاغذی قرار دارید که برای رسیدن به مقصود خود باید تا خورده، برش زده شده و معماهایی با محوریت فیزیک کاغذ و خط را حل کنند.

فیزیک جالب بازی در کنار بخش های مختلفی نظیر مد Death Match و بسکتبالی که در این بازی حضور دارند، Snipperclips را به یک اثر به شدت سرگرم کننده تبدیل کرده اند.

اگر از دارندگان کنسول نینتندو سوییچ هستید یا به هنوز در خرید این گجت ماژولار فوق العاده شک دارید، Snipperclips گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. شاید به دلیل آن که بازی به عنوان بازی لانچ کنسول نینتندو سوییچ عرضه شد و در آن زمان هنوز شک های زیادی نسبت به موفقیت این کنسول وجود داشت، فروش نسبتاً پایین Snipperclips، توجیه پذیر باشد.

Hollow Knight

  • پلتفرم ها:نینتندو سوییچ، پی سی
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 86/100

بازی Hollow Knight واقعاً عجیب است. اصلاً چطور می شود که ایده ساخت چنین عنوانی به سر یک بازی ساز می زند. در این عنوان در نقش یک پشه ای قرار خواهید گرفت که جدا از شوالیه بودنش، در یک محیط زیرزمینی، مشغول مبارزه و تلاش برای رسیدن به هدف خاصی است.

سر و کله زدن با انواع حشرات عجیب و غریب، سیستم های مبارزات و آیتم های متنوع کلاسیکی که در قالب عجیب بازی، دوباره رنگ تازه پیدا کرده اند همه و همه Hollow Knight به یک بازی با ارزش، تبدیل کرده اند.

بازی معجون درست و درمانی برای افرادی است که علاقه زیادی به تجربه بازی  های پلتفرمر داشته و جدا از آن، شیفته مشاهده خلاقیت و نوآوری در بازی های ویدیویی هستند.

Toukiden 2

کمتر دیده شده

  • پلتفرم ها: پلی استیشن ویتا، پلی استیشن 3، پلی استیشن 4، پی سی
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 77/100

اختلاف نظر بین منتقدان و کاربران موضوعی است که رخ دادنش در سینما، امر عجیبی نیست اما در بازی های ویدیویی کمتر دیده می شود و این بازی شاید یکی از همین موارد باشد.

Toukiden 2 یک بازی تحسین شده توسط اکثر افرادی است که آن را تهیه کرده اند اما نظر منتقدان با این کاربران متفاوت بوده و آن ها درصد رضایت به مراتب پایین تری از خریداران نسبت به Toukiden 2 دارند. بسیاری از افرادی که انجام بازی  های نقش آفرینی و اکشن ماجرایی علاقه دارند، بخش مورد علاقه خود از این بازی ها را در مبارزه با باس فایت ها می دانند.

حال چه می شود اگر یک بازی سرتاسر در مبارزه با باس فایت خلاصه شود. بازی Toukiden 2 به خوبی همین کار را انجام می دهد. سازندگان این عنوان تمام تمرکز خود را روی طراحی بخش نابود کردن غولآخر ها گذاشته و الحق که این وظیفه را به خوبی انجام می دهند.

What Remain of Edith Finch

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان
  • نمره بازی در سایت متاکریتیک: 92/100

انسان ها با درگیر شدن با زندگی امروزی و عنصر مدرنسیم، به قوت موضوع انسانیت و اهمیت و ارزش زندگی کردن را فراموش کرده اند.  What Remain of Edith Finch تلنگری هنرمندانه به مثابه یک نقاشی فوق العاده است که بر اهالی علاقه مند به بازی های ویدیویی و غیر اهل آن، اثر عمیقی خواهد گذاشت.

با وجود مدت زمان کوتاه و دو ساعته بازی، What Remain of Edith Finch سرتاسر پر از لحظاتی است که در ذهن شما برای مدتی طولانی ثبت خواهد شد. در این بازی با صحنه های مرگ افرادی از یک خاندان روبرو می شویم که هر کدام داستان خودشان را داشته و مرگ، آن داستان را به پایان رسانده است.

موسیقی، طراحی هنری و گیم پلی بازی همگی در خدمت این موضوع هستند تا با پر رنگ کردن مرگ و ملکوتی جلوه دادن آن، اهمیت زندگی و نفس کشیدن را برای شما آشکار کنند.

این اثر با وجود آن که سعی در مخاطب قرار دادن همه اهالی جامعه و تمرکز روی بخش روایت را دارد، اما به هیچ عنوان از بازی بودن خود فاصله نمی گیرد و همین موضوع کار سازندگان آن را قابل ستایش می کند.

تا کنون جوایز زیادی به این عنوان رسیده اما هزاران نفر با تجربه What Remain of Edith Finch بخشی از خاص ترین لحظات زندگی خود را تجربه کرده اند اما این بازی، به نظر من، عنوانی است که دیده شدن آن در سطح جهانی، می تواند تلنگر خوبی را به تک تک اعضای این دهکده جهانی که ما ساکنان آن هستیم، وارد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Golmohammadi
    Mohammad Golmohammadi | ۲۸ دی ۱۳۹۶

    نیر به لحاظ داستانی هیچی کم نداره ولی یه ربطایی به بازی اولی داره که مهمن. به لحاظ موسیقی این بازی قابل مقایسه با هیچ بازی که 2017 اومدن نیست و تو یه لول دیگست. بیشتر اینا لیاقتش هست

مطالب پیشنهادی