ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا جف بزوس تا سال 2013 ماشین هوندای خود را عوض نکرد؟

جف بزوس، مدیرعامل آمازون اکنون ثروتمندترین فرد دنیا است و مجموعه دارایی های وی بالغ بر 108 میلیارد دلار برآورد شده است، با این حال وی فردی بسیار صرفه جو است و همین مساله را ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

جف بزوس، مدیرعامل آمازون اکنون ثروتمندترین فرد دنیا است و مجموعه دارایی های وی بالغ بر 108 میلیارد دلار برآورد شده است، با این حال وی فردی بسیار صرفه جو است و همین مساله را یکی از عوامل موفقیت خود می داند.

کمپانی وی اکنون در وضعیت بسیار خوبی به سر می برد و بر سر تبدیل شدن به نخستین کمپانی تریلیون دلاری با اپل رقابت نزدیکی دارد. با این حال امپراتوری آمازون یک شبه به این وضعیت نرسیده و در سال 1994 زمانی که یک جوان 30 ساله نخستین سنگ بنای آن را کار می گذاشت، بسیار ساده و محقر بود. بزوس در این باره می گوید:

در ابتدای تاسیس آمازون تنها 10نفر بودیم و خود من بسته ها را با ماشینم به اداره پست می بردم. آن زمان آرزو می کردم که کاش یک لیفتراک داشتیم.

تنها سه سال بعد از این ماجرا آمازون به شرکتی سهامی تبدیل شد و بزوس ثروتی 12 میلیارد دلاری را به هم زد. با این حال اگر کسی مدیرعامل آمازون را نمی شناخت به هیچ نمی توانست از روی ظاهر یا ماشین او درباره ثروتش قضاوت کند چرا او یک هوندا آکورد نه چندان گرانقیمت سوار می شد. او در مصاحبه ای با شبکه CBS درباره خودرویش گفته بود که یک ماشین عالی است و کار او را راه می اندازد.

علی رغم اینکه در سال 1999 آمازون به شرکتی شناخته شده با سهامی عام تبدیل شده بود اما دفتر مرکزی آنها در یکی از محله های معمولی سیاتل و در کنار یک سمساری و مرکز تعویض رایگان سرنگ هرویین قرار داشت و میزهای کارکنان آن از درب اتاق درست شده بود. مدیرعامل آمازون هدف خود از این سیاست عجیب را اینگونه شرح داده است:

هدف ما انتقال پیام صرفه جویی بود.در واقع اینکار نشانه ای از این است که ما روی مواردی که برای مشتری اهمیت ندارد سرمایه گذاری نمی کنیم.

بزوس
دفتر کار بزوس در سال 1999

پنج سال پس از این ماجرا و تا سال 2004 نیز کارکنان این کمپانی از میزهای دربی استفاده می کردند و حتی امروز هم جایزه ای با عنوان «پاداش میز دربی» برای کارکنانی در نظر گرفته شده که بهترین ایده ها را در زمینه صرفه جویی ارائه کنند.

اگرچه برخی بزوس را به خساست به ویژه در امور خیریه متهم می کنند اما وی عقیده دارد که محدودیت ها باعث افزایش تدبیر، خودکفایی و نوآوری می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • milad
    milad | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    به منو شما چه آخه !!
    ملت ما فقط دونبال حاشین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی