ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران: طرح رجیستری صد درصد شکست می‌خورد

برندهای اپل، گوگل، بلک‌بری و موتورولا وارد طرح رجیستری شده‌اند اما هنوز سامسونگ و هوآوی که ۸۰ درصد از بازار موبایل ایران را در اختیار دارند، به زیر چتر رجیستری راه داده نشده‌اند. همین مسئله ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۵۶

برندهای اپل، گوگل، بلک‌بری و موتورولا وارد طرح رجیستری شده‌اند اما هنوز سامسونگ و هوآوی که ۸۰ درصد از بازار موبایل ایران را در اختیار دارند، به زیر چتر رجیستری راه داده نشده‌اند. همین مسئله سبب شده است تا انتقادات بسیاری در شیوه اجرایی این طرح مطرح باشد و «سید مهدی میرمهدی»، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران مشخصاً یکی از منتقدان و مخالفان اصلی طرح رجیستری است و آن را یک اشتباه می‌داند.

میر مهدی که روز گذشته نیز در خصوص واردات آیفون از سوی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی خبر داده بود، مشکلاتی ساختاری را به طرح رجیستری وارد می‌داند که یکی از اصلی‌ترین آنها، چند مرحله‌ای شدن ورود موبایل‌ها به طرح و ایجاد رانت است. او در گفتگو با دیجیاتو مردم را تاوان‌دهنده اصلی طرح رجیستری می‌داند و می‌گوید: «اکنون رانت به وجود آمده و در حال حاضر مردم ملزم شده‌اند تا هر آیفون را با قیمت ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان گران‌تر تهیه کنند. مردم مشغول پرداخت تاوان طرح رجیستری هستند و کسانی که موقعیتی داشتند و می‌توانستند مجوزها را دریافت کنند، از سود آن برخوردار شده‌اند.»

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران باور دارد اعلام اینکه قرار است در آینده طرح رجیستری مشمول برخی برند‌ها شود، رانت ایجاد می‌کند: «بخش زیادی از موبایل‌های سامسونگ از طریق قاچاق وارد می‌شود و این یک رانت است.  از سوی دیگر رانت برای برخی سازمان‌های دولتی مانند زیرمجموعه‌های شستا [شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی]به وجود آمده تا خودشان مشغول واردات موبایل شوند. می‌گویند سود واردات موبایل حدود ۱ الی ۱.۲ درصد است. وارد کننده هیچ‌وقت به خاطر یک‌درصد سود، سرمایه‌اش را که با دلار بالا و پایین می‌شود به خطر نمی‌اندازد.»

میرمهدی به شکل قاطع باور دارد که طرح رجیستری با شکست مواجه خواهد شد و یکی از مشکلات اصلی آن را نیز افزایش قیمت‌ها به واسطه همین طرح می‌داند: «امروز اعلام می‌شود که برای رجیستر کردن موبایل، هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. اما اگر واقعاً پولی دریافت نمی‌شود، چرا افراد همان موبایل را بین ۷۰۰ هزار تومان الی یک میلیون تومان گران‌تر تهیه می‌کنند؟»

او از حضور بدنه دولت و یکی از شرکت‌های تامین‌ اجتماعی به عنوان وارد کننده آیفون خبر می‌دهد و می‌گوید: «۱۰ هزار آیفون X از طریق یکی از شرکت‌های تامین اجتماعی وارد کشور شده است. قیمت هر آیفون X را ۵ میلیون تومان در نظر بگیرید. یک واردکننده توان وارد کردن این حجم از آیفون X را ندارد و بیشتر وارد‌کننده‌ها در نهایت سفارش ۵۰۰ آیفون را ثبت می‌کنند.»

میرمهدی به قوانین ایران اشاره می‌کند که در آن انحصار وجود ندارد اما وی عقیده دارد که این روند برای طرح رجیستری و واردات موبایل، انحصار به وجود آورده است: «واردات موبایل در ایران، مانند خیلی از کشورهای دیگر باید به شکل آزادانه انجام شود. در حال حاضر واردات از طریق یک عده خاص انجام می‌شود. باید هر کس بخواهد، بتواند این کالا را وارد کشور کند.» رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در خصوص درآمدزایی دولت از محل گمرک برای موبایل نیز می‌گوید: «اگر هر بازرگان بتواند ثبت سفارش برای واردات موبایل انجام دهد و حق دولت را هم پرداخت کند، در خدمات و قیمت رقابت ایجاد می‌شود.»

میرمهدی در گفت‌وگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که شرایط فعلی، باعث شده تا رانت برای عده‌ای به وجود آید و نام آن را هم طرح رجیستری گذاشته‌ایم: «بیایید رقابت را بین ۵۰ واردکننده داشته باشیم نه تعدادی محدود. در کالاهای دیگر که محدودیتی وجود ندارد و ورود آن توسط همه آزاد است، اختلاف قیمت‌ها را ببینید. نمی‌گویم باید بازار بی‌در و پیکر باشد، اما انحصار نباید در یک برند خاص در دست یک عده محدود باشد.»

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران آینده‌ی روشنی را برای این طرح متصور نیست و اعتقاد دارد که صد درصد با شکست مواجه خواهد شد. وی اشاره می‌کند که با ورود سامسونگ [که بر اساس آمار کافه بازار، بیش از ۵۰ درصد سهم بازار موبایل ایران را در اختیار دار] به طرح رجیستری، بازار متحول خواهد شد و کسانی که خودشان در مقطعی سود‌های بسیاری برده‌اند، از مخالفین سرسخت این طرح خواهند شد.

میرمهدی با اشاره به واردکنندگان یک برند پرطرفدار در بازار ایران، عنوان می‌کند که این افراد در حال حاضر درخواست اعلام شدن نام برند و ورود آن به طرح رجیستری را دارند که علت آن، انبار شدن بیش از حد تلفن‌های همراه همین برند در کشور است: «هر کلای اینچنینی با اختلاف سود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید. هزینه این طرح از جیب مردم ایران پرداخت شد.»

«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل پیش از این در گفتگو با دیجیاتو عنوان کرده بود که تاخیر در اجرای کامل طرح رجیستری، برای برخی واردکنندگان مشکلات و زیان‌هایی را به وجود آورده است. وی در آذر ماه و پس از اجرایی شدن طرح برای اپل، به دیجیاتو گفته بود: «واردکنندگان فعلی باید درصد نرخ‌های جدید گمرک را برای وارد کردن موبایل‌ها پرداخت کنند، با اینکه واردکنندگان اصلی تا نزدیک به 8 درصد می‌توانند با توجه به ویژگی‌هایی چون گارانتی‌دار بودن محصول، کارت طلایی خدمات و... بر روی قیمت اصلی کالا اضافه کنند با این حال بازهم حدود پانزده درصد زیان می‌بینند چرا که همین مدل‌ها توسط قاچاقچیان با نهایت افزایش قیمت یک‌ درصدی برای آنها وارد کشور می‌شود و خریداران بسیاری هم دارد.»

در حال حاضر گفته می‌شود که طرح رجیستری تا ۲۲ بهمن ماه برندهای پرطرفدار در بازار ایران را پوشش خواهد داد. این در حالیست که وزیر ارتباطات امروز خبر داده است که در ۱۴ بهمن، یک برند آسیایی دیگر وارد طرح رجیستری خواهد شد. باید دید شرایط بازار و واردکنندگان پس از اجرایی شدن طرح رجیستری برای برندهای سامسونگ و هوآوی چگونه پیش خواهد رفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • FARDIN.?
    FARDIN.? | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    فقط سعی کنید بچه دار نشین !!!!
    فردا بیاد این وضعو ببینه چی بگیم

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۱ بهمن ۱۳۹۶

    برا من هیچ اهمیتی نداره ، راه دیگه برا تهیه گوشی به قیمت مفت وجود دارد

  • محمد
    محمد | ۱ بهمن ۱۳۹۶

    شکست نمی خوره باید اصلاح بشه یک مقدار

  • ali_mousaviyeh
    ali_mousaviyeh | ۱ بهمن ۱۳۹۶

    چه عجب یه نفر حرف دل مردم رو زد،دمش گرم،همه این طرحا برای چاپیدن ملته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی