ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اتمام ذخایر آبی کیپ تاون تا ۹۰ روز دیگر؛ خشکسالی دامن آفریقای جنوبی را هم گرفت

یکی از مسائلی که این روزها ذهن ایرانی ها را به خود مشغول کرده عدم بارندگی در شهرهای مختلف کشور است که خبر از تابستانی به شدت گرم و اتمام ذخایر آبی می دهد. البته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

یکی از مسائلی که این روزها ذهن ایرانی ها را به خود مشغول کرده عدم بارندگی در شهرهای مختلف کشور است که خبر از تابستانی به شدت گرم و اتمام ذخایر آبی می دهد. البته مسئولین کشور اعلام کرده اند هنوز خبر از جیره بندی آب برای ماه های آتی نیست اما اقدامات مقتضی برای این منظور در دست بررسی قرار دارند.

حالا خبر رسیده که کیپ تاون (از شهرهای مهم آفریقای جنوبی) نیز به چنین شرایطی دچار شده و تا ۹۰ روز دیگر اندوخته آب آشامیدنی آن تمام می شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد کیپ تاون اولین شهر بزرگ دنیا خواهد بود که با اتمام ذخایر آبی اش روبرو می گردد.

مقامات رسمی شهر نیز با در نظر داشتن شرایط به وجود آمده اقدام به انتشار جزئیات مربوط به وضعیتی تحت عنوان «روز صفر» کرده اند؛ یعنی شرایطی که در آن اندک اندوخته باقی مانده شهر به مصارف ضروری نظیر بیمارستان ها اختصاص می یابد.

کیپ تاون آفریقای جنوبی

در حال حاضر شهرداری کیپ تاون اقداماتی را برای جلوگیری از بروز این فاجعه در دست انجام دارد؛ برای مثال جیره مصرفی هر خانه در این شهر محدود شده و روزانه هر فرد تنها می تواند ۱۰۴ لیتر آب مصرف کند. جالب است بدانید که متوسط آب مصرفی هر ایرانی در روز برابر با ۲۰۴ لیتر عنوان شده است و در گزارشی دیگر مقدار آب مصرفی هر فرد در کشورمان برای استحمام معمولی ۸۰ لیتر ذکر شده است.

متوسط آب مصرفی هر ایرانی در روز برابر با ۲۰۴ لیتر عنوان شده است

شهرداری کیپ تاون همچنین از ساکنان این منطقه خواسته که زمان استحمام خود را محدود به دو دقیقه نمایند و از آبیاری باغچه ها و شستشوی ماشین هایشان خودداری کنند و حتی المقدور از فلاش تانک در توالت ها استفاده نکنند.

اما این کمبود آب از خشکسالی سه ساله ای نشات می گیرد که بر این شهر سایه انداخته است. در هر صورت اگر کاهشی در میزان مصرف ساکنین این شهر رخ ندهد آب آشامیدنی کیپ تاون دست کم تا ۹۰ روز دیگر تمام می شود.

نکته عجیب در این باره آنکه مقامات کیپ تاون اعلام کرده اند برای جلوگیری از دستبرد به ذخایر آبی این شهر مامورانی را در مجاورت آنها به خدمت گرفته اند. اما ثروتمندان شهر ظاهرا بر آن شده اند تا آب مصرفی شان را از دیگر شهرهای آفریقای جنوبی از طریق تانکرهای مخصوص خریداری کنند و از این بابت نگرانی ندارند.

تانکر حمل آب

به باور کارشناسان این خشکسالی از پیامدهای مستقیم گرمایش زمین است که در صورت ادامه یافتن سهم کیپ تاون را از بارندگی ها کمتر خواهد کرد. در همین رابطه البته مقامات این شهر سرمایه گذاری هایی را روی گیاهان نمک زدا انجام داده اند اما نتیجه این سرمایه گذاری ها در کوتاه مدت حاصل نخواهد شد و فرایند مذکور اندکی زمان بر است.

اعمال سیاست های سخت گیرانه بر مصرف آب و کاشت درختان نمک زدا راهکار فعلی مقامات شهری کیپ تاون است.

به نظرتان بهترین راه حل برای پیشگیری از بروز بحران مشابه در ایران چیست؟

شاید به خواندن این مطالب نیز علاقمند باشید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • A.M.
    A.M. | ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

    بالای 80% مصرف آب در بخش کشاورزی است به این قسمت که بیشترین اتلاف را هم دارد توجه کنید.

  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۱ بهمن ۱۳۹۶

    بهترینش همینه که مردم واقعا صرفه جویی کنند.و در وحله دوم بارور کردن ابرها و همکاری با کشورهای پیشرفته در این زمینه هست.کشور ما غنی از ذخایر هست چرا نباید یه قسمت از پولش رو صرف بارور کردن اصولی ابرها کنن که بتونن چند برابر اون برداشت کنن

    • alimohammadi15
      alimohammadi15 | ۱ بهمن ۱۳۹۶

      خوب چرا ابر هارو بارور کنیم؟!
      حاضرم قسم بخورم اگه یه کم صرفه جویی در بخش کشاورزی کنیم اصلا مشکل نداریم.
      دیدم توی نواحی فوق العاده خشک و گرم، هندونه و خربزه کاشتن و زمین کشاورزی رو لب به لب آب کردن، شما فرض کنید آب توی زمستون میاد و قیمت فوق ارزون، کسی چندان استفاده نداره، خود آب میره، ذخیره هم نمیشه. صد ها لیتر آب. همین آب توی تابستون گرون تره ولی باز از آب میره و ذخیره زمستون نیست. این بخش خیلی خیلی کوچیکی از مصرف بسیار بسیار بالا و بی دلیل آب در بخش کشاورزی ماست. بعد ما هی میگیم یه گناه این شکلی انجام ندید. بابا اسراف گناه خیلی بزرگیه، دروغ گناه بزرگیه، و گناه های بسیار بزرگ دیگه.
      ما میتونیم به سادگی با همین منابع آبی دووم بیاریم، اگه بخوایم.

مطالب پیشنهادی