ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارتباط زلزله با ماه
علمی

ماه نمی تواند به پیش بینی زلزله کمک کند

در برخی از افسانه های قدیمی آمده که زلزله های قوی همواره در گام های مشخصی از یگانه قمر زمین، ماه (حالت‌های مختلف دیده شدن بخش روشن ماه از زمین) اتفاق می افتند. ولی تحقیقات ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

در برخی از افسانه های قدیمی آمده که زلزله های قوی همواره در گام های مشخصی از یگانه قمر زمین، ماه (حالت‌های مختلف دیده شدن بخش روشن ماه از زمین) اتفاق می افتند. ولی تحقیقات جدید نشان می دهند که زمین لرزه ارتباطی به این مسئله ندارد.

«Susan Hough» دانشمند مطالعات جغرافیایی آمریکا برای یافتن این مسئله اطلاعات  200 زلزله با بزرگی 8 ریشتر یا بیشتر را که در 400 سال اتفاق افتاده اند، مورد بررسی قرار داده. او اطلاعات روزهای وقوع زلزله را با شرایط گام ماه تطبیق داده. بدین ترتیب دریافته که هیچ ارتباطی بین زلزله های قوی و حالت دیده شدن ماه از زمین وجود ندارد.

ارتباط زلزله با ماه

لازم است اشاره کنیم که یک تحقیق قبلی بر این موضوع دلالت داشت که جزر و مدی که در دریاها به واسطه ماه به وجود می آید، می تواند موجب زلزله به واسطه گسل ها شود. البته با مطالعه کامل آن تحقیق مشخص شد که نویسنده در تهیه آن بسیار محتاطانه عمل کرده. به گفته Hough افراد دخیل در آن تحقیق، هرگز ادعا نکرده بودند که اطلاعات منتشر شده از سوی آنها می تواند برای پیش بینی وقوع زلزله به کار رود.

زلزله معمولاً به این علت اتفاق می افتد که پوسته زمین به لایه های مختلفی تقسیم می شود. این لایه ها می توانند به آرامی حرکت کنند و سایر لایه ها را نیز به حرکت درآورند. در صورتی که این لایه ها به هم گیر کنند، به مرور انرژی آنها افزایش پیدا می کند، تا روزی که از هم جدا شوند و بدین ترتیب انرژی خود را با وقوع زلزله آزاد کنند.

ارتباط زلزله با ماه

پیش از این بارها دانشمندان تلاش کرده اند زلزله را پیش بینی کنند ولی حداقل تا الان ثابت شده که در این امر ناموفق بوده اند. البته برای دانشمندان هنوز جای تعجب است که برخی از حیوانات مدتی قبل از زلزله توانایی تشخیص آن را دارند. به عنوان نمونه مارها و راسو ها قبل از زمین لرزه رفتارهای عجیبی را از خود نشان می دهند.

در نهایت Hough علی رغم اینکه به گفته خود اطمینان دارد، می گوید: «دیر یا زود یک زلزله قوی دیگر در ماه کامل اتفاق خواهد افتاد و علم دوباره این موضوع (ارتباط گام های ماه با زلزله) را مطرح خواهد کرد».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی