ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاست ایران در قبال بیت کوین
تکنولوژی

رییس بانک مرکزی و وزیر ارتباطات درباره ارزهای دیجیتال چه می‌گویند؟

سیاست کلی بانک مرکزی تا به امروز در قبال ارزهای مجازی، سیاست نادیده گرفتن بوده و در این بین گاهی هشدارهایی هم به مردم درباره بیت کوین داده شده است. به نظر می‌رسد این هشدارها ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

سیاست کلی بانک مرکزی تا به امروز در قبال ارزهای مجازی، سیاست نادیده گرفتن بوده و در این بین گاهی هشدارهایی هم به مردم درباره بیت کوین داده شده است. به نظر می‌رسد این هشدارها از نظر وزیر ارتباطات توضیحات کافی را در بر نداشته چرا که وی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت، خواستار اطلاع رسانی کافی به مردم شد و از ناآگاهی برخی مسئولین درباره این حوزه گلایه کرد.

«بسیاری از مسئولان درباره بیت کوین اطلاعات درستی ندارند»

«محمد جواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات کشورمان پیش‌تر نیز در نشست‌های خبری خود اشارات تلویحی به موضوع ناآگاهی برخی از مدیران بالادست و مربوطه درباره بیت کوین داشته و امروز آن را صریح‌تر از پیش اظهار کرد:

«وضعیت بانکداری الکترونیک و تبادلات ارزی مبتنی بر رمز و بیت کوین اوضاع مناسبی ندارد و باید به آن رسیدگی شود، عدم آینده نگری به مساله بیت‌کوین و سایر ارزهای مشابه ضررهای بسیاری را متوجه مردم کرده و همچنین باعث خروج ارز از کشور شده است. تمامی این اتفاقات لزوم آگاهی دادن به مردم را در این باره افزایش می‌دهد هر چند بسیاری از خود مسوولان نیز با این مفهوم آشنا نیستند که باید به مطالعه بیشتر در این حوزه بپردازند.»

قانونی شدن بیت کوین

«اگر خود را با تحولات شگرف بلاک چین همراه نکنیم، بازنده خواهیم بود»

جهرمی پا را فراتر گذاشته و یکی مسئولیت‌های افراد موثر در بانکداری الکترونیک را تدوین نقشه راه توسعه شبکه بانکی و سوق دادن آن به سمت فناوری بلاک چین عنوان کرده است:

«بلاک‌چین در چند سال آینده تحول شگرفی را در دنیا ایجاد می‌کند و اگر خود و ساختار خود را منطبق با این تغییرات نکنیم، دوباره در عرصه رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود.»

سیاست ایران در قبال بیت کوین

بانک مرکزی کماکان سیاست محتاطانه و نظارتی را برای ارزهای دیجیتال در نظر دارد

از آن سو «ولی الله سیف»، رییس بانک مرکزی کشور در این همایش مساله بیت‌کوین را کماکان موضوعی عنوان کرد که باید محتاطانه با آن برخورد کرد. او که پیش‌تر نیز از بررسی‌های بانک مرکزی درباره ایمنی بودن ارزهای دیجیتال گفته بود، وی در همایش بانکداری الکترونیک نیز ضمن تاکید بر این موضوع گفت:

«رویکرد اساسی بانک مرکزی، تدوین چارچوب‌های کاری و ایجاد ساختار سلسله مراتبی از نظارت است که امکان رصد بازار را با ظرفیت‌های نوآورانه نامحدود فراهم می‌کند. بانک مرکزی به جای قالب سنتی اعطای مجوز، ایجاد چارچوب‌هایی را مد نظر قرار داده است که فضای نوآوری را در عین کنترل بازار پولی حفظ و مراقبت نماید. بیت کوین تهدیداتی نظیر سفته بازی، ایجاد حباب محتمل در ارزش رمزینه ‌پول‌ها، نوسانات شدید قیمتی آنها و از دست رفتن تدریجی خواصشان به عنوان ابزار پرداخت قابل اتکا را در بر می‌گیرد که موجب می‌شود تمامی بانک‌های مرکزی و سیاستگذاران پولی جهان، از جمله بانک مرکزی به احتیاط در خصوص پذیرش و یا به رسمیت شناختن آنها روی بیاورند.»

قانونی شدن بیت کوین

«در وهله اول باید ریسک و مخاطره بالای رمزینه پول‌ها را در نظر داشت»

سیف ظرفیت‌های فناوری بلاک چین را در افق‌های نوین برای تحول بانکداری متصور می‌شود ولی فعلا سیاست بانک مرکزی را مجددا رصد این ارزها عنوان می‌کند. او معتقد است که در وهله اول باید ریسک و مخاطره بالای رمزینه پول‌ها را در نظر داشت تا بتوان از فناوری پشتیبان آنها برای کاربردهای جدید بهره‌برداری کرد:

« البته نباید از قابلیت فناوری‌های زنجیره بلوک و دفاتر توزیع یافته و امکانات بی نظیر آن در ایجاد زیرساخت اعتماد، رهگیری و انکار ناپذیری معاملات و مبادلات غافل شد. فضا برای نوآوری‌هایی در حوزه‌های قراردادهای هوشمند تسهیلاتی و سپرده‌ای، تعاملات ترهینی، اعتبارات اسنادی و تضامین و وثایق هوشمند پدید آمده است که گره‌های مهمی را از کلاف نیازمندی‌های اقتصاد از نظام بانکی خواهد گشود.»

بیت کوین می‌تواند تحریم‌ها را برای دولت ایران بی‌اثر کند

به نظر می‌رسد تاکید و اصرار وزیر ارتباطات تاثیری بر نگرش بانک مرکزی روی سیستم ارزهای دیجیتال نداشته و سیاست آنها مبنی بر هشدارهای اولیه و سلب مسئولیت در قبال این نوع ارزها ادامه داشته باشد. کارشناسان بر این باورند که آینده مبهم دنیای ارزهای دیجیتال که موجب شده هر اقتصاددانی در دنیا تحلیل‌های جداگانه‌ای برای آن داشته باشد، موجب شده تا بانک مرکزی فعلا به طور رسمی وارد بازار بیت کوین نشود چرا که شاید فاجعه‌ای همچون ضررهای هنگفت موسسات مالی و اعتباری برای این نوع ارزها هم پیش بیاید.

سیاست ایران در قبال بیت کوین

تصمیم گیرنده اولیه و اصلی درباره بیت کوین بانک مرکزی خواهد بود

با اینکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند دنیای ارزهای دیجیتال برای کشوری مثل ایران که در تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته راهی برای دور زدن آنها و قدرت‌نمایی در مبادلات تجاری در عرصه جهانی است، تا زمان ایجاد یک ثبات در این بازار و یا تحلیل‌های بیشتر بانک مرکزی باید صبر کرد، چرا که حساسیت درباره ارزهای رمزنگاری شده در قوه قضائیه، شورای عالی فضای مجازی و دیگر دستگاه‌ها هم بالاست اما در نهایت بحث بیت‌کوین و سایر ارزهای مشابه اول از همه یک بحث پولی است و باید بانک مرکزی در ابتدا درباره آن تصمیم‌گیری‌ کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Android_Programmer
    Android_Programmer | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    این لازم نیست در مورد چیزی حرف بزنند... قیمت دلار رو کنترل کنند که سر به فلک کشید، داریم رسما مثل کشورای آفریقایی میشیم.

  • T_T
    T_T | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    باز یه مشت ترول که هیچ چیزیم بارشون نیست ریختن اینجا به همین قبله قسم اگه کامنتا بدون مشکل منتشر میشد جوری با دلیل میکوبیدکتون که جرات نکنین یه بار دیگه شر و ور بنویسید از خودتون

  • saeed
    saeed | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    ک... شعر میگویند

  • open secure
    open secure | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    راه مقابله با تحریم های میان بر های خطرناک و شمشیر های بدون قلاف نیست . راه مقابله با تحریم یک راه است و ان راه مستقیم است .
    اقتصاد مقاومتی یعنی ثروت و قدرت هوشمندانه در جهت تولید داخلی و قوی تر شدن تاحدی که خود تحریم کنندگان مایل به قبول ما در جامعه جهانی و لغو تحریم ها بر اساس توانایی های ما است .
    داروی استراتژیکی که ایران تنها تولید کننده ان است . خودکفایی غذایی و کشاورزی و تولیداتی با کیفیت بالاتر از جهان و قیمت پایین تر ان و ثبات و امنیت داخلی و فرهنگ بالا و تعامل سازنده داخلی و ازادی تفکر و حمایت از تولیدات داخلی و استارت اپ هایی که جوانان را به جای سرگرم شدن به سوی تولید کردن هدایت بکند است .

    این تجربه قبلا در زمینه انرژی هسته ای جواب داده است . زمانی ما برجام را به دست اوردیم که توانستیم غرب را به زانو در بیاوریم و در زمینه هسته ای غرب را غافل گیر بکنیم .

    • binam
      binam | ۲ بهمن ۱۳۹۶

      بله، باید در دانش رایانه هم وابستگی را کم‌تر کنیم.

  • open secure
    open secure | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    حقیقت این است که تلگرام یا بهتر بگویم صهیونیزم گرام یک خرمای شیرین ولی زهر الود است . تلگرام نه همه ماشین جاسوسی بلاک چین بلکه قسمت کوچکی از این ماشین جنگی سایبری است . اخیرا امریکا از سرور هایی پرده بر داشت که هکر هایی با هویت جعلی لبنانی ولی با ریشه های معلوم اقدام به ایجاد BigData ‌از کاربران خاورمیانه می کردند. یا تهدید دیگری از این ماشین سایبری جنگی بدافزار معروف RansomeWare‌است . ممکنه احمق باشیم ولی دیگه گوش هامون پشم ندارد . قرار نیست که چون با امریکا مخالف هستیم از دیگران غافل بشویم. واقعیت این است که صهیونیزم گرام شاید نماینده رسمی دولت جعلی اسراییل نباشد ولی نهایتا روی دیگر آن سکه است. تمام این تهدیدات بر روی یک ماشین جنگی یعنی شبکه بلاک چین سوار است و به راحتی می تواند در مناطق مختلف شکل خاصی به خود بگیرد . در اروپا با RamsomeWare‌در خاورمیانه با جاسوسی سایبری و ایجاد BigSmartData‌ در امریکا با FakeNews‌در اب های ازاد هم با قساوت تمام به گونه ای دیگر چهره کریه خود را نشان می دهد .

    • T_T
      T_T | ۲ بهمن ۱۳۹۶

      جالبه هر گوسفندی از خودشون راجع به هر چیزی اظهار نظر میکنه منگلا اگه میخواین یه ۲ نفرم به ک شعر های شما گوش کنه ۲ تا منبع بذارین تو خزولاتتون نه این که سعی کنین مسائل نامربوط رو تو ظاهر به هم مربوط کنین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی