ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جهرمی
تکنولوژی

فیلترینگ و حریم خصوصی، چالش بزرگ استارتاپ‌ها

در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت، پنلی با عنوان «نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب‌و‌کار مالی» برگزار شد که «ولی‌الله سیف» رییس کل بانک مرکزی، «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات  و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت، پنلی با عنوان «نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب‌و‌کار مالی» برگزار شد که «ولی‌الله سیف» رییس کل بانک مرکزی، «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات  و «ناصر حکیمی» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در آن شرکت کردند و دبیر انجمن فین‌تک ایران نیز به بیان مشکلات استارتاپ‌ها پرداخت.

«میلاد جهاندار»، مدیرعامل استارتاپ فین‌تک «باهمتا» و دبیر انجمن فین‌تک ایران در سخنرانی کوتاه خود در حاشیه این پنل، از مشکلات و چالش‌های استارتاپ‌های حوزه مالی صحبت به میان آورد. جهاندار از عدم دیده شدن استارتاپ‌ها و به رسمیت شناخته نشدن آنها گفت: «سرعت تغییرات به شدت افزایش داشته و باید قدر لحظات و فرصت‌ها را بدانیم. مدیران کشور امروز می‌توانند انتخاب سرنوشت سازی داشته باشند.»

میلاد جهاندار

جهاندار اشاره کرد که فرصت حرکت سریع به شرط باز بودن جاده‌ها وجود دارد: «اگر خودمان، خودمان را فیلتر نکنیم می‌توانیم سریع حرکت کنیم. اگر دغدغه ما صاف کردن جاده باشد چه کسی می‌خواهد در راه حرکت کند. امروز انرژی ما صرف رفع موانع، نبود قوانین مناسب، عدم همراهی مسئولین، مالیات و زیرساخت می‌شود.»

دبیر انجمن فین‌تک ایران اشاره کرد که مشکل اصلی، عدم به رسمیت شناخته شدن و فیلترینگ است: «جای تاسف دارد که کسب‌وکارهای داخلی، امروز با دغدغه فیلترینگ مواجه هستند و در این زمینه تصمیمات سلیقه‌ای گرفته می‌شود. فیلترینگ به معنای اعدام یک کسب‌وکار است.»

جهرمی در پاسخ به این گلایه گفت: «با تایید رییس جمهور از این پس مشکلاتی که با کسب‌وکارها وجود دارد در یک کمیته ویژه بررسی می‌شود.» وی همچنین در خصوص فیلتر شدن استارتاپ‌ها در گذشته گفت:

«دستورالعمل‌های مدونی برای کسب‌وکارهای نوپا وجود ندارد و همین باعث بروز مشکلاتی می‌شود. هیچ‌کس به بانک ملی یا ملت نمی‌گوید کل اطلاعات و تراکنش‌ها را در اختیار ما بگذارید. این کار نهایتاً با حکم قضایی انجام می‌شود. اما در مراجعاتی که گاهاً به استارتاپ‌ها می‌شود، درخواست دسترسی به اطلاعات می‌شود. کسب‌وکار می‌گوید دیتابیس مزیت رقابتی ماست و در خصوص حریم خصوصی کاربر هم به مشکل می‌خوریم. این مسئله تبدیل به چالش میان دستگاه قضایی و صنفی می‌شود و در نهایت به فیلترینگ می‌رسد. علت اصلی، عدم وجود دستورالعمل صحیح است.»

آذری جهرمی درخواست کرد نوع مقررات‌گذاری در بانک مرکزی، به گونه‌ای باشد که فعالیت کسب‌وکارهای نوپا با سادگی بیشتری همراه شود چرا که دستورالعمل‌های مدونی برای کسب‌وکارهای نوپا وجود ندارد و همین مسئله منشا تعارض می‌شود. به گفته وی رعایت حریم خصوصی یک چالش جدی در حوزه کسب‌وکارهای نوپاست و باید یک لایحه جامع در این باره تدوین شود که در مجلس مصوب و تبدیل به فصل‌الخطاب شود.

وزیر ارتباطات در این پنل با تاکید بر ضررهای فیلترینگ به اقتصاد کشور گفت: «این مسئله نیاز به گفتمان‌سازی دارد. نمی‌توان گفت اگر توزیع مواد مخدر یا قمار از طریق این کسب‌وکارها صورت گرفت راه‌حل در فیلترینگ آن‌هاست. تخاصم در مجموعه‌های حاکمیتی کار درستی نیست.»

در هفته گذشته وزیر ارتباطات خبر از تشکیل کمیته‌ای ویژه داد که بر اساس آن، دیگر اعضا و بدنه دولت نمی‌توانند به شکل مستقیم مشکل خود با کسب‌وکارهای نوپا را به دستگاه قضایی ارائه دهند و پیش از این‌کار، کمیته‌ ویژه باید مشکل را بررسی کند تا از برخورد مستقیم و فیلترینگ کسب‌وکارها جلوگیری به عمل آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • yasinnn
    yasinnn | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    هیچکس به استارت اپ های ایرانی اطمینان نمیکنه حتی اگر بهترین باشه اینو تجربه ثابت کرده

  • iran gnulinux
    iran gnulinux | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    بهترین مکان برای شروع استارت آپ ها دانشگاه است به شرطی که ابتدا دولت بعد بخش خصوصی سریع آن را جذب و مدیریت بکنند یعنی بدون استخدام ولی با سرمایه‌گذاری هوشمندانه کاری کنیم که هم نخبه ها فعالیت صحیح بکنند هم کسب درآمد بکنند و در صورت موفقیت استارت آپ یک صنعت نوین آغاز بکنند

مطالب پیشنهادی