ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: نگاهی به قابلیت های هوش مصنوعی در هوآوی آنر 9

هوآوی یکی از شرکت های خوشبین در مورد آینده هوش مصنوعی محسوب می شود که با جدیت فراوان تلاش می کند این فناوری زیرساختی را بیش از پیش وارد زندگی روزمره کاربرانش نماید. در همین ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

هوآوی یکی از شرکت های خوشبین در مورد آینده هوش مصنوعی محسوب می شود که با جدیت فراوان تلاش می کند این فناوری زیرساختی را بیش از پیش وارد زندگی روزمره کاربرانش نماید. در همین راستا اکثر موبایل های این شرکت به نوعی با AI درآمیخته اند که در میان آنها می توان به خانواده میت 10 و آنر 9 اشاره کرد.

به عقیده این کمپانی سیر تکاملی AI در ابزارهای دیجیتال را می توان به سه مرحله تقسیم نمود. در مرحله اول، از فرامین ورودی کاربر (عمدتاً در قالب صدا) برای کنترل برخی کارکردها و تنظیمات سیستم استفاده می شود و تجربه کاربری تا حدی بهبود می یابد. در مرحله دوم، هوش مصنوعی نقش پر رنگ تری پیدا می کند و به صورت فعال در پی شناخت کاربر و رفتار و عادات اوست. مرحله سوم و غایی این فناوری هم به یکپارچگی کامل AI و کاربر می انجامد.

آنر 9

به عقیده هوآوی، ما مرحله اول را به طور کامل پشت سر گذاشته و گام های نخستین را در مرحله دوم برداشته ایم. اکنون هوش مصنوعی می داند که وقتی دوستتان شما را به شام دعوت می کند، احتمالاً محل قرار را هم اعلام کرده؛ بنابراین موقعیت رستوران را روی نقشه به شما نشان می دهد. این روند شناخت به مرور و با شناسایی فعالیت ها و عادات روزمره کاربر، دقیق تر و عمیق تر خواهد شد.

هوآوی سرمایه گذاری عظیمی را به هوش مصنوعی اختصاص داده؛ از تعبیه پردازنده اختصاصی AI به نام NPU در چیپست Kirin 970 گرفته تا ارائه قابلیت های هوشمند در رابط کاربری EMUI که از نسخه 5.1 آغاز شد و اکنون در EMUI 8.0 به اوج خود رسیده است.

پیش از این در مورد قابلیت های هوشمند EMUI 8.0 در میت 10 به تفصیل سخن گفتیم و حالا که آماده سازی اندروید اوریو به همراه نسخه هشتم رابط کاربری اختصاصی هوآوی برای آنر 9 (بررسی دیجیاتو) به مراحل پایانی رسیده، می خواهیم نگاهی به عملکرد هوش مصنوعی در این میان رده پریمیوم بیندازیم. با دیجیاتو همراه باشید.

چرا دستگاه های اندرویدی به مرور زمان کند می شوند؟

اکثر موبایل هایی که در جهان فروخته می شوند، به سیستم عامل اندروید شرکت گوگل مجهزند. همان طور که می دانید اندروید برخلاف iOS یک اکوسیستم (نسبتاً) باز محسوب می شود که مزایا و معایبی را به همراه دارد. یکی از معایب اصلی این اکوسیستم، پایش ناکافی اپلیکیشن های عرضه شده روی مارکت های مختلف است. به همین خاطر بعضی برنامه ها با کارآیی ضعیف وارد موبایل کاربران شده و روی عملکرد کلی دستگاه هم تأثیر منفی می گذارند.

آنر 9

تخصیص منابع هم یکی دیگر از این مشکلات است که در سیستم عامل اندروید بدون تعیین اولویت برنامه ها و نیازهای کاربر صورت می گیرد. از طرفی قطعه قطعه شدن سیستم فایل موبایل در درازمدت (همانند تمام سیستم های ذخیره سازی) و افزایش داده های حجیم کاربر نیز به مرور باعث کاهش کارآیی موبایل ها می شوند.

هوآوی برای جلوگیری از کند شدن سیستم عامل اندروید در درازمدت و بهبود تجربه کاربری، پنج فناوری مختلف را در آنر 9 به کار گرفته که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

یادگیری ماشین در آنر 9

رابط کاربری EMUI 5.1 به طور کامل با الگوریتم های یادگیری ماشین یکپارچه شده که در چند زمینه فعالیت می کنند. این الگوریتم ها به صورت محلی به ارزیابی عادات و رفتار کاربر می پردازند تا به تدریج الگوی استفاده او از موبایل مشخص شود.

آنر 9

آنر 9 با کسب این اطلاعات شخصی می تواند منابع سیستم اعم از پردازنده اصلی، پردازشگر گرافیکی و حافظه رَم را به صورت هوشمند به کارکردهای اصلی و مهم تر شما تخصیص دهد، ضمن اینکه نیازهای بعدی شما را پیش بینی کرده و آنها را سریع تر به اجرا درآورد.

مدیریت هوشمند CPU در آنر 9

همان طور که گفتیم آنر 9 با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین به تدریج شما را شناسایی می کند، یعنی می داند که از کدام اپلیکیشن ها بیشتر از بقیه استفاده می کنید، یا در چه ساعاتی از روز به کدام برنامه ها نیاز دارید. با استفاده از این اطلاعات، برنامه های نصب شده روی موبایل به دو دسته تقسیم می شوند: برنامه هایی که اولویت بالایی دارند، و برنامه های عادی با اولویت پایین.

آنر 9

با مشخص شدن این دسته بندی، آنر 9 چهار هسته پر قدرت چیپست Kirin 960 را به برنامه های پر استفاده اختصاص می دهد و هسته های ضعیف تر را در اختیار دیگر برنامه ها می گذارد. هوآوی می گوید با استفاده از این روش، میانگین زمان اجرای برنامه ها بین 20 تا 70 درصد بهبود می یابد. چند هفته استفاده مداوم از این میان رده پریمیوم نشان داد ادعای هوآوی تا حدودی صحت دارد و اپلیکیشن های پر کاربرد مثل شبکه های اجتماعی، دوربین و پیام رسان ها به محض لمس آیکن آنها باز می شوند.

مدیریت هوشمند حافظه رَم در آنر 9

افزایش ظرفیت حافظه رَم همیشه کارساز نیست و استفاده بهینه از آن حرف اول را می زند. می دانیم که اندروید از نظر مدیریت رَم چندان تعریفی ندارد و آیفون ها با حافظه ای به مراتب کمتر، عملکرد بهتری را از این نظر ارائه می دهند.

آنر 9

آنر 9 علاوه بر اینکه به 4 یا 6 گیگابایت حافظه رَم از نوع LPDDR4 مجهز شده، راهکارهایی را هم به منظور بهینه سازی عملکرد آن در نظر گرفته. مثلاً حافظه کمتری به برنامه های کم استفاده شما تعلق می گیرد، ضمن اینکه موبایل به صورت خودکار در زمان بیکاری به بهینه سازی و آزاد کردن حافظه از دست پروسه های غیر ضروری می پردازد. این کار باعث می شود تا اپلیکیشن های پر کاربرد به فضای بیشتری دسترسی پیدا کنند و مصرف انرژی دستگاه هم کاهش یابد.

مدیریت هوشمند حافظه داخلی در آنر 9

همان طور که گفتیم یکی از دلایل کند شدن موبایل ها، قطعه قطعه شدن فضای ذخیره سازی داخلی است که به خاطر حذف و جایگزین شدن فایل های متعدد با اندازه های متفاوت در درازمدت به وجود می آید. سرعت خوانش متوالی از حافظه به مراتب سریع تر از خوانش تصادفی اطلاعات است و زمانی که فایل های مختلف یک اپلیکیشن در قسمت های مختلف حافظه نگهداری شوند، جمع آوری و بارگذاری آنها روی حافظه به زمان نسبتاً طولانی نیاز دارد.

آنر 9

هوآوی برای رفع این مشکل، سیستم فایل جدیدی به نام F2FS یا «سیستم فایل مناسب حافظه های فلش» را معرفی کرده که تا جای ممکن از قطعه قطعه شدن فایل ها جلوگیری کرده و به صورت خودکار آنها را به هم می چسباند. از طرف دیگر، فایل های مربوط به اپلیکیشن های پر استفاده و اولویت بالا در مکان هایی از حافظه ذخیره می شوند که دسترسی به آنها سریع تر انجام می گیرد. بدین ترتیب هوآوی تضمین می کند که پس از 18 ماه استفاده مداوم، آنر 9 حداقل 20 درصد سریع تر از دیگر موبایل های اندرویدی کار می کند.

بهینه سازی مؤلفه های سیستمی اندروید در آنر 9

هوآوی فناوری های جدیدی را برای ذخیره سازی و مدیریت پایگاه های داده در آنر 9 به کار گرفته که برای ثبت رکوردهای متعدد از انواع داده بهینه سازی شده اند. مثلاً می توان تا 20 هزار مخاطب را با اطلاعات کامل و بدون افت سرعت در این دستگاه ذخیره و بازیابی کرد، یا به لطف پردازشگر گرافیکی قدرتمند Mali-G71 و پشتیبانی از رابط برنامه نویسی ولکان (Vulkan) می توان تا 10 هزار عکس را بدون نگرانی ذخیره و مرور نمود.

آنر 9

این فناوری ها باعث می شود تا کارآیی دستگاه در این موارد خاص تا 80 درصد نسبت به نسل قبل بهبود پیدا کند. ما این ادعا را با تعداد زیادی عکس در آنر 9 و یک موبایل اندرویدی هم رده تست کرده و دیدیم که لود تصاویر در حالت بندانگشتی و سایز کامل در محصول هوآوی با سرعت بیشتری صورت می گیرد.

موبایلی که سریع باقی می ماند

تمهیدات نرم افزاری و سخت افزاری هوش مصنوعی در آنر 9 باعث می شود تا این میان رده پریمیوم در درازمدت هم کارآیی فوق العاده اولیه خود را حفظ کند و مث روز اول، سریع و چابک باقی بماند. تمام مواردی که تا به اینجا گفتیم در اندروید 7 و EMUI 5.1 وجود داشتند و با ارائه اندروید اوریو و EMUI 8 کارآیی آنها به مراتب بهتر می شود، ضمن اینکه قابلیت ها و امکانات جدیدی به آنر 9 اضافه خواهد شد.

آنر 9

در بین مواردی که به احتمال زیاد با EMUI 8 به آنر 9 می آید می توان به نوار ناوبری شناور (Navigation Dock)، شناسایی هوشمند صحنه ها و سوژه ها در اپلیکیشن دوربین، ترجمه سریع با استفاده از هوش مصنوعی، یادآوری نکات کاربردی در زمان استفاده از دستگاه، نمایش دوپنجره ای هوشمند و سایر امکانات اشاره کرد که در بررسی قابلیت های هوشمند EMUI 8 به آنها اشاره کردیم.

تحقیقات انجام شده توسط هوآوی نشان می دهد هر انسان به طور متوسط در هر روز 35 هزار مورد تصمیم گیری را انجام می دهد که البته بیشتر آنها ناخودآگاه هستند. هوش مصنوعی به راحتی می تواند بیشتر این تصمیمات پنهان را عهده دار شود و ذهن ما را برای اتخاذ تصمیمات مهم و تعیین کننده باز کند. به نظر می رسد با تلاش مداوم شرکت های بزرگی نظیر هوآوی، آینده روشنی در انتظار هوش مصنوعی و موبایل ها خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • afshinafrazide
    afshinafrazide | ۴ بهمن ۱۳۹۶

    چطور از رو این لینک وارد بشیم اخه؟

  • 401914125
    401914125 | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    به نام خدا
    سلام
    اول از همه اینابگم که قیمت واقعی این گوشی در فروشگاه های خارجی کم تر از nova 2plus است یعنی 1400
    دوم اینکه این گوشی مال بیش از یک سال پیشه ویکمی برا برسی دیگه دوره
    یاعلی

  • مهدی
    مهدی | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    آخه پردازنده این ۹۶۰ هست در حالی که هوش مصنوعی با ۹۷۰ معرفی شد، یعنی اگه به فرض این گوشی هوش مصنوعی داره p10 هم باید داشته باشه

  • I.G.I
    I.G.I | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    گوشی قشنگیه..یکمم شاسی و صورتش شبیه سامسونگ s7 و s6 میمونه
    البته با پنل مشکی نه این رنگی
    کلا گوشیای هواوی بجز اون پورش دیزاین جلوشون اگه پنلش رنگی غیر از مشکی باشه خیلی زشته

  • afshinafrazide
    afshinafrazide | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    باتری افتضاح. دوربین متوسط رو به پایین تو شب خیلی بد. حاشیه ی بسیار زیاد. ضدآب نبودن. قیمت بالا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی