ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیماری سفر
تکنولوژی

محققان پتنتی را برای جلوگیری از حالت تهوع در ماشین های خودران ثبت کرده اند

ماشین های خودران علی رغم مزایای مختلف با چالش هایی نیز همراه هستد که یکی از آنها احتمال ایجاد حالت تهوع و سرگیجه در راننده و سرنشینان است. این عوارض به دلیل برهم خوردن تعادل ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

ماشین های خودران علی رغم مزایای مختلف با چالش هایی نیز همراه هستد که یکی از آنها احتمال ایجاد حالت تهوع و سرگیجه در راننده و سرنشینان است.

این عوارض به دلیل برهم خوردن تعادل در گوش داخلی و عدم هماهنگی شرایط بدن با آنچه که چشم ها مشاهده می کنند، ایجاد شده و از آن به عنوان بیماری سفر نام برده می شود. این حالت ممکن است برای برخی افراد در سفر با خودروهای معمولی نیز ایجاد شود.

محققان دانشگاه میشیگان برای غلبه بر این مشکل و ایجاد ارتباط بین حس حرکت و بینایی پتنتی را بر مبنای استفاده از عینک یا هدست توسعه داده اند.

در این روش از میله های نوری چشمک زن استفاده می شود که حرکت ماشین خودران را در چشم‌انداز مورد نظر کاربر تقلید کرده و بدین ترتیب از ایجاد حالت تهوع جلوگیری می کنند. فناوری مذکور به صورت پرتابل طراحی شده اما امکان تعبیه آن در ماشین هم وجود دارد. بیماری سفراگرچه این طرح هنوز عملیاتی نشده و تنها پتنت آن به ثبت رسیده اما مسئولان پروژه برای اجرایی کردن آن به دنبال مذاکره با خودروسازان و کمپانی فعال در حوزه حمل و نقل هستند.

برآوردها نشان می دهد که بیش از نیمی از بزرگسالان هنگام کار با موبایل یا مطالعه کتاب در خودرو دچار حالت تهوع می شوند و اگر این طرح واقعا قابلیت کمک به این افراد را داشته باشد می تواند نظر فعالان حوزه خودرو و حتی کاربران عادی را نیز به خود جلب کند.

پیش از این اوبر نیز پتنتی را ثبت کرده که به منظور ایجاد ارتباط میان بینایی و شرایط فیزیکی و جلوگیری از بیماری سفر ، داده های مربوط به نحوه حرکت اتومبیل های خودران را برای ایجاد بازخوردهای فیزیکی (مثل حرکت، لرزش و اعمال فشار) در صندلی ها و همچنین کنترل نور و نمایشگرها بکار می برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    اخ من این مشکل رو دارم

مطالب پیشنهادی