ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به استارتاپ «زودروم»؛ به دنبال میزبانی مسافر با خانه‌های شخصی

در چند سال اخیر خدمات آنلاین تحولات زیادی پیدا کرده و امروز در کشورمان، مخصوصاً تهران، می‌توان بسیاری از خدمات را به شکل آنلاین سفارش داد. در مرکزیت این تحولات آنلاین، سایت‌های رزرو هتل و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۷

در چند سال اخیر خدمات آنلاین تحولات زیادی پیدا کرده و امروز در کشورمان، مخصوصاً تهران، می‌توان بسیاری از خدمات را به شکل آنلاین سفارش داد. در مرکزیت این تحولات آنلاین، سایت‌های رزرو هتل و اقامت‌گاه نقش موثری بر تغییرات حوزه گردشگری داشته‌اند و اکنون خبر می‌رسد که یک بازیگر دیگر به نام «زودروم» از گروه اینترنت ایران، در این حوزه تصمیم دارد تا اقامتگاه‌های ارزان قیمت را با هدف افزایش گردشگردی در ایران در اختیار کاربران قرار دهد.

یکی از جدیدترین پروژه‌های گروه اینترنت ایران، زودروم است که دو ماه از آغاز فعالیت آن سپری می‌شود. «امیرحسین جهان‌دیده»، هم‌موسس و مدیر اجرایی زودروم در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که در این مدت، ۲ هزار سفر از طریق این سامانه که فعلاً فقط در تهران فعال است انجام شده. او هدف از تاسیس چنین استارتاپی را قابلیت سفر با هر بودجه‌ای عنوان می‌کند: «هدف ما این است که هر کس بتواند با هر بودجه‌ای، اقامت‌گاهی در هر نقطه‌ از ایران پیدا کند و دغدغه بودجه را برای سفر نداشته باشد. می‌خواهیم یک سرویس ارزان ارائه دهیم تا سفر فقط برای بخشی از افراد جامعه نباشد.»

Airbnb ایرانی؟

اقامت‌گاه‌های ارزان‌قیمت، در ابتدا این تصور بحث‌برانگیز را به وجود می‌آورد که زودروم می‌خواهد مدل بومی شده «Airbnb» را در ایران اجرا کند. جهان‌دیده در خصوص این تصور عمومی می‌گوید: «ایجاد تمام زیرساخت‌های Airbnb زمان‌بر است. در آینده می‌خواهیم اقامت‌گاه‌های شخصی را هم اضافه کنیم اما این موضوع نیاز به زیرساخت و ایجاد قوانین جدید دارد. در حال حاضر مدلی که کار می‌کنیم، متفاوت است و با اقامت‌گاه‌های رسمی کار می‌کنیم. مدل Airbnb مشکلات خودش را هم دارد و بزرگ‌ترین‌ آنها، تضمین امنیت است.»

در حال حاضر قانون‌ مشخصی برای فعالیت هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها وجود دارد و نمی‌توان خانه یا اتاق‌های شخصی را بدون مجوز در اختیار مسافران قرار داد. با این حال مدیر اجرایی زودروم باور دارد که باید به چنین سمتی حرکت کنیم و فضای گردشگری که در حال حاضر حاکم است، چنین نیازی را می‌طلبد. با این حال او نیز معتقد است که تغییر شرایط، زمان‌بر خواهد بود: «بسیاری از مباحث قانونی که وجود دارد درست هستند. با این حال اکنون تمرکزمان روی این است که با اقامت‌گاه‌هایی کار کنیم که مجوز دارند و در آینده -شاید سال ۹۷- به سراغ اتاق‌ها و خانه‌های شخصی که باید مجوز دریافت کنند برویم.»

هر خانه یک مجوز

جهان‌دیده از لزوم ایجاد زیرساخت‌ها و شرایط توسط افرادی که در آینده می‌خواهند منزل خودشان را اجاره‌ دهند می‌گوید و خبر می‌دهد که این اتفاق زمانی‌ می‌افتد که مجوز لازم برای هر خانه‌ای که قرار است به مدت کوتاه به مسافر اجاره داده شود، اخذ گردد: «اقامت‌گاه‌ها امروز مجوزهای لازم را دارند و مسائلی مثل هویت افراد و نسبت چند فرد با هم چک می‌شود. در حالت اجاره منزل هم باید چنین اتفاقی رخ دهد. امروز این اتفاق به شکل سازمان‌دهی نشده اتفاق می‌افتد و مشکلات خود را هم دارد.»

زودروم اکنون فعالیت خود را در تهران آغاز کرده و به گفته جهان‌دیده، تا پایان سال شهرهای تحت پوشش آن به ۳ الی ۵ شهر خواهد رسید. با این حال مجموعه «پین‌ تا پین» که آن نیز زیر چتر گروه اینترنت ایران فعالیت می‌کند، خدمات رزرو آنلاین هتل را انجام می‌دهد و به نظر می‌رسد که فعالیت فعلی این دو مجموعه، یک همپوشانی را در گروه اینترنت ایران به وجود آورده است. با این حال مدیرعامل زودروم با این نظریه موافق نیست و می‌گوید:

«با پین تا پین همکاری می‌کنیم و مشکلی از این نظر به وجود نمی‌آید. فعالیت پین تا پین متفاوت از کار ماست. پین تا پین برای هتل‌ها کار بازاریابی را انجام می‌دهد اما ما قسمت دیگری از بازار را هدف گرفته‌ایم. ما هتل‌ها را پروموت نمی‌کنیم بلکه اتاق‌ها را بازدید و کیفیت آنها را بررسی می‌کنیم تا استانداردهای لازم را داشته باشند. برای مثال اتاق‌های ما حتماً باید اینترنت داشته باشند. به دنبال این هستیم که اتاق‌ها را در آینده به دکور خودمان تجهیز کنیم.»

تغییر در عادت گردشگر

گردشگری داخلی به دلیل هزینه‌های بالای مکان‌های اقامتی نسبت به سطح درآمد قشر متوسط جامعه، در سال‌های اخیر با اقبال چندان زیادی همراه نبوده است. رنج قیمت هتل‌ها امروز در سراسر ایران از حدود ۲۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و مدیر اجرایی زودروم هم اشاره می‌کند که در جامعه دید چندان مناسبی نسبت به اقامت‌گاه‌های ارزان قیمت وجود ندارد:

«می‌خواهیم این دید را تغییر بدهیم. یک اقامت‌گاه ارزان با تجهیز و رسیدگی، می‌تواند شرایطی را پیدا کند که هر کسی حاضر باشد یک شب را در آن سپری کند. هدف‌مان این است که در آینده بتوانیم روی گردشگری داخلی تاثیر مثبتی داشته باشیم.»

در دو ماهی که زودروم فعالیت خود را آغاز کرده، به دلیل قیمت پایین اقامت‌گاه‌ها، از آن به عنوان مدل بومی شده Airbnb یاد می‌شود. به نظر می‌رسد که در صورت تغییر قوانین و کاهش موانع، این استارتاپ می‌تواند قسمتی از مدل تجاری Airbnb را اجرا کند اما در حال حاضر، نوع فعالیت زودروم شباهتی به استارتاپ آمریکایی ندارد و باید دید در آینده آیا می‌تواند مجوزهای لازم برای استفاده از خانه‌های شخصی و ایجاد تحولی بزرگ در صنعت گردشگری را دریافت کند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • alex
    alex | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    naroon.com کلی دیتا داره

  • Pourya amirshekari
    Pourya amirshekari | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    امکان اجاره خانه شخصی توی ایران از طریق این سرویسا صفره ما کشوری نیستیم که مکان کرایه بدیم ?

  • دادا
    دادا | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    حیف انگلیسی نمی دانم?

    • دادا
      دادا | ۳ بهمن ۱۳۹۶

      اشتباه شد می خواستم برای یک پست دیگر کامنت بگذارم

  • امیر مرزبان
    امیر مرزبان | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    خیلی مفید و خوبه

مطالب پیشنهادی