ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح رجیستری در ایران
تکنولوژی

سازمان مبارزه با قاچاق کالا: اجرای طرح رجیستری با شرایط بهتر نسبت به سایر کشورها

امروز سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک نشست خبری جزییات جدیدی از طرح رجیستری یا همان سامانه ثبت تلفن همراه ارائه داد. بر اساس گفته‌های متولیان این طرح، به نظر می‌رسد کارنامه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۰

امروز سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک نشست خبری جزییات جدیدی از طرح رجیستری یا همان سامانه ثبت تلفن همراه ارائه داد. بر اساس گفته‌های متولیان این طرح، به نظر می‌رسد کارنامه رجیستری تا به امروز مطلوب بوده و شرایط اجرایی آن از سایر کشورهایی که طرح مشابه اجرا کرده‌اند بهتر بوده است.

«حسین یوسفیان» کارشناس ارشد طرح رجیستری از رشد 160 درصدی واردات قانونی موبایل در کشور نسبت به سال گذشته گفت و میزان ارزش واردات در پاییز امسال را رقمی بیش از 278 میلیون دلار اعلام کرد. وی همچنین نحوه اجرایی شدن طرح رجیستری را در مقایسه با سایر کشورها مطلوب توصیف کرد:

«در کشورهای دیگری مثل ترکیه و اوکراین، به هنگام برقراری طرح رجیستری ۱۶ الی ۲۰ میلیون موبایل روشن در دست شهروندان توسط دولت خاموش شد. آمار دقیق موبایل‌هایی که غیرفعال شده است ارقام عجیبی که در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود نیست. تا کنون 21265 موبایل غیرقانونی در شبکه مشاهده شده‌اند که از این تعداد تنها 11509 عدد از آنها بلاک شده است. سایر این موبایل‌ها برای مسافرینی بودند که به ایران آمده و رفته‌اند. این آمار 11هزارتایی دربرابر آمار میلیونی کشورهای مشابه عدد ناچیزیست و به تک تک آنها هم توسط سازمان‌های مربوطه رسیدگی می‌شود تا مشکل‌شان برطرف شود.»

طرح رجیستری در ایران

تعمیرات سخت‌افزاری موبایل آنها را غیر فعال نمی‌کند

«حمیدرضا دهقانی نیا»، مدیرکل ICT ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حذف مبادلات ارزی و افزایش قیمت دلار را در زمان شروع فعالیت طرح رجیستری علت گرانی بازار موبایل عنوان کرد و برخی انتقادات وارده به طرح را متین دانست اما خاطر نشان کرد که این مشکلات ناشی از گذر مراحل اولیه طرح رجیستری است و در آینده کاملا حل خواهد شد. وی در خصوص تعمیرات موبایل و عوض کردن بوردهای تلفن همراه نیز نکاتی را ذکر کرد:

«حتی در صورت تعویض تاکیدات سخت افزاری دستگاه از جمله برد دستگاه هیچ مشکلی برای رجیستری دستگاه ایجاد نمی‌شود. با کارشناسان معتبر و مطرح حوزه درباره مشکلاتی که ممکن است برای رجیستری شدن بعد از تعمیر دستگاه به وجود بیاید صحبت شده است. کسانی که گوشی خود را تعمیر می‌کنند یا اقدام به تعمیر برد تلفن همراه می‌کنند کد ۱۵ رقمی IMEI تغییر پیدا می‌کند و صاحب دستگاه به راحتی با سامانه همتا می تواند IMEI جدید را با سریال قبلی جایگزین کند.»

سهم واردات آیفون توسط شرکت زیرمجموعه تامین اجتماعی کمتر از 1 درصد است

مدیر ICT ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد که شرکت زیرمجموعه تامین اجتماعی که اقدام به واردات آیفون کرده‌، یک شرکت خصوصی است که سهمی زیر 1 درصد از آیفون‌های وارد شده در چند ماه اخیر را داشته است. او معتقد است هنگامی که بیش از 30 شرکت در واردات موبایل فعال هستند، صحبت از رانت دولتی در این میان بیهوده است:

«شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی از ابتدای سال تاکنون 7378 ثبت سفارش برای واردات آیفون داشته که از این تعداد ثبت سفارش حدود 2800 آیفون از گمرک ترخیص شده است. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون 300 هزار ثبت سفارش واردات موبایل اپل انجام شده است.»

طرح رجیستری در ایران

«حسین یوسفیان» کارشناس ارشد طرح رجیستری نیز از عدم مشمولیت سیم‌کارت‌های رومینگ در طرح رجیستری خبر داد و گفت: «مسافرین در صورت استفاده از سیم‌کارت‌های کشور مبدا خود نیازی به رجیستر کردن موبایل خود ندارند.»

بر اساس گفته‌های وزیر ارتباطات، طرح رجیستری تا 14 بهمن ماه یکی از سه برند محبوب آسیایی در بین کاربران ایرانی یعنی سامسونگ، هوآوی یا ال‌جی را شامل می‌شود و بر اساس نظریه‌های کارشناسان، این فاز جدید نقش تعیین‌کننده‌ای در حذف قاچاقیان و نهایی شدن طرح رجیستری خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • olioliver
    olioliver | ۴ بهمن ۱۳۹۶

    مفت خور ها.

  • تکنولوژی برتر
    تکنولوژی برتر | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    بله دیگه از جیب مردم درآمدزایی میکنن خودشون که عرضه ندارن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی