ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همه برند‌های موبایل تا پایان سال وارد طرح رجیستری می‌شوند

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز -۳ بهمن ماه- یک نشست خبری در رابطه با طرح ملی رجیستری برگزار کرد. در این نشست خبری عنوان شد که فرآیند تغییر مالکیت برای موبایل‌های ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۵۱

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز -۳ بهمن ماه- یک نشست خبری در رابطه با طرح ملی رجیستری برگزار کرد. در این نشست خبری عنوان شد که فرآیند تغییر مالکیت برای موبایل‌های دست دوم از هفته آینده الزامی خواهد بود. همچنین مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با ابهامات طرح رجیستری توضیحاتی را ارائه داد.‌

«حمیدرضا دهقانی‌نیا»، مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه چه زمان تمام موبایل‌ها وارد طرح رجیستری می‌شوند گفت: «تمام سعی و تلاش ما این است که تا قبل از اتمام سال، تمامی نشان‌های تجاری تلفن همراه را مشمول طرح بکنیم. اما نمی‌توانیم در این رابطه قول صد درصد بدهیم. شتاب کردن خوب است، اما شتاب‌زده عمل کردن خوب نیست.»

یکی از ابهاماتی که از ابتدا در خصوص طرح رجیستری مطرح بود و انتقاداتی را نیز به همراه داشت، عدم قرارگیری تمام برندهای موبایل زیر چتر رجیستری از همان ابتدا بود.

«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل پیش از این در گفتگو با دیجیاتو خبر داده بود که واردت کنندگانی که به شکل قانونی فعالیت می‌کنند، موبایل‌هایی که مربوط به برندهای سامسونگ و هوآوی است را به شکل قانونی وارد کشور می‌کنند اما به دلیل نبود این برندها در طرح رجیستری، موبایل‌های همین برند که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند ارزان‌تر هستند و مشتریان بیشتری هم دارند.

دهقانی‌نیا در گفتگو با دیجیاتو علت قرار نگرفتن تمام برند‌ها از همان ابتدای فعالیت طرح را اینگونه تشریح می‌کند: «اگر اکنون طرح را مشمول کالاهای جدیدتر بکنیم، عملاً ممکن است زحمتی را به مردم منتقل کرده باشیم. مردم باید برای انجام این‌کارها [انجام فرآیند استعلام گیری زمان خرید موبایل] به بلوغ برسند. اگر موبایل‌هایی که ۸۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند درون این طرح قرار می‌گرفتند، از هر ده خرید، هشت خرید مربوط به همین موبایل‌ها می‌شد. فرآیند فعال‌سازی حتما باید توسط خود خریدار انجام شود. فرد باید بداند اگر خودش چنین کاری را انجام ندهد می‌تواند مورد سواستفاده قرار بگیرد. به همین دلیل، زمانی که شاخص آگاهی مردم به حدی برسد که مطمئن باشیم مشکلی پیش نمی‌آید، می‌توانیم کالاهای جدید را مشمول طرح رجیستری بکنیم.»

دهقانی‌نیا همین موضوع را علت روند آرام طرح رجیستری عنوان کرد و به دیجیاتو گفت: «ما با آهستگی طرح را پیش می‌بریم و دلیل اصلی‌اش، افزایش آگاهی مردم است. از اتحادیه‌ها هم خواهش کرده‌ایم تا فروشگاه‌ها تمام مراحل را در فروشگاه خود نصب کنند. تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان سال همه نشان‌های تجاری را وارد طرح بکنیم.»

فاز جدید طرح رجیستری

مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین به منفی‌بافی‌ها در مورد طرح رجیستری اشاره کرد و خبر داد که این طرح باعث رانت نشده و چطور یک شخص می‌تواند به شکل قاطع و صد درصد بگوید که طرح رجیستری با شکست مواجه می‌شود. در ابتدای همین هفته، «سید مهدی میرمهدی»، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در مصاحبه‌ای با دیجیاتو خبر از شکست طرح رجیستری در آینده و ایجاد رانت توسط آن داده بود. به گفته او، تعداد اندکی وارد‌کننده مشخص شده‌اند و همه باید بتوانند با شرایط قانونی واردات موبایل انجام دهند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا نیز در پاسخ به این مصاحبه گفت: «یک عزیزی گفته‌اند که این طرح صد درصد با شکست مواجه می‌شود. چه کسی از قدرت پیش‌گویی برخوردار است؟ گفته می‌شود رانت وجود دارد. رانتی وجود ندارد. همین الان ۴۴ شرکت مجوز واردات موبایل دارند و بیش از ۳۰ عدد از آنها فعال هستند. فضا امروز شفاف شده است. وقتی فضا شفاف باشد کسی نفع بیشتری می‌برد که صادقانه کار می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • تکنولوژی برتر
    تکنولوژی برتر | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    تو روز روشن دزدی میکنن از جیب مردم گوشی دو تومنیرو الان باید سه ونیم بخریم خدا ازشون نگذره انشاالله

  • میلاد فیضی
    میلاد فیضی | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    وجدانن ب قیافه اش نگاه کنین ببینید اصلا ی نکته مثبت توش هست کلا معلومه از این اقا زاده های پول خوره

  • روزبه
    روزبه | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    خودشون اذعان دارن قیمت گوشی بالا رفته بعد انکار میکنن خیلی جالبه بله گوشی که بصورت قاچاق وارد شده ارزونتره خیلیم ارزونتره شما گوشی رو هم گرون کردید بااین طرح مضخرفتون

مطالب پیشنهادی