ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

نسخه ۳.۰ Wine منتشر شد؛ ویندوز را روی اندروید به اجرا درآورید

واین، یکی از قدیمی ترین لایه های سازگاری  متن باز و رایگان برای اجرای ویندوز در سیستم های عامل مشابه یونیکس، حالا می تواند ویندوز را روی موبایل های اندرویدی هم به اجرا درآورد. این رابط ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

واین، یکی از قدیمی ترین لایه های سازگاری  متن باز و رایگان برای اجرای ویندوز در سیستم های عامل مشابه یونیکس، حالا می تواند ویندوز را روی موبایل های اندرویدی هم به اجرا درآورد.

این رابط متن باز که از سال ۱۹۹۳ تا امروز در حال توسعه بوده، تا حالا می توانست طیف وسیعی از نرم افزارهای ویندوزی را با اندکی تنظیم و دستکاری روی سیستم های عامل دیگر (از جمله لینوکس و مک او اس) اجرا کند اما حالا اندروید را هم به فهرست سیستم های عامل پشتیبانی کننده خود اضافه کرده است.

شرکت CodeWeavers چند سالی هست که روی پورت واین برای اندروید کار می کند و اولین نسخه آلفا را نیز برای این سیستم عامل در آگوست ۲۰۱۶ در دسترس علاقه مندان قرار داد. اما بالاخره امروز نوبت به نسخه پایدار و نهایی رسیده که در قالب فایل apk برای اندرویدی ها منتشر شود.

بازی کلاسیک Quake II در حال اجرا توسط واین

واین ۳.۰ بر خلاف نسخه های پیش نمایش قبلی، نخستین محصول نرم افزاری CodeWeaver است که می توانید در قالب یک اپلیکیشن روی اندروید نصب کنید. وقتی که اپلیکیشن را اجرا می کنید، یک ویندوز کامل جلویتان پدیدار می شود که آیکن استارت را در گوشه پایین و چپ آن مشاهده خواهید کرد.

واین ۳.۰ از صدای ویندوز هم پشتیبانی کرده و از پس نمایش المان های گرافیکی ابتدایی هم بر می آید، بنابراین نرم افزارهای ساده ویندوز را می توانید روی آن نصب کنید. هر چند اینجا یک مشکل وجود دارد و آن هم عدم پشتیبانی درایورهای گرافیکی واین از Direct3D است.

با این حساب برای اجرای بسیاری از نرم افزارها و بازی ها باید واین را به استفاده از OpenGL مجبور کنید. از جمله مشکلات دیگر نسخه فعلی واین هم می توان به اسکیل شدن بسیار کند DPI و البته پشتیبانی نه چندان کامل از دیوایس های اندرویدی اشاره کرد.

در حال حاضر فقط دیوایس های دارای پردازنده ۳۲-بیتی می توانند از تمام مزایای واین استفاده کنند. همچنین واین با وجود پشتیبانی از دیوایس های ARM، فقط برنامه هایی را اجرا می کند که روی ویندوز RT پورت شده باشند که بعضی نمونه های آن را می توانید در این لینک بیابید.

اما نکته مسلم اینجاست که نسخه اندرویدی واین هنوز در مراحل اولیه توسعه به سر می برد و قطعا با به‌روزرسانی های بعدی، ثبات و سازگاری بسیار بیشتری خواهد یافت. اگر می خواهید نگاهی به امکانات نسخه فعلی بیندازید می توانید آخرین بیلدهای منتشر شده واین را از این لینک دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • سینا رحمانی
    سینا رحمانی | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    با سلام خدمت دوستان عزیز من مشکلی در اجرا برنامه دارم وقتی وارد میشه متوقف میشود لطفا کمک کنید
    مدل گوشی SA
    MSUNG GRAND NEO است
    ? ق

  • سینا رحمانی
    سینا رحمانی | ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

    با سلام ببخشید من هر نسخه جدید و قدیم wine را که نصب می کنم بعد از انتقال فایل متوقف میشود کسی میتواند به من کمک کند؟؟؟؟
    مدل گوشی من
    SAMSUNG GRAND NEO است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی