ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی DS7 کراس‌ بک؛ لوکس ترین کراس اوور وارداتی بازار ایران در سال 2018

پرچمدار لوکس پژو سیتروئن یعنی DS7 چند ماهی است که در بازار کشورمان معرفی شده و حالا طبق قوانین جدید واردات به یکی از گران ترین و لوکس ترین خودروهای حاضر در بازار مبدل شده ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

پرچمدار لوکس پژو سیتروئن یعنی DS7 چند ماهی است که در بازار کشورمان معرفی شده و حالا طبق قوانین جدید واردات به یکی از گران ترین و لوکس ترین خودروهای حاضر در بازار مبدل شده است.

در شرایطی که ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار مانع از ورود بسیاری از مدل های شاخص مرسدس بنز و لکسوس می شود، DS7 با قیمت پایه مناسب تر پتانسیل دارد تا جای خالی این خودروها را در بازار پُر کند، بر همین اساس حالا قیمت فول ترین مدل DS7 برابر با 399 میلیون تومان اعلام شده است که رقم قابل توجهی برای یک کراس اوور با موتور 1.6 لیتری به نظر می رسد.

ds7

از این رو بر آن شدیم تا با ترجمه مقاله ای از نشریه انگلیسی زبان CAR MAGAZINE به بررسی این پرچمدار هنر و تکنولوژی فرانسوی بپردازیم.

فرانسوی‌ ها کم و بیش در عرصه تولید خودرو های سطح پریمیوم حاضر بوده‌اند و محصولاتی نظیر رنو آوانتایم، ول‌ ساتیس و سیتروئن C6 را بایستی جزء نتایج این امر قلمداد نمود که البته این محصولات تنها موفق شدند از رکورد فروش قاشق های چوبی پیشی بگیرند.

اما برای سال 2018، گروه خودروسازی PSA یا همان پژو سیتروئن تصمیم دارد تا شش خودروی لوکس سطح پریمیوم را تحت برند لوکس زیرمجموعه خود، یعنی DS روانه بازار نماید که اولین آنها خودروی SUV پنج نفره‌ ای به نام DS7 Crossback است.

خودرو های DS نماد راحتی، صنعتگری و تکنولوژی فرانسوی‌ ها بوده و برای رقابت با ارابه های لوکس آلمانی پا به میدان گذاشته‌ اند.

دی اس 7
با توجه به شکل و شمایل کلی، ظاهر چراغ‌ های جلو و جلو پنجره ذوزنقه ای شکل، شاید به نظر شما هم این خودرو شبیه به محصولات آئودی باشد. احتمالا علت آن، اجبار به رعایت کد های ویژه طراحی یک خودروی شاسی بلند، در خلق این خودرو باشد تا بتواند در برابر رقبایی همچون آئودی Q3، ولوو XC40 و رنجروور Evoque، قد علم کند.

DS7 از نظر ابعادی، دارای برتری طولی به میزان 145 تا 200 میلیمتر است تا بدین طریق هم محفظه حمل بار بیشتری را ارایه دهد و هم از بابت فضای سر و پا در صندلی‌ های ردیف عقب، موجبات آسایش بیشتر سرنشینان را فراهم آورد. همچنین با توجه به زاویه خمش 32 درجه‌ای، صندلی‌ های عقب این خودرو مکان مناسبی برای چرت زدن خواهند بود.

فضای داخلی: ویترین هنر صنعتگران فرانسوی‌

ds7

در نمای جلوی کابین شاهد بهره‌گیری از نوعی طراحی آوانگارد فرانسوی هستیم که طبق گفته مسئولان DS، همان چیزی را به خریداران این خودرو تحویل می‌ دهد که از دیگر برند های لوکس فرانسوی، در تعامل با مشتریان انتظار می‌ رود.

از جمله شاخصه‌ های منحصر بفرد طراحی داشبورد می‌ توان به کلید های آبشاری دومینو گونه تعبیه شده در طول کنسول مرکزی، دریچه‌ های هوای هرمی شکل در طرفین، ساعت آنالوگ ساخت برند BRM و دکمه چرخان کریستالی تنظیم صدا اشاره نمود. تمام این ها به مثابه مشتی نمونه خروار است که DS7 را از انواع آئودی متمایز می‌ کند.

با نشستن در صندلی‌ های مرتفع جلو، فورا پشت تان گرم خواهد شد و اگر از حمایت‌ های جانبی بیشتری برخوردار می‌ شدند، دیگر بهانه‌ای برای عیب جویی باقی نمی‌ ماند.

در ضمن اگر بتوانید یک شیشه نوشابه را در حالیکه با چرم روکش شده است،در ذهن مجسم نمایید، ضخامت غربیلک فرمان را نیز درک نموده‌ اید.

همچنین نوعی الگوی دوخت لوزی شکل بر روی داشبورد و پنل درب‌ ها دیده می‌ شود که گرچه برای صنعتی سازی آن دو سال زمان صرف شده اما چندان حس اشرافیت و لوکس بودن را به انسان منتقل نمی‌ کند.

اوج هنر صنعتگران فرانسوی‌ در مجموعه DS، بر روی جذابیت، آسایش و تکنولوژی متمرکز بوده است. کلیه مدل‌ های مجهز به هر دو پیشرانه 180PS BlueHDI دیزل و 225PS بنزینی، به فناوری اسکن فعال مجهز هستند.

«البته باید تاکید کرد که نسخه های وارداتی به بازار ایران از نوع بنزینی بوده و با توجه به کیفیت سوخت به موتوری 1.6 لیتری توربو چارجر با قدرت 165 اسب بخار مجهزند که نیروی خود را از طریق گیربکس شش سرعته به چرخ های جلو تحویل می دهد»

این سامانه به طور مداوم از طریق یک دوربین، توپوگرافی سطح جاده را پایش نموده و کمک فنر ها را بر حسب شرایط مختلف تنظیم می‌ نماید. البته این فناوری تنها در حالت کامفورت کاربرد داشته و تکان‌ های ایجاد شده در سرعت‌ های ابتدایی را به طرز قابل توجهی کاهش می‌ دهد.


کیفیت سواری حالت نرمال نیز در حد مطلوبی است بگونه‌ای که با سواری نرم و خوش خرامان مواجه هستیم. اما رفتار DS7 همیشه متمدنانه نیست. موتور دیزل 178 اسب بخاری با شتاب صفر تا صد 9.9 ثانیه و صدای غرش در دور های بالا، بسیار پاسخگو و پرقدرت به نظر می‌ رسد.

در عوض هنگام گشت و گذار عادی، صدای پیشرانه به وز وز یک مگس سمج بیشتر شباهت دارد. در ضمن بایستی تا سال 2019 میلادی برای نسخه پرقدرت پلاگین هیبرید با توان 300 اسب بخاری منتظر بمانیم.

فشار پاشش سوخت برای دستیابی به آخرین استاندارد های آلایندگی افزایش یافته است و صدای برخورد باد آینه‌ های جانبی به اندازه‌ای به گوش می‌ رسد که مهندسان را مجبور کرده تا به منظور برطرف نمودن این نقیصه، مشغول طراحی نوعی فوم عایق برای آینه‌ ها شوند.

سامانه انتقال قدرت شش سرعته بسیار یکنواخت عمل می‌ کند و یک گیربکس شش سرعته دستی نیز می‌ تواند به عنوان یار پیشرانه‌ های سطح پایین 128 اسب بخاری دیزلی به حجم 1.5 لیتر و نمونه سه سیلندر بنزینی با حجم 1.2 لیتر، انتخاب شود.

اگرچه شاسی محرک جلو چسبندگی مناسبی را فراهم ساخته اما ناملایمات در سیستم فرمان برقی این خودرو قابل درک است، گاهی برخی واکنش‌ های کشسان از سیستم فرمان سر می‌ زند که چندان مناسب نبوده و در برخی موارد سفتی غربیلک فرمان با شرایط رانندگی و جاده تطبیق لازم را ندارد.

دی اس7 کراس بک؛ سرشار از تکنولوژی

دی اس 7

این خودرو نه تنها برای گشت و گذار مناسب است بلکه در سر پیچ‌ ها نیز پایداری مناسبی از خود به نمایش می‌ گذارد. علاوه بر سواری بی دردسر، دی اس7 تکنولوژی‌ های مختلفی در چنته پنهان نموده است.

سامانه دید در شب، بهایی معادل 1100 تا 1600 پوند دارد که یک نوع دید مادون قرمز از مسیر پیش رو را در سایز های مختلف بر روی پنل ابزار دیجیتال به نمایش می‌ گذارد. به ویژه برای تسلط بیشتر بر جاده و جلوگیری از برخورد با حیوانات، فناوری دید در شب دی اس هفت می‌ تواند بسیار مفید واقع شود.

همچنین چراغ‌ های LED فعال، قادرند که برحسب سرعت خودرو و زاویه فرمان، طول و عرض و جهت پرتو نور را به طور خودکار تنظیم ‌نمایند. کروز کنترل پایلوت متصل نیز قادرست تا ترمز کند، شتاب بگیرد و خودرو را در مسیر اصلی و بین خطوط نگه دارد.

سخن پایانی

اگر چه مدل DS19 در دهه پنجاه میلادی به یک نماد برای شرکت سازنده بدل شده بود، اما اینک و در انتهای سال 2017 میلادی، DS7 کراس‌بک فراتر از یک نماد ظاهر شده که بیشتر از اینکه بر شاخصه‌ های دینامیکی خود ببالد، به آسایش، راحتی و تکنولوژی مدرن خود افتخار می‌ کند.

از نظر ما پاشنه آشیل این خودرو طراحی نمای بیرونی آن است، چراکه چندان وسوسه به دل بینندگان نمی‌ اندازد و هنوز به طور کامل قادر به رقابت شانه به شانه با رقبای آلمانی خود نیست. البته ما آن را به افرادی که در پی رفاه و فناوری‌ های مدرن هستند و از ازدحام و ترافیک نیز دوری می‌ جویند، توصیه می‌ کنیم.

اما در بازار ایران شرایط تا حد زیادی با بازار اروپا متفاوت است و در نبود خودروهایی مانند لکسوس nx و ب ام و های x3 و x4 به عنوان رقبای اصلی ds7، هیچ بعید نیست که این مدل بتواند نقش پر رنگی را به عنوان یک کراس اوور جذاب و لوکس بازی کرده و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • دانیال.م
    دانیال.م | ۶ بهمن ۱۳۹۶

    واقعا لوکسه ارزشش نسبت به کیا و هیوندای خیلی بالاتره

مطالب پیشنهادی