ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این لنز چشم هوشمند، سطح گلوکز خون را اندازه گیری می کند

مفهوم لنزهای چشم هوشمند، مفهوم چندان تازه ای نیست. تا به امروز، اکثر این لنزهای هوشمند آنقدر که باید و شاید رضایت بخش نبوده اند و تعبیه قطعات الکترونیکی داخل آنها می تواند دید کاربر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

مفهوم لنزهای چشم هوشمند، مفهوم چندان تازه ای نیست. تا به امروز، اکثر این لنزهای هوشمند آنقدر که باید و شاید رضایت بخش نبوده اند و تعبیه قطعات الکترونیکی داخل آنها می تواند دید کاربر را مختل کرده یا باعث آزار چشم شود. اما تیمی از محققان کره ای ظاهراً به دستاوردهای تازه ای در ساخت چنینی لنزی رسیده اند.

تیم مورد اشاره، لنز هوشمندی توسعه داده که امکان اندازه گیری سطح گلوکز خون را برای مبتلایان دیابت مهیا می سازد و در همین حال، به قدری قابل بسط و شفاف هست که باعث آزار چشم نشود یا مشکلی در دید شخص به وجود نیاورد.

انعطاف پذیری این لنز، به لطف طراحی متفاوت آن به دست آمده که قطعات الکترونیکی را در محفظه های ایزوله جداگانه ای قرار می دهد. علاوه بر این، از نوعی ماده کشسان میان بخش های مختلف لنز استفاده شده که از شکستن قطعات الکترونیکی به هنگام برداشتن یا قرار دادن لنز جلوگیری می کند.

سنسور مورد اشاره، کارکردی بسیار ساده دارد: هنگامی که سطح گلوکز خون در حد نرمال باشد، یک چراغ LED روشن می ماند و وقتی یک جای کار مشکل داشته باشد، خاموش می شود. برق رسانی به لنز از طریق آنتنی نانوفیبر انجام می دهد که انرژی خود را از یک منبع انرژی محلی محلی تامین می کند. در واقع شاید تنها ضعف لنز مورد اشاره، رسانایی پایین آنتن باشد که سبب می شود برای استفاده از آن، مجبور به حضور در نزدیکی منبع انرژی باشید.

یکی از سخنگویان این پروژه توضیح می دهد که لنز هوشمند مورد بحث، صرفاً طرحی مفهومی نبوده و تا 5 سال دیگر، می تواند در قالب محصولی تجاری روانه بازار شود. و ضمناً تشخیص قند خون، تنها کاربرد این تکنولوژی نیست و در آینده می تواند برای مصرف دارو نیز مورد استفاده قرار بگیرد و اشخاص را از مصرف دارو به صورت خوراکی بی نیازی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی