ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه هوآوی آنر 9 و سامسونگ گلکسی A8

قیمت موبایل های پرچمدار به حدی رسیده که کاربران زیادی به دنبال گزینه های جایگزین با قیمت معقول تر در بازار می گردند. شرکت های سازنده هم این خلاء را به خوبی حس کرده اند ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

قیمت موبایل های پرچمدار به حدی رسیده که کاربران زیادی به دنبال گزینه های جایگزین با قیمت معقول تر در بازار می گردند. شرکت های سازنده هم این خلاء را به خوبی حس کرده اند و هرکدام به نحوی در تلاشند تا فاصله بین پرچمداران و میان رده ها را با دسته ویژه ای که به «میان رده های پریمیوم» معروفند، پر کنند.

هوآوی یکی از شرکت هاییست که طی سال های اخیر، همواره نماینده های شایسته ای را در تمام رده های قیمتی به بازار کشورمان معرفی کرده و امسال هم چنین وضعیتی را شاهد هستیم: میت 10 و مدل پرو در بخش پرچمداران، آنر 9 در بخش میان رده های پریمیوم، میت 10 لایت و آنر 7X هم در بخش میان رده های اقتصادی.

در این مطلب قصد داریم دو رقیب اصلی در بازار میان رده های پریمیوم، یعنی آنر 9 از هوآوی و گلکسی A8 از سامسونگ را با یکدیگر مقایسه کنیم. این انتخاب به چند دلیل صورت گرفته: اول اینکه سامسونگ و هوآوی دو برند اول بازار موبایل های اندرویدی در کشورمان هستند، دوم اینکه آنر 9 و گلکسی A8 جدیدترین محصولات این دو شرکت در بخش میان رده های حرفه ای به شمار می روند، و نهایتاً قیمت این دو دستگاه نزدیک به یکدیگر است.

اگر می خواهید بیشتر با این دو دستگاه آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم ابتدا بررسی تخصصی هوآوی آنر 9 و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A8 را مطالعه کنید. در ادامه به مقایسه این دو محصول می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

میان رده های پریمیوم به طراحی زیبا و کیفیت ساخت عالی معروفند و دو محصول یاد شده هم از این قاعده مستثنی نیستند. طبق رسم سال 2017 میلادی، آنر 9 و گلکسی A8 از پنل های شیشه ای در دو طرف فریم آلومینیومی بهره می گیرند که جلوه زیبایی به آنها داده و حس یک محصول گران قیمت را به شما منتقل می کنند.

شرکت کره ای تصمیم گرفته شیشه تخت با لبه های خمیده را در گلکسی A8 به کار بگیرد که حالتی رسمی دارد، اما هوآوی با بهره گیری از فناوری های نوین، لایه های متعدد شیشه را با بافت های نانو تزئین کرده که پرتو نور محیط را به الگوهای زیبای سه بعدی تبدیل می کند. به همین دلیل آنر 9 نام «لایت کَچر» را «شکارچی نور» را به خود گرفته و جوان پسند تر محسوب می شود.

از طرفی، سامسونگ امسال نمایشگرهای اینفینیتی کهکشانی های پرچمدارش را به سری گلکسی A هم آورده و میان رده ای با حاشیه اندک اطراف نمایشگر عرضه کرده اما هوآوی همچنان به طراحی استاندارد و معمول موبایل ها پایبند است. به همین دلیل انتخاب بین آنر 9 و گلکسی A8 کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد، اما هرکدام از آنها را که انتخاب کنید، موبایلی با کیفیت ساخت عالی و طراحی زیبا در دستانتان قرار خواهد گرفت.

با وجود اینکه نمایشگر گلکسی A8 حدود 0.5 اینچ بزرگ تر از رقیبش است اما تفاوت چندانی در ابعاد کلی دو دستگاه دیده نمی شود. آنر 9 با وزن کمتر (155 در برابر 172 گرم) و ضخامت کمتر (7.5 در برابر 8.4 میلیمتر) از نظر ارگونومی اندکی برتری دارد اما در مقابل، سامسونگ هم نمایشگر بزرگ تری را در اختیار شما می گذارد.

هوآوی حسگر اثر انگشت آنر 9 را پایین نمایشگر قرار داده که دسترسی به آن به مراتب ساده تر از حسگر پشت دستگاه است، اما این تصمیم به قیمت از دست رفتن یکپارچگی پنل جلویی موبایل تمام شده. سامسونگ تصمیم گرفته زیبایی پنل جلویی را حفظ کند و حسگر را به پشت بدنه منتقل نماید. گلکسی A8 با دریافت گواهی IP68 مقاومت قابل توجهی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار دارد اما آنر 9 از چنین قابلیتی بی بهره است.

فارغ از تفاوت های ظاهری و سلیقه ای، هر دو دستگاه کیفیت ساخت فوق العاده ای دارند و از طراحی زیبایی برخوردار هستند که البته در این رده قیمتی جز این هم انتظار نمی رود.

نمایشگر

کیفیت تصویر نمایشگر موبایل یکی از مهم ترین فاکتورها در رضایت کاربر به شمار می رود، و سامسونگ و هوآوی هم در این زمینه با سخاوت عمل کرده اند. غول تکنولوژی کره که حرف اول را در زمینه نمایشگرهای اولد موبایل می زند، یکی از بهترین پنل های سوپرامولد را در گلکسی A8 به کار گرفته است. در مقابل، هوآوی همچنان به پنل های IPS LCD و رنگ های واقعی وفادار است.

اول از همه به سراغ اعداد و ارقام می رویم. نمایشگر 5.15 اینچی آنر 9 با رزولوشن 1080×1920 پیکسل، تصاویر را با تراکم 428 پیکسل در هر اینچ به نمایش در می آورد. نمایشگر 5.6 اینچی گلکسی A8 به خاطر نسبت ابعاد نامتعارف، رزولوشن فول اچ دی پلاس (1080×2160 پیکسل) دارد که تراکم 441 پیکسل در هر اینچ را ارائه می کند. بدین ترتیب مطالعه ریزترین نوشته ها روی هر دو دستگاه به راحتی ممکن است و تشخیص پیکسل ها حتی از فاصله نزدیک هم کار دشواریست.

روشنایی نمایشگر آنر 9 در بیشترین حالت به 522 نیت می رسد که خوانایی آن را در تمام شرایط نوری تضمین می کند. یکی از قابلیت های ویژه نمایشگر این موبایل، افزایش خوانایی زیر نور شدید و رسیدن به نسبت کنتراست 3300 است که برای پنل های LCD رقم بسیار خوبی محسوب می شود. بدین ترتیب حتی در آفتابی ترین روزها هم به راحتی می توانید از این تلفن همراه استفاده کنید.

نمایشگر گلکسی A8 در حالت دستی به حداکثر روشنایی 390 نیت می رسد اما همچون اکثر محصولات این شرکت اگر حالت خودکار را انتخاب کنید، به حداکثر روشنایی 590 نیت می رسید که در کنار نسبت کنتراست بی نهایت پنل های امولد، تجربه بصری کم نظیری را در اختیارتان می گذارد.

با اینکه نمایشگر هر دو موبایل کیفیت بسیار بالایی دارند، اما انتخاب بین رنگ های اشباع و اغراق شده گلکسی A8 یا رنگ های طبیعی و نزدیک به واقعیت آنر 9 به سلیقه شخصی شما بر می گردد. نمایشگر همیشه روشن (AOD) هم که ویژگی منحصر به فرد پنل های امولد است اما توجه داشته باشید فعال کردن آن روی شارژدهی کلی باتری دستگاه تأثیر منفی می گذارد.

نرم افزار

هر دو دستگاه به نسخه 7.1 اندروید با پوسته های اختصاصی مجهز شده اند. گلکسی A8 نسخه 8.5 رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس را در اختیار دارد که تجربه ای آشنا و لذت بخش را ارائه می دهد، به خصوص برای کاربران وفادار به این شرکت کره ای. آنر 9 هم از رابط کاربری EMUI 5.1 بهره می برد که کاملاً روان و بی نقص کار می کند.

پیش از این به تفصیل در مورد قابلیت های ویژه هوش مصنوعی EMUI 5.1 سخن گفته ایم. این نسخه از رابط کاربری اختصاصی هوآوی با تکیه بر الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، رفتار و عادات شما را به خوبی شناسایی کرده و اپلیکیشن های پر استفاده شما را از همه نظر در اولویت قرار می دهد. بدین ترتیب به تدریج احساس می کنید سرعت دستگاه بیشتر از قبل شده و برخلاف اکثر موبایل های اندرویدی، در درازمدت هم شاهد افت کارایی آن نمی شوید.

سامسونگ هم تجربه ناخوشایند «تاچ ویز» با لَگ های فراوان و سرعت پایین را به دست فراموشی سپرده و حالا رابط کاربری «سامسونگ اکسپرینس» را به تکامل رسانده که روان و بی نقص کار می کند. علاوه بر کارکرد سریع و روان، هر دو دستگاه قابلیت های شخصی سازی و تنظیمات متنوعی را در اختیار شما می گذارند که با بهره گیری از آنها می توانید سلیقه خودتان را درون رابط کاربری اعمال کنید. از جمله قابلیت های ویژه گلکسی A8 در بخش نرم افزار می توان به دستیار دیجیتالی بیکسبی (Bixby) اشاره کرد که البته هنوز قابلیت های محدودی دارد و احتمالاً به مروز زمان امکانات بیشتری به آن اضافه می شود.

اگرچه در ابتدای کار «سامسونگ اکسپرینس» با طراحی مینیمال و زیبا تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد اما EMUI 5.1 با گذشت زمان و شناسایی شما به لطف هوش مصنوعی، احتمالاً می تواند برتری هایش را بر رقیب کره ای به اثبات برساند. واضح است که آپدیت اندروید اوریو طی هفته های پیش رو، کارآیی هر دو دستگاه را به مراتب افزایش خواهد داد.

سخت افزار

تفاوت اصلی بین این دو موبایل در بخش سخت افزار دیده می شود، جایی که هوآوی ترکیب بسیار قدرتمندی را در آنر 9 به کار گرفته اما سامسونگ در گلکسی A8 به چیپست میان رده و عمومی اکتفا کرده است.

آنر 9 به چیپست پرچمداران قبلی هوآوی یعنی Kirin 960 و 4 یا 6 گیگابایت حافظه رَم مجهز شده. پردازنده اصلی این چیپ مجتمع چهار هسته قدرتمند و چهار هسته کم مصرف دارد که ترکیبی از قدرت و مصرف انرژی بهینه را ارائه می دهند. در مقابل، چیپست اگزینوس 7885 دو هسته پر قدرت و شش هسته کم مصرف را در اختیار دارد. پردازشگر گرافیکی هر دو دستگاه از نوع Mali-G71 است اما آنر 9 هشت خوشه پردازشی و گلکسی A8 دو خوشه پردازشی دارند. با توجه به این مشخصات، اختلاف فاحشی در قدرت پردازش دو دستگاه انتظار می رود که نتایج بنچمارک ها هم این موضوع را تأیید می کنند.

در تصاویر زیر ابتدا نتایج بنچمارک های آنتوتو، گیکبنچ و پی سی مارک برای آنر 9 و سپس همین نتایج را برای گلکسی A8 مشاهده می کنید:

تست های فوق نشان می دهند آنر 9 در تست های آنتوتو، گیکبنچ تک هسته ای، گیکبنچ چند هسته ای و پی سی مارک به ترتیب 60%، 25%، 45% و 18 درصد قوی تر از گلکسی A8 است که برتری بی چون و چرای این موبایل چینی نسبت به رقیب کره ای را حکایت می کنند.

از نظر قدرت پردازش گرافیکی هم اختلاف قابل توجهی بین کارآیی این دو دستگاه وجود دارد و بنچمارک با استفاده از اپلیکیشن 3DMark برتری 45 درصدی آنر 9 نسبت به گلکسی A8 را نشان می دهد:

نتایج فوق نشان می دهند آنر 9 و گلکسی A8 با وجود اینکه در رده قیمتی یکسانی قرار دارند، اما از نظر پردازشی در دو دنیای متفاوت هستند و اختلاف آشکاری با هم دارند، به گونه ای که هوآوی توان سخت افزاری میان رده اش را تا حد پرچمداران سال گذشته بالا برده است. گلکسی A8 در فعالیت های روزمره کم نمی آورد اما در مقابل آنر 9 حرفی برای گفتن ندارد، به خصوص اگر به اپلیکیشن ها و بازی های سه بعدی سنگین علاقه داشته باشید.

از نظر قابلیت های ارتباطی، هر دو دستگاه در سطح بسیار خوبی قرار دارند. آنر 9 و گلکسی A8 از حداکثر سرعت دانلود 600 مگابیت بر ثانیه در شبکه LTE پشتیبانی می کنند و به دو درگاه سیم کارت مجهز هستند. میان رده سامسونگ به بلوتوث 5 مجهز شده در حالی که آنر 9 مثل پرچمداران اخیر این شرکت همچنان از این فناوری بی بهره است. خوشبختانه درگاه USB-C هم در هر دو موبایل دیده می شود.

برتری دیگر سامسونگ در این بخش، تعبیه درگاه اختصاصی برای کارت حافظه است در حالی که در آنر 9 باید بین سیم کارت دوم و کارت حافظه microSD یکی را انتخاب کنید. حضور فرستنده مادون قرمز در آنر 9 برای کنترل دستگاه های مختلف یکی از قابلیت هاییست که در رقیب کره ای دیده نمی شود.

گلکسی A8 در دو مدل 32 و 64 گیگابایتی عرضه می شود در حالی که آنر 9 را می توانید با 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی تهیه کنید. نتیجه تست سرعت عملکرد حافظه داخلی این دو موبایل را در تصویر زیر می بینید که نشان می دهد هوآوی همچنان در این حوزه نسبت به تمام رقبا برتری قابل توجهی دارد:

کیفیت صدای تنها بلندگوی تعبیه شده در این دو تلفن همراه کاملاً راضی کننده است اما نه برای دوستداران موسیقی. خوشبختانه جک 3.5 میلیمتری در آنر 9 و گلکسی A8 حضور دارد و هر دو دستگاه از خروجی صدای های-رزولوشن هم پشتیبانی می کنند، به خصوص آنر 9 که از فناوری اختصاصی Histen هوآوی بهره مند شده و کیفیت صدای خروجی آن به تأیید دکتر راینر مایلر (مهندس صدا و برنده جایزه گرمی) رسیده است.

دوربین

سامسونگ و هوآوی میان رده هایشان را به سه دوربین مجهز کرده اند اما مکان آنها متفاوت است. ماژول دوربین دوگانه آنر 9 در پشت دستگاه، یک حسگر 12 مگاپیکسلی رنگی و یک حسگر 20 مگاپیکسلی مونوکروم دارد، یعنی همان ترکیبی که در P10 هم دیده بودیم. در مقابل، گلکسی A8 نخستین موبایل سامسونگ با دوربین سلفی دوگانه محسوب می شود و یک حسگر 16 مگاپیکسلی با لنز استاندارد را در کنار یک حسگر 8 مگاپیکسلی با لنز عریض تر در جلوی دستگاه تعبیه کرده است.

همان طور که در بررسی های این دو دستگاه گفتیم، کیفیت دوربین های هر دو دستگاه بسیار خوب است و از نظر نرم افزاری هم امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار می دهند. دوربین اصلی گلکسی A8 با ضریب اف 1.7 قابلیت جذب نور بیشتری نسبت به دوربین های آنر 9 دارد، اما هوآوی از فناوری های اختصاصی برای ثبت تصاویر واضح در نور شب استفاده کرده که این نقیصه را به خوبی جبران می کنند.

از جمله امکانات ویژه آنر 9 در این بخش می توان به ثبت تصاویر پرتره با هر دو دوربین یا ایجاد عمق میدان مصنوعی با تغییر ضریب اف (به شکل نرم افزاری) اشاره کرد. بزرگنمایی اپتیکال دو برابری بدون افت کیفیت هم از قابلیت های ویژه و کاربردی آنر 9 به شمار می رود، ضمن اینکه توانایی ضبط ویدیوهای 4K هم در این دستگاه دیده می شود.

در مقابل، سامسونگ برای نخستین بار از ماژول دوگانه سلفی در موبایل هایش استفاده کرده که ایجاد عمق میدان مصنوعی و ثبت تصاویر پرتره (Live Focus) را در گلکسی A8 ممکن می سازد. لنز دوربین 8 مگاپیکسلی جلوی دستگاه کمی عریض تر است و محدوده بیشتری را برای ثبت سلفی پوشش می دهد. متأسفانه فیلمبرداری این موبایل به خاطر ضعف چیپست، روی رزولوشن فول اچ دی محدود شده است.

باتری و شارژ

هوآوی باتری 3200 میلی آمپر ساعتی لیتیوم-پلیمری را برای آنر 9 انتخاب کرده که علی رغم سخت افزار قدرتمند این دستگاه، یک روز کامل و سنگین را با شما همراهی می کند اما تقریباً هر شب باید به شارژر متصل شود. در مقابل رساندن گلکسی A8 به روز دوم کمی ساده تر است و با توجه به سخت افزار کم مصرف، باتری 3000 میلی آمپر ساعتی آن شارژدهی بهتری دارد.

خوشبختانه هر دو دستگاه به فناوری شارژ سریع مجهز هستند. هوآوی شارژر 18 واتی را همراه این دستگاه عرضه کرده که می تواند ظرف نیم ساعت تا 40 درصد ظرفیت باتری را پر کند. فناوری شارژ سریع گلکسی A8 هم همین ارقام را نشان می دهد (شارژ 40 درصد باتری در نیم ساعت) اما اطلاعات بیشتری در مورد آن در دست نیست.

جمع بندی

زمانی که طرفدار یک برند خاص باشید، معمولاً انتخاب سختی پیش رو ندارید و بین محصولات همان شرکت، محصولی که بیشتر باب میلتان است و با سلیقه و نیازها و حساب بانکیتان مطابقت بیشتری دارد را تهیه می کنید، اما انتخاب بهترین دستگاه در یک رده قیمتی خاص بین برندهای مختلف کار دشواریست. چنین وضعیتی در مورد آنر 9 و گلکسی A8 نیز وجود دارد.

آنر 9 یکی از قدرتمند ترین موبایل های بازار با قیمت حدود 2 میلیون تومان به شمار می رود. نقطه قوت اصلی این دستگاه، سخت افزار قوی آن است که آنر 9 را به پرچمداران نزدیک می کند. دوربین های حرفه ای این تلفن همراه امکانات عکاسی بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می دهند، از جمله ثبت پرتره های زیبا، بزرگنمایی اپتیکال، فوکوس سریع چهارگانه و فیلمبرداری با رزولوشن 4K. کیفیت ساخت آنر 9 عالی است و طراحی پشت بدنه آن بسیار زیباست، اما ظاهر جلوی آن در سال 2018 کمی قدیمی به نظر می رسد.

گلکسی A8 طراحی کلاسیک اما به روز تری دارد و به پرچمداران این شرکت نزدیک شده. رابط کاربری کم نقص و سبک، دوربین سلفی دوگانه، شارژدهی خوب باتری و دستیار اختصاصی بیکسبی از جمله قابلیت های برجسته این دستگاه هستند. این موبایل بیشتر برای کاربردهای روزمره و عادی ساخته شده و برای اجرای بازی ها و اپلیکیشن های سنگین نمی شود خیلی روی آن حساب کرد.

بنابراین اگر خواهان موبایلی با سخت افزار قدرتمند و قابلیت های پیشرفته روز هستید، هوآوی آنر 9 انتخاب بسیار خوبی به شمار می رود اما اگر به ظاهر بیشتر اهمیت می دهید و حاضرید قدری هم بیشتر پول خرج کنید، می توانید سامسونگ گلکسی A8 را انتخاب نمایید.

نقاط قوت و برتری های آنر 9
  • طراحی چشم نواز پشت بدنه
  • ارگونومی بهتر
  • رابط کاربری هوشمند EMUI
  • سخت افزار بسیار قدرتمند
  • حافظه داخلی و رَم بیشتر
  • فرستنده مادون قرمز
  • دوربین دوگانه اصلی با بزرگنمایی اپتیکال
  • فوکوس هیبریدی چهارگانه دوربین
  • فیلمبرداری 4K
نقاط قوت و برتری های گلکسی A8
  • طراحی به روز و زیبا
  • مقاومت بالا در برابر آب و گرد و غبار
  • کیفیت بالای نمایشگر
  • رابط کاربری سبک و روان
  • دستیار اختصاصی بیکسبی
  • دوربین سلفی دوگانه با قابلیت ثبت پرتره
  • شارژدهی بهتر باتری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • saleh_bagheri
    saleh_bagheri | ۸ بهمن ۱۳۹۶

    بهتر از هردو mate 9 :/

  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۷ بهمن ۱۳۹۶

    انر خیلی عالیتره نه بهتر بلکه عالیتر ندارم پول داشتم میخریدم چون باهاش کار کردم

  • soheil
    soheil | ۷ بهمن ۱۳۹۶

    نتیجه گرفتیم که آنر ۹ ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی