ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرم فکتور انقلابی بعدی موبایل ها
تکنولوژی

کدام فرم فکتور قادر به رقم زدن انقلاب بعدی در بازار موبایل های هوشمند خواهد بود

باید پذیرفت که علی رغم تمام پیشرفت های صورت گرفته در موبایل های هوشمند، باز هم به نوعی شاهد کند شدن روند توسعه بازار در این بخش و کاهش آمارهای فروش در تعداد قابل توجهی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

باید پذیرفت که علی رغم تمام پیشرفت های صورت گرفته در موبایل های هوشمند، باز هم به نوعی شاهد کند شدن روند توسعه بازار در این بخش و کاهش آمارهای فروش در تعداد قابل توجهی از مناطق دنیا هستیم. موبایل ها هر روز پیشرفته تر و قدرتمندتر می شوند، اما واقعیت آن است که طراحی ظاهری آنها مدت هاست که تکراری، خسته کننده و بدون نوآوری شده است.

این مسئله کارشناسان را به این جمع بندی رسانده که تنها یک تحول اساسی در «قالب کلی طراحی ظاهری» موبایل ها یا همان «فرم فکتور» (form factor) آنها می تواند منجر به انقلاب بعدی بازار تلفن های هوشمند از زمان معرفی نخستین آیفون تا به امروز بشود. اما دقیقاً کدام فرم فکتور چنین پتانسیلی را خواهد داشت؟

منظور از فرم فکتور چیست؟

اما پیش از پرداختن به بحث اصلی لازم است تا تعریفی کلی از فرم فکتور داشته باشیم. همان طور که پیش تر گفتیم عبارت form factor به قالب کلی طراحی ظاهری یک محصول اشاره دارد. خطوط اصلی تشکیل دهنده بدنه و ویژگی های ظاهری که می توانند هویت یک محصول را مشخص و تعلق آن به یک دسته بندی خاص را تعیین کند.

وقتی از فرم فکتور موبایل های هوشمند صحبت می کنیم، در واقع گجت قابل حملی را شرح می دهیم که دارای یک بدنه مستطیل شکل با ضخامت کم است و دست کم یک طرف آن را نمایشگر می پوشاند. تقریباً هیچ موبایلی در بازار وجود ندارد که واجد این ویژگی های ظاهری نباشد.

کمپانی های مختلفی در طی سالیان گذشته تلاش کردند تا فرم فکتورهایی کاملاً متحول شده را در بازار موبایل های هوشمند تعریف نمایند. هدف کلی این تلاش ها نیز تعریف کاربری های جدید و کارآمد کردن این گجت ها در عرصه های مختلف بوده است.

گرچه دقیقاً نمی توان حدس زد که در نهایت کدام کمپانی قادر به ارائه محصول انقلابی بعدی خواهد بود، اما می شود نگاهی گذرا به اصلی ترین کاندیداها در این زمینه داشت.

سامسونگ و داستان طولانی نمایشگرهای انعطاف پذیر

موبایل تا شونده سامسونگ فرم فکتور

بر کسی پوشیده نیست که سامسونگ و البته کمپانی ال جی چند سالی هست که روی توسعه نمایشگرهای انعطاف پذیر برای تولید موبایل های تا شونده و حتی لوله شونده کار می کنند. اما به نظر می رسد که سامسونگ قدمی از رقیب هموطن خود پیش افتاده و احتمالاً با آغاز سال آینده میلادی شاهد عرضه نخستین محصول از این دست باشیم.

گرچه خود تبلت ها تا حدود زیادی بازارشان را از دست داده اند، اما نیاز به نمایشگرهای بزرگ تر هرگز از بین نرفته است. بر همین اساس است که تصور می شود قابلیت تا شوندگی نمایشگر موبایل ها -که منجر به ایجاد امکان تعبیه نمایشگرهایی با دو برابر اندازه فعلی در موبایل های هوشمند خواهد شد- می تواند همان تحول عظیمی باشد که دوباره آمارهای فروش را به تحرکی اساسی وادار می سازد.

علاوه بر این، نمایشگری که روی خود تا می شود، دیگر نیازی به محافظت نخواهد داشت. همین مسئله شما را از محافظ های حجیم و زمخت بی نیاز می کند و زیبایی موبایلتان را حفظ می نماید. این به نوبه خود دوام محصول نهایی را نیز افزایش می دهد.

موبایلی که رو مچ دست شما بسته می شود

موبایل مچ دست لنوو فرم فکتور

در اینجا هم پای نمایشگرهای انعطاف پذیر در میان است، اما این بار در جهت مخالف. لنوو چند سال پیش و همزمان با معرفی موتو مود های موبایل موتو زی، از دو گجت مفهومی تحت نام های CPlus و Folio رونمایی کرد. CPlus در اصل یک محصول هیبریدی و ترکیبی از ساعت هوشمند و یک موبایل است که روی مچ دست بسته می شود.

چنین دیوایسی، هم زمان که یک پوشیدنی هوشمند تمام عیار با تمام سنسورهای ردیاب سلامتی مورد نیاز شما خواهد بود، می تواند جای موبایل هوشمند درون جیب شما را نیز بگیرد. به طور حتم چنین ایده ای با استقبال مواجه خواهد شد، البته در صورتی که CPlus بتواند روی مچ دست زیبایی یک ساعت را به نمایش بگذارد و به عنوان موبایل تجربه کاربری مناسبی را ارائه دهد.

گرچه چالش های مهمی نیز در این میان به ذهن می رسد. از جمله مقاومت نمایشگر انعطاف پذیر این موبایل - ساعت هوشمند در مقابل ضربه ها و خش پذیری. درست برعکس ایده موبایل تا شونده سامسونگ، چنین نمایشگری بیشتر از نمونه های به کار رفته در موبایل های معمولی در معرض آسیب های فیزیکی خواهد بود.

مسئله دیگر محدودیت ابعاد فیزیکی در موبایلی است که می بایست نقش یک ساعت را روی دست شما بازی کرده و زیبا به نظر برسد، اما در عین حال به عنوان یک تلفن هوشمند نیز از ارگونومی و نسبت ابعاد نمایشگر مناسبی نیز برخوردار باشد. علاوه بر ضخامت کم، پهنای این دیوایس نیز باید به شکل قابل توجهی کمتر از موبایل های معمولی باشد. همین محدودیت کار طراحان را برای تعبیه همه سخت افزارها و البته یک باتری با حجم مناسب دشوار می سازد. ضمن این که مسئله وزن مناسب برای یک ساعت مچی روی دست کاربر را نیز نباید از یاد برد.

لنوو و نوع متفاوتی از موبایل تاشونده

موبایل تا شونده لنوو فرم فکتور

دیگر موبایل مفهومی لنوو که پیش تر به آن اشاره کردیم Folio نام دارد. این محصول شباهت بسیاری با ایده سامسونگ دارد، اما نمایشگر به جای بخش داخلی، در بدنه بیرونی دستگاه جای گرفته است. به عبارت دیگر، جهت تا شدن این دو گجت با هم متفاوت است.

تمام قابلیت هایی که برای موبایل تا شونده سامسونگ برشمرده شد، در خصوص Folio نیز صدق می کند. اما مشکل در معرض خطر آسیب قرار گرفتن نمایشگر در آن مشهود است. ضمن این که هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای عرضه آن به بازار اعلام نشده. حتی کمپانی چینی وعده ای نیز برای تولید قطعی چنین محصولی نداده است.

لازم به ذکر است که کمپانی ZTE هم در حال حاضر موبایل تا شونده «Axon M» را در سبد محصولات خود دارد، اما تفاوت عمده این موبایل در داشتن دو نمایشگر مجزا است که در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این گرچه ضعف بزرگی به حساب می آید، اما دست کم محصول ZTE در حال حاضر تولید شده و قابل خریداری است.

ایده موبایل لوله شونده

موبایل لوله شونده سامسونگ فرم فکتور

محصول دیگری که تا امروز تنها نشانه هایی از آن را در پتنت های سامسونگ و تصاویر مفهومی دیده ایم، موبایل لوله شونده است. گجتی که نمایشگر انعطاف پذیر آن می تواند به دور یک استوانه لوله شود. این محصول با فضای کمی که اشغال می کند از قابلیت حمل و نقل بسیار بالایی برخوردار است. با این حال می توان نمایشگرهای بزرگی را به همراه داشت.

فعلاً بسیار زود است که در خصوص احتمال عرضه چنین گجتی اظهار نظر کرد. به نظر می رسد هنوز تا در اختیار داشتن برخی از تکنولوژی های پیش نیاز جهت تولید موبایل لوله شونده فاصله داریم، اما به طور قطع مزیت های برجسته چنین ایده ای سبب می شود که کمپانی کره ای به این راحتی از پی گیری تولید آن منصرف نشود.

تلفن هوشمند مجهز به ویدئو پروژکتور

موبایل مجهز به ویدئو پروژکتور فرم فکتور

این ایده به هیچ وجه جدید نیست و حتی تا امروز چند نمونه از آن توسط سامسونگ و دیگر تولید کنندگان راهی بازار شده است. جدیدترین نمونه نیز ماژول Pico برای موبایل های موتورولا است که می تواند تصویری ۵۰ اینچی را روی دیوار بیاندازد.

به نظر می رسد هنوز قابلیت های چنین فرم فکتوری به خوبی درک نشده. یک پروژکتور داخلی می تواند موبایل شما را به یک رایانه رومیزی تمام عیار تبدیل کند که نمایشگر آن روی هر دیواری قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر این، می توانید یک کیبورد مجازی در ابعاد واقعی را نیز روی میز در مقابل خود داشته باشید.

تلفیق یک ویدئو پروژکتور با فناوری واقعیت افزوده دنیایی جدید از قابلیت ها را پیش روی شما باز می کند. می توانید دیوار اتاقتان را به یک میز کار تعاملی تمام عیار تبدیل کنید. با افزودن چند سنسور قادر خواهید بود اشیای به تصویر کشیده شده روی دیوار را با انگشتان خود کنترل نمایید. این دقیقاً همان ایده ای است که کمپانی لنوو مدت هاست آن را دنبال می کند.

اینها تنها چند نمونه از فرم فکتورهایی بودند که تصور می شود می توانند موبایل ها را از حالت یکنواخت امروزی خارج ساخته و طیف تازه ای از کاربری ها را برای آنها تعریف نمایند. چه تغییرات دیگری را می توان نام برد که انقلاب بعدی را در این زمینه رقم خواهند زد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • mahdi Sohrabi
    mahdi Sohrabi | ۷ بهمن ۱۳۹۶

    مطمعنم که الجی یه نو آوری تو g7 نشون میده که بترکونه

  • mahdi Sohrabi
    mahdi Sohrabi | ۷ بهمن ۱۳۹۶

    آقا بیخودی فیلم آپلود نکن که پخش نمیشه فقط تبلیغارو نشون میده

  • ali shafiey
    ali shafiey | ۷ بهمن ۱۳۹۶

    این ویدئو هاتون اصلا پلی نمیشه فقط همون تبلیغ اولش رو تکرار میکنه نمیدونم مشکل از گوشی منه یا نه

    • bigtrinity
      bigtrinity | ۷ بهمن ۱۳۹۶

      منم همين مشكل رو دارم

  • Sasan_Entezari
    Sasan_Entezari | ۷ بهمن ۱۳۹۶

    هولوگرافی رو فراموش کردید

    • kamran naseri
      kamran naseri | ۷ بهمن ۱۳۹۶

      انقلاب یعنی گوشی ها دارای حافظه ترابایتی بشن ، دارای باتری هایی با عمر هر بار شارژ یک ماه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی