ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات کرم مانندی که انرژی خود را از رطوبت اطراف تامین می کند

محققان دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی موفق به توسعه ربات هایی شده اند که بدون نیاز به باتری و تنها با جذب رطوبت محیط اطراف روی زمین می خزند. این Hygrobot ها مانند کرم پیچ ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

محققان دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی موفق به توسعه ربات هایی شده اند که بدون نیاز به باتری و تنها با جذب رطوبت محیط اطراف روی زمین می خزند. این Hygrobot ها مانند کرم پیچ و تا خورده یا از طریق لول خوردن به جلو و عقب حرکت کنند.رباتایده اصلی توسعه این ربات ها از گیاهانی گرفته شده که با جذب رطوبت زمین یا هوای اطراف (Hygroexpansion) شکل و اندازه خود را تغییر می دهد. برای مثال مخروط های کاج هنگام خیس شدن بسته می شوند و پس از خشک شدن باز می گردند تا دانه های داخلشان به فواصل دورتری از هم پراکنده شود.

محققان پیش از این نیز با الهام از گیاهان ربات هایی را از جنس جلبک توسعه داده بودند با این حال ربات دانشمندان کره ای از جنس گیاهی ساخته نشده بلکه مکانیزم آنها را شبیه سازی می کند.

Hygrobot مشابه مژک های دانه گونه ای از شمعدانی شب بو که بومی آفریقا است، دارای دو لایه ساخته شده از نانوفیبر می باشد که یک لایه آن رطوبت را جذب می کند و لایه دیگر جذبی ندارد.

زمانی که روبات روی سطحی مرطوب قرار داده می شود لایه مکنده با جذب رطوبت متورم شده و از سطح دور می شود، و هنگامی که لایه خشک می شود، ربات به حالت قبلی بر می گردد و تکرار این چرخه در نهایت به حرکتی کرم گونه منجر خواهد شد.رباتتوسعه رباتی که انرژی خود را از رطوبت اطراف تامین می کند بسیار ارزشمند است چرا که رطوبتی منبعی طبیعی است که در بسیاری از نقاط کره زمین بافت می شود.

علاوه بر این رطوبت بر خلاف باتری ها سمی نیست و خطر انفجار نیز در پی ندارد، همین عوامل باعث می شود که hygrobot گزینه ای مناسب برای به کارگیری در موارد پزشکی و درون بدن انسان باشد.

پژوهشگران کره ای عقیده دارند که در آینده می توان در کاربردهایی مثل دارورسانی به بدن یا میکروب زدایی محیط از این ربات های جالب استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • NYC
    NYC | ۷ بهمن ۱۳۹۶

    چه وحشتناکن?ولی تا رطوبت کم و زیاد نشه که راه نمیرن

مطالب پیشنهادی