ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زلزله آلاسکا سطح آب چاه های فلوریدا را تغییر داده است

هفته گذشته زلزله ای 7.9 ریشتری در آلاسکا رخ داد که به دنبال آن، سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) از تغییر چشمگیر سطح آب دو چاه در فلوریدا که بیش از 6100 کیلومتر از مرکز ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

هفته گذشته زلزله ای 7.9 ریشتری در آلاسکا رخ داد که به دنبال آن، سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) از تغییر چشمگیر سطح آب دو چاه در فلوریدا که بیش از 6100 کیلومتر از مرکز زلزله فاصله دارند، خبر داده است.

زلزله در فاصله 256 کیلومتری ساحل آلاسکا رخ داد

این زلزله که در ساعت 12:31 صبح به وقت محلی خلیج آلاسکا در 23 ژانویه (3 بهمن ماه) و با فاصله 256 کیلومتری از سواحل جنوب شرقی آلاسکا (بخش کودیاک آیلند) رخ داد، موجب فعال شدن آژیرهای سونامی و ترس از وقوع احتمالی آن شد.

در پی این اتفاق بسیاری از ساکنین شهر های تحت خطر، خودروهای خود را در مناطق امن پارک کردند تا در صورت وقوع سونامی از شهر بگریزند. برخی دیگر نیز به مناطقی با ارتفاع بالاتر رفتند. البته خوشبختانه در نهایت سونامی پیش نیامد. بر اساس گزارش ها این زلزله خسارت چندانی را در پی نداشته است.

زلزله آلاسکا چه تغییراتی در سطح آب چاه ها ایجاد کرد؟

در پی این زمین لرزه دو چاه یاد شده که یکی از آنها در نزدیکی شهر فورت لادِردِیل و دیگری در بلو اسپرینگز در نزدیکی شهر مدیسون قرار داشت تغییرات شدیدی را در سطح آب هایشان تجربه کرده اند.

تغییر سطح آب چاه ها تنها دقایقی پس از وقوع زلزله اتفاق افتاده

بر اساس اعلام سازمان زمین شناسی آمریکا میزان سطح آب چاه بلو اسپرینگز از 12.67 متر به 12.73 متر افزایش یافته ولی میزان سطح آب چاه فورت لادردیل از حدود 43 سانتی متر به 39 سانتی متر کاهش یافته. بنا بر اعلام این سازمان ،تغییرات مذکور تنها دقایقی پس از وقوع زلزله اتفاق افتاده است.

زلزله فلوریدا و تأثیر آن بر آب چاه های فلوریدا
مکان وقوع زلزله بیش از 6100 کیلومتر با فلوریدا فاصله داشته. ولی تأثیرات آن بر آب چاه ها قابل ملاحظه بوده است.

آیا تغییرات در سطح آب چاه ها پس از زلزله مرسوم است؟

در زلزله سال 1964 آلاسکا 716 چاه در سراسر آمریکا تغییر سطح آب را تجربه کردند

این تغییرات بسیار شدید به نظر می رسد، البته بر اساس گفته محققان این اتفاق پس از زلزله مرسوم است. به عنوان نمونه در زلزله ای که در سال 1964 با بزرگی 8.5 ریشتر در آلاسکا اتفاق افتاد، سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرده بود در اثر آن اتفاق سطح آب 716 چاه در تمام آمریکا تغییراتی را تجربه کرده و حتی در برخی کشورهای دیگر نیز تغییراتی در این زمینه مشاهده شده است.

دلیل این تغییرات نیز به لرزه های منتقل شده به دیواره های چاه ها بر می گردد. البته میزان این اثرها به زلزله و نیز شرایط محیط اطراف چاه نیز بستگی دارد. بنا بر گفته سازمان زمین شناسی آمریکا تأثیرات زلزله بر آب ها از دهه ها قبل مورد بررسی بوده و مسئله جدیدی نیست.

زلزله چه تأثیری بر سیستم های لوله کشی و آب رسانی شهری می گذارد؟

در نیرویی که در اثر زلزله بر آب ها وارد می شود، آب های چاه ها گل آلود شده، یا حتی خشک شده و یا جریان پیدا می کنند. حتی در پس این اتفاقات ممکن است آب های زیر سطحی جاری شده و چشمه های جدیدی ایجاد شوند. از سوی دیگر ممکن است زلزله موجب شود آب های سطحی دچار افت کیفیت شوند.

زلزله آلاسکا 1964
زلزله سال 1964 آلاسکا تخریب گسترده ای را به بار آورد.

زمین لرزه می تواند کیفیت آب مصرفی را تحت تأثیر منفی قرار دهد

زلزله می تواند سیستم های پیچیده لوله کشی را از بین ببرد و کیفیت منابع آب مصرفی افرادی که در مناطق پر تراکم شهری هستند یا حتی افرادی که در مناطق دوردست تر از شهرها زندگی می کنند را تحت تأثیر منفی قرار دهد. به گفته سازمان زمین شناسی آمریکا، اثراتی که در فلوریدا مشاهده شده، یکی از نمونه های بارز این تغییرات است.

لازم به ذکر است که این سازمان شبکه ای نظارتی را در سرتاسر آمریکا ایجاد کرده که امکان بررسی تغییرات سطح آب ها به صورت مداوم را فراهم می کند.

پیشنهاد می کنیم مطلب دیجیاتو در مورد اتفاقاتی که در پس زلزله تهران برای اینترنت ایران خواهد افتاد را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • A.M.
    A.M. | ۸ بهمن ۱۳۹۶

    دلیل درستی ارائه نشد!

  • A.M.
    A.M. | ۸ بهمن ۱۳۹۶

    "در اثر آن اتفاق سطح آب 716 چاه در تمام آمریکا تغییراتی را تجربه کرده.
    دلیل این تغییرات نیز به موج های حاصل از لرزه ها بر می گردد که به دیواره های چاه وارد می شود. "
    واقعا این چه دلیلی به حساب میاد؟!
    واقعا مطلب ضعیفی بود.

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۸ بهمن ۱۳۹۶

      به منظور درک بهتر، قسمتی که فرمودید تغییر داده شد. منظور موج آب نبود بلکه موج لرزه ها بود. از توجه تان متشکرم.

مطالب پیشنهادی